Astfel, Elena Grecu, consilier in proprietate intelectuala si specialist in legi care reglementeaza publicitatea, spune ca practicile comerciale incorecte in mesaje publicitate pot fi semnalate la magazinele care au lichidari de stocuri ce prezinta o perioada limita, insa aceasta perioada limita nu este respectata.

Mesaje ca “numai produsele sau (dupa caz) serviciile noastre iti ofera siguranta familiei tale” aparute zilnic la TV sau chiar pe panouri publicitare afisate stradal sunt un exemplu concret de practica comerciala incorecta, sustine Elena Grecu.

Cum sunt manipulati consumatorii

UniCredit Consumer Financing IFN S.A. a trecut pe lista companiilor acuzate de practice comerciale incorecte pentru un pliant publicitar al creditului Mr. Turbo, unde exemplul de cost prezentat era umbrit de o bulina colorata, ceea ce facea destul de dificil de vizualizat si de citit de catre consumator a informatiilor necesare standard.

Astfel, reprezentantii institutiei au anuntat ca retrag pliantele din circulatie, potrivit site-ului www.anp-romania.ro. „Dorim sa va comunicam faptul ca, din verificarile noastre interne, pliantul de prezentare al creditului Mr.Turbo distribuit in hypermarket-urile CORA prezinta intr-adevar, din eroare, o bulina transparenta suprapusa partial exemplului respectiv, astfel incat am intreprins imediat masurile necesare pentru retragerea din circulatie a acestor pliante”, a precizat Razvan Antonescu, Manager Servicii Generale, Reclamatii si Managementul Calitatii la UniCredit Consumer Financing.

In cazul Vel Pitar este vorba de mesajul “Cea mai buna paine a Bucurestilor de ieri si de azi” folosit pe ambalaje. “Aceste tipuri de mesaje trebuie sa fie insotite de studii si sondaje efectuate de catre producator care sa ateste cele afirmate in slogan”, sustine Elena Grecu, specialist in legi de reglementare publicitara.

Citeste si:

Regina Maria - reteaua privata de sanatate a folosit in mesajele de pe panourile publicitare sloganul "Cea mai moderna unitate medicala din Bucuresti", lucru care nu este sustinut de informatii dintr-un raport de analiza, sondaj sau orice alt element obiectiv si care constituie in opinia APC-Romania o practica comerciala incorecta.

Cum sunt protejati consumatorii

Legea privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii este 363/2007, care mentioneaza ca o practica comerciala incorecta este cea care deformeaza sau este susceptibila sa deformeze comportamentul economic al consumatorului mediu la care ajunge sau caruia i se adreseaza ori al unui membru care face parte dintr-un grup.

Aceste practici sunt de cele mai multe ori inselatoare sau contin omisiuni inselatoare, cu scopul de a manipula comportamentul de cumparare a consumatorului, spune Elena Grecu.

Aceasta lege contine si practicile comerciale agresive, practici care limiteaza sau sunt susceptibile sa limiteze in mod semnificativ libertatea de alegere sau comportamentul consumatorului mediu cu privire la produs, prin hartuire, constrangere, inclusiv prin utilizarea fortei fizice sau prin influenta nejustificata.