El explica faptul ca nu toti cei care lucreaza in domeniul comunicarii trebuie sa devina specialisti in tehnologie, insa important este sa invete principiile de baza, cum functioneaza cele mai importante canale de promovare pe internet.

“Si mai este important sa lucrezi cu nativi, cu oameni care s-au nascut cu instrumentele acestea. Daca iti place latura asta si o intelegi, ai un viitor. Daca nu…nu. Acum povestile se desfasoara pe Google, Facebook sau Instagram, oamenii traiesc acolo. E bine sa ai copywriteri si art directori care au o viata sociala pe net. Este important sa ai in companie oameni influenti in social media”, explica Adrian Botan (foto sus).

Pe de alta parte, oricat de important ar fi cat de bine te pricepi la Google, Facebook sau Pinterest, un om de comunicare trebuie sa vina cu idei.

Degeaba te pricepi la tehnologie daca nu ai idei. Si invers

“Degeaba ai competente tehnice daca nu poti sa generezi o idee sau nu poti sa spui o poveste. Trebuie sa stii sa spui povesti”, afirma si Sebastian Olar (foto jos), copywriter-ul care a venit cu ideea pentru “Romanii sunt destepti”, campania prin care au fost schimbate predictiile Google despre Romania.

De altfel, proiectul lansat pentru batoanele de ciocolata Rom in iarna anului trecut este probabil cea mai reprezentativa campanie romaneasca realizata pana acum pe internet.

Campania a venit ca o continuare a proiectului "Rom american" lansat in 2010, iar in iunie a obtinut la Cannes Lions, cel mai mare festival de publicitate din lume, premiul Silver Lion la categoria Direct Lions - Best Low Budget Campaign, Silver Lion la categoria Media Lions - Best Use of Digital Media si Bronze Lion la categoria Media Lions - FMCG.

Prima campanie care a pornit de la o idee prezentata pe Facebook

“A fost prima idee prezentata pe Facebook”, afirma Adrian Botan.

Practic, cand au inceput sa lucreze pentru campania "Romanii sunt destepti", cei din echipa de creatie pentru brandul Rom isi doreau sa gaseasca o idee prin care sa-i faca pe romani sa se simta mandri de tara lor. Campania urma sa fie lansata in jurul zilei de 1 decembrie.

Citeste si:

“Am primit brieful si m-am intors la calculator ca sa caut lucruri care sa-i faca pe romani sa reactioneze. Si am gasit emisiuni care ii denigrau pe romani. In prima faza voiam sa le dam un raspuns, dar continuand documentarea pe Google am scris <<Romanians are…>> si am gasit hoti, idioti, etc. Si am zis<<WOW>>. Am facut o captura la ecran si am pus-o in documentul cu propuneri creative. Dar nu am dezvoltat-o, am pus-o ca a treia idee. Era doar o captura cu semnul intrebarii”, explica Olar.

Toata lumea trebuie sa faca digital, digitalul nu este monopolul unui departament

Insa a publicat acea imagine pe Facebook, iar aceasta a devenit rapid foarte populara, ceea ce i-a determinat pe cei de la McCann Erickson sa decida ca noua campanie va avea in centru ideea de a schimba imaginea romanilor pe internet.

"Toata lumea trebuie sa faca digital, digitalul nu este monopolul unui departament. Pentru ca noi trebuie sa spunem povesti si sa incercam sa le spunem cum se poate mai bine ca sa ajunga la consumator. In cazul acesta folosind media digitala pentru ca nu se mai poate afltfel, nu mai poti crea conversatie altfel", spune Botan.

O campanie cu buget de 20.000 de euro

Campania a avut un buget de 20.000 euro, dintre care jumatate au fost investiti in achizitia de spatiu publicitar si restul in productia campaniei.

Brandul a inregistrat o crestere a cotei de piata in volum de 1,1 puncte procentuale in perioada campaniei (noiembrie/decembrie 2011 versus aceeasi perioada din 2010), adica o crestere de 15% in volum absolut, conform datelor ACNielsen Romania oferite de Kandia Dulce, compania care detine brandul Rom.

“Ce a avut special acea campanie este faptul ca a venit cu un lucru concret si asupra caruia puteai actiona, puteai sa faci ceva”, continua Adrian Botan.

Campania a fost lansata la jumatatea lui noiembrie anul trecut, iar dupa o luna obiectivul era atins.

Ar vrea sa doneze campania catre Ministerul Afacerilor Externe

Practic, daca in urma cu un an in momentul in care cautati pe Google sintagma "romanii sunt" va apareau informatii de genul "paduchiosi", "lenesi" sau "hoti", in prezent primele cinci cuvinte generate de motorul de cautare sunt: educati, latini, daci, wapmasteri si hoti. De la jumatatea lui noiembrie pana la jumatatea lunii decembrie anul trecut, campania a schimbat sugestiile Google in cele sase limbi propuse initial (romana, engleza, franceza, spaniola, italiana si germana), dar si in alte limbi, un exemplu fiind olandeza. Pe de alta parte, campania a ajuns pana in tari ca Japonia sau Statele Unite. Sintagma „romanii sunt destepti” a fost cautata de circa 600.000 de ori in acea luna.

“Vrem sa continuam campania. Ne gandeam la un moment dat sa o donam Ministerului Afacerilor Externe, pentru ca ei ar putea sa angajeze niste oameni sa posteze mereu mesaje pe internet, sa intretina campania”

Rom este unul dintre brandurile cele mai premiate, acesta obtinand de altfel in 2011 la festivalul Cannes Lions noua premii, intre care doua Grand Prix-uri. McCann Erickson devenea astfel prima agentie din Romania care a castigat marele premiu in cadrul acestui eveniment.

Citeste si povestea lui Sebastian Olar, publicitarul, fost controlor de bilete, care a venit cu ideea campaniei “Romanii sunt destepti”

Cine este publicitarul, fost controlor de bilete, care a venit cu ideea campaniei "Romanii sunt destepti"

Cine este publicitarul, fost controlor de bilete, care a venit cu...