“Este pentru prima data cand autoritatile intervin in mod direct si total netransparent afectand un intreg sector de afaceri in totalitate privat si care functioneaza pe baza unor practici de business corecte si comune in peste 95% din tarile lumii. IAA Romania va analiza toate caile legale de atac penru stoparea efectelor acestei ordonante”, au mai precizat oficialii organizatiei .

Reactia IAA vine dupa ce Guvernul a modificat, prin Ordonanta de Urgenta, Legea audiovizualului, stabilind reguli stricte pentru achizitionarea de spatiu publicitar televizat, care "nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final", potrivit documentului publicat in Monitorul Oficial. Noua lege in forma modificata a fost publicata in Monitorul Oficial vineri, discutiile despre aceasta incepand la finalul anului trecut.

Pierderi de 40 de milioane de euro pentru piata TV?

Pe de alta parte, oficialii IAA, o asociatie care reprezinta industria publicitara din Romania si reuneste interesele a peste 120 de companii, afirma ca prin aceasta ordonanta piata de publicitate TV va pierde in jur de 40 de milioane de euro.

Pierderile pietei de publicitate TV sunt estimate la 20%, adica 40 de milioane de euro, pe fondul unei descresteri accentuate a pietei in ultimii ani, bani care nu se vor regasi in buzunarul nimanui. Este o greseala sa se creada ca vreunul din segmentele pietei: clienti, agentii sau televiziuni vor profita de pe urma acestei ordonante. Toata lumea va pierde masiv, pentru ca interventia statului in mecanismele comerciale functionale va aduce distorsiuni masive pe piata publicitatii”, conform unui studiu IAA.

IAA: Piata de publicitate TV va scadea cu 20% din cauza modificarii legii audiovizualului

IAA: Piata de publicitate TV va scadea cu 20% din cauza modificarii...

Reprezentantii asociatiei mai spuneau in decembrie ca ”agentiile de publicitate nu sunt doar simpli intermediari in tranzactiile de publicitate, ei nu sunt <<baietii destepti>> ai publicitatii pentru a fi eliminate”.

Potrivit Ordonantei de Urgenta a Guvernului (OUG), dupa articolul 29 din Legea audiovizualului actuala, care stabileste conditiile pe care trebuie sa le respecte comunicarile comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media, se introduce un articol nou, potrivit caruia "orice achizitionare de spatiu publicitar televizat nu poate fi facuta de un intermediar decat in numele si pe seama beneficiarului final al publicitatii televizate", iar orice oferte de pret pentru achizitionarea publicitatii televizate, prezentate de acesti intermediari, vor fi "in mod obligatoriu confirmate in prealabil in scris cu radiodifuzorul".

"In scopul obtinerii acestei confirmari, intermediarii vor prezenta radiodifuzorilor mandatele scrise acordate de beneficiarii finali ai publicitatii televizate pentru care solicita ofertele de pret", se mai spune in Ordonanta.
Fara rebate
Plata se va face direct catre radiodifuzor de catre beneficiarul final al publicitatii televizate, in baza facturii emise de radiodifuzor catre beneficiar, iar "orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate".

De asemenea, Ordonanta prevede ca intermediarii nu pot primi alta plata sau contraprestatie decat "cea care le este platita de catre beneficiarul final al publicitatii televizate in vederea remunerarii serviciilor prestate si nici vreun avantaj material, indiferent de natura acestuia, din partea radiodifuzorului".

Citeste si:

Orice act juridic incheiat cu incalcarea dispozitiilor acestui articol este nul, se mai spune in Ordonanta.

O lege "de stimulare a dezvoltarii economiei romanesti"?

In OUG se mai spune ca Legea audiovizualului este modificata si completata, avand in vedere obiectivele propuse de Guvern "de stimulare a dezvoltarii economiei romanesti", in cadrul carora se inscrie si dezvoltarea pietei audiovizuale din Romania, prin incurajarea productiei locale de televiziune, a investitiilor in programe locale, asigurarea de locuri de munca si dezvoltarea de activitati economice in beneficiul pietei de servicii audiovizuale din Romania.

Un alt obiectiv mentionat in OUG este combaterea "coruptiei manifestate la nivelul achizitiei de spatiulu publicitar media, precum si necesitatea combaterii sistemelor netransparente si anticoncurentiale in acest domeniu, care afecteaza in egala masura activitatea statiilor tv si dreptul publicului la informatii corecte si de calitate".

De asemenea, in OUG se spune ca Executivul a luat in considerare "consecintele negative asupra domeniului audiovizual, derivand din lipsa unor mecanisme legislative eficiente de eliminare a coruptiei si a practicilor netransparente in acest domeniu, care s-ar perpetua si s-ar amplifica in cazul neadoptarii urgente a unor reglementari clare menite sa asigure un climat concurential corect si respectarea dreptului publicului roman la productii audiovizuale de calitate".

Guvernul mai spune ca aceste elemente vizeaza "interesul general public si constituie o situatie extraordinara si de urgenta a carei reglementare nu poate fi amanata".

OUG este semnata de premierul Victor Ponta si contrasemnata de ministrul pentru Societatea Informationala, Dan Nica, de ministrul Finantelor Publice, Daniel Chitoiu, si de ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea.

Ordonanta de Urgenta de modificare a Legii audiovizualului este publicata in Monitorul Oficial la mai putin de cinci luni de la momentul in care un proiect de OUG care avea acelasi prevederi in cazul intermedierii achizitiei de spatiu publicitar TV a fost aspru criticat de International Advertising Association Romania (IAA Romania) si de Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania.