Rogalski Damaschin Public Relations detine 49% din companie, in timp ce Andreea Plesa este actionar majoritar, controland 51% din business.

O piata tot mai dinamica

“Ne gandim la oportunitatea de a lansa o companie dedicata serviciilor de public affairs de aproximativ trei ani, de cand am remarcat mai multe fenomene: cresterea exponentiala a fenomenului digital in Romania; maturizarea unei generatii nascute dupa Revolutie, care inseamna aproximativ 1,5 milioane de romani si care, asa cum s-a vazut pe 16 noiembrie 2014, poate inclina balanta unei decizii, nevoia din ce in ce mai mare a companiilor de a intra intr-un dialog transparent si profesionist cu factorii decizionali; acumularea unui know-how in interiorul agentiei care ne pune in pozitia de consultanti multi-disciplinari in fata provocarilor pe care le intampina clientii”, a explicat pentru wall-street.ro, Eliza Rogalski, partener fondator in cadrul Rogalski Damaschin.

Ea adauga ca momentul in care a decis ca este timpul sa lanseze un astfel de business a fost in 2014, cand Rogalski Damaschin a fost premiata la categoria public affairs in cadrul SABRE, cea mai importanta competitie europeana de PR. Campania premiata a convins autoritatile din Romania sa introduca vaccinul pneumococic in planul national de imunizari, anual aproape 200.000 de nou-nascuti urmand sa fie vaccinati impotriva bolilor pneumococice.

La acel moment, Eliza Rogalski isi dorea sa lanseze un business de public affairs, dar ii lipsa cel mai important lucru: „un profesionist care sa conduca aceasta companie, sa stea in fata clientilor cu credibilitatea unui om de public affairs si sa-si doreasca sa inceapa alaturi de noi un proiect antreprenorial”, spune specialistul in comunicare.

Good Affairs, o companie lansata luna trecuta, intra pe o piata care devine tot mai dinamica si in care principalii jucatorii sunt Links Associates, Point Public Affairs, Grayling si McGuireWoods. Insa, dintre toti, doar Point Public Affairs (parte a grupului GMP) si Good Affairs ofera doar servicii de public affairs, celelalte agentii avand si o componenta de relatii publice.

Ce inseamna si care sunt diferentele intre public affairs, lobby si trafic de influenta?

De asemenea, infiintarea companiei vine in contextul in care, in Romania, serviciile de public affairs nu sunt foarte cunoscute si sunt adesea confundate cu cele de lobby, iar lobby-ul cu traficul de influenta.

"<<Public affairs este cel mai cunoscut domeniu pe care oamenii nu il inteleg>>, spune un cunoscut consultant in domeniu. Functia de public affairs a unei companii este ca un sistem nervos intern, prelungit in exterior pentru a asigura un climat de favorabilitate, bunavointa si acceptare pe o anumita piata nationala sau transnationala. Functia de public affairs include, dar nu se limiteaza, la: regulatory affairs, consumer affairs, NGO engagement, corporate communications, CSR, trade associations, government relations. Acest din urma subdomeniu, <<public affairs – government relations>>, poate folosi lobby-ul ca instrument de lucru, ca parte dintr-o strategie de business", explica Andreea Plesa (foto 1), managing partner al Good Affairs.

Ea adauga ca lobby este folosit atat de companii in vederea influentarii politicilor publice, cat si de ONG-uri, asociatii patronale, sindicate si guverne.

"Este binecunoscut cazul Marii Britanii care s-a laudat cu <<eforturile de lobby asupra legislatiei comunitare privind achizitiile publice>>, sau cazul Guvernului Romaniei care l-a angajat pe Principele Radu Duda sa <<faca lobby>> pentru intrarea Romaniei in NATO si UE. Lobby-ul inseamna, in esenta, reprezentarea unor interese in fata celor mandatati sa ia decizii, intr-un mod transparent, bine argumentat si fundamentat, cu competenta si integritate. Reprezentarea intereselor este un drept constitutional, legitim si util. Ea se poate face in mod direct sau indirect, prin asociatii, ONG-uri sau alti reprezentanti. Traficul de influenta este o infractiune, prin care o decizie este influentata prin oferirea de foloase materiale, nu prin puterea argumentelor expuse in mod transparent, si este pedepsita de Codul Penal. A spune ca lobby-ul se confunda cu traficul de influenta este ca si cum ai spune ca se confunda comertul cu specula", explica Andreea Plesa.

Astfel, Good Affairs va oferi servicii de tipul analizelor strategice pe domenii de interes, contextualizate in functie de agenda publica si politica, precum si recomandari de actiuni strategice.

"De asemenea, compania va ajuta clientii sa inteleaga modul in functioneaza institutiile si grupurile de interes (ONG-uri, asociatii de business, de consumatori, organisme de auto-reglementare, camere de comert etc) si va oferi consultanta in crearea de aliante formale si informale care, in mod creativ si transparent, promoveaza agenda companiilor", afirma Andreea Plesa, managing partner Good Affairs.

Cum a inceput parteneriatul Rogalski Damaschin - Andreea Plesa

Parteneriatul pentru Good Affairs a inceput anul acesta, insa Eliza Rogalski si Andreea Plesa se cunosc din 2010, cand Plesa, pe atunci vicepresedinte al Rosia Montana Gold Corporation, organiza un pitch.

„In primavara acestui an am primit o invitatie la un pitch de public affairs, dupa ce in trecut am mai participat la astfel de licitatii. M-am gandit atunci la cativa profesionisti pe care ii intalnisem de-a lungul carierei mele si numele care mi-a venit aproape spontan in minte a fost cel al Andreei Plesa. Cu Andreea ma intalnisem in 2010 la un pitch de comunicare, ea in calitate de client, noi in calitate de agentie. Mi-a lasat atunci impresia unui om integru, profesionist, un excelent creator de echipa si de solutii. Am urmarit-o de la distanta peste ani, am admirat-o si am asezat-o in lista mea de oameni cu care mi-as dori sa lucrez candva, la fel cum facusem si cu Alina Damaschin, in 2003, cand am intalnit-o prima oara intr-o campanie umanitara. In februarie 2015, cu brief-ul de public affairs in fata, am sunat-o pe Andreea Plesa si dupa cateva zile ne-am intalnit. A acceptat propunerea noastra la fel de spontan pe cat i-o facuseram noi si mi-am dat seama ca a meritat sa asteptam ca sa ne reintalnim cu ea peste ani si sa incepem impreuna proiectul Good Affairs”, afirma Eliza Rogalski (foto 2).

Andreea Plesa are o experienta de aproape 25 de ani in domeniul comunicarii, in 1992 devenind ofiter de presa in cadrul Partidului National Taranesc Crestin Democrat (PNTCD), functie pe care a ocupat-o pana in 1995. La acel moment, seful sau era purtatorul de cuvant al partidului, fostul premier Radu Vasile, conform contului pe care Plesa il detine pe reteaua LinkedIn. Ulterior, a lucrat in domeniul comunicarii (avand atributii inclusiv pe zona de public affairs) pentru companii precum Candole Partners, Coca-Cola, UPC si Rosia Montana Gold Corporation, poate, multinationala care a folosit cel mai mult serviciile de public affairs in Romania. Din august 2014 si pana in mai anul acesta, cand s-a alaturat Good Affairs, Andreea Plesa a fost consultant de comunicare pentru Rosia Montana Gold Corporation. Anterior, in cadrul aceleiasi companii, a ocupat timp de sase ani functia de vicepresedinte de comunicare.

3 clienti al Rogalski Damaschin

Investitia initiala in companie a fost de circa 30.000 de euro, suma care asigura capitalul de lucru pentru primele luni de activitate. Good Affairs a fost fondata in iulie anul acesta si lucreza pentru trei clienti ai Rogalski Damaschin Public Relations. Acestia provin din domeniile FMCG, energie si farma. Printre cei mai mari zece clienti ai Rogalski Damaschin se numara Agricola Bacau, Carpatcement, CEZ Romania, Regina Maria, Draexlmaier, Leaseplan, Mostra ICF, Reckitt Benckiser, Piraeus Bank, Sony.

Plesa spune ca agentia targeteaza clienti cu viziune si curajosi si care sa isi doreasca sa creeze „profit pentru societate, in mod responsabil si sustenabil”.

Citeste si:

„Ne dorim clienti care sa stie ca activitatea de Public Affairs e asemanatoare cu infiintarea unui <<depozit de bunavointa>>, dar nu la banca, ci in randul institutiilor si factorilor de decizie. Proactivitatea <<la rece>>, adica atunci cand nu exista nicio amenintare iminenta, este cheia unei strategii de succes in acest domeniu. Nu in ultimul rand, ne dorim clienti care sa isi doreasca sa contribuie alaturi de noi la consolidarea unui mediu de afaceri corect, transparent si predictibil in Romania”.

Managerul Good Affairs adauga ca firmele sunt tot atat de deschise catre activitatea de public affairs pe cat le permite „ADN-ul”.

"Exista companii care ezita sa apeleze la servicii de tip public affairs, dar exista si companii care au <<in sange>> deschiderea catre acest tip de servicii si cu care vorbim aceeasi limba. In viziunea noastra, public affairs inseamna diplomatia unui business, relatiile sale externe, conduse de oameni cu experienta si cunoastere a domeniului si institutiilor relevante, si cu o reputatie solida. Ca si in cazul statelor, companiile care au o diplomatie puternica, eficienta si flexibila sunt cele mai performante atat pe termen scurt, cat si pe termen lung”, spune Andreea Plesa.

Compania are doi angajati si mai multi colaboratori, in afara partenerilor fondatori. Pentru acest an, managerul si-a propus sa castige trei clienti permanenti din domeniile FMCG, energie si farma si sa ajunga pe break-even.

Vor sa ajunga la 80% din business-urile de public affairs

„Peste trei ani ne dorim sa fim o companie cu eficienta dovedita, cu creativitate premiata si sanatoasa din punct de vedere financiar. Suntem sigure ca resursele de creativitate si strategie ale companiei Rogalski Damaschin completeaza intr-un mod necesar si organic competentele tehnice si expertiza de 25 de ani prezente in Good Affairs, oferind astfel clientilor un mix unic pe piata din Romania. Vrem ca in trei ani sa fim prezenti in peste 80% din pitch-urile de public affairs si sa fim o voce distincta si asumata a industriei de public affairs din Romania”, mai spune Plesa.

Pe de alta parte, Eliza Rogalski spune ca a ales sa infiinteze aceasta companie ca persoana juridica (implicand agentia Rogalski Damaschin) si nu fizica pentru ca astfel va creste valoarea agentiei si a serviciilor acesteia.

Ce castiga Rogalski Damaschin

„Probabil e putin neobisnuit sa vrei sa cresti valoarea companiei mai mult decat pe a propriei tale persoane, dar noi suntem o generatie de antreprenori pentru care compania este mai importanta decat persoana care o detine. Impactul acestei investitii in profitabilitatea Rogalski Damaschin se va vedea la finalul lui 2016 si va fi unul pozitiv – atat direct, prin valoarea dividendelor generate de Good Affairs, cat si indirect, prin valoarea serviciilor integrate (de relatii publice si public affairs) livrate de catre cele doua companii inrudite ca viziune, competente si portofoliu de clienti. Practic, acum ne concentram sa livram proiectele existente, in care avem si componente de public affairs, si sa dezvoltam mai departe business-ul lui Good Affairs pe o piata unde nevoia de integrare a serviciilor de PA si PR este o cerinta din ce in ce mai mare”, mai spune Eliza Rogalski.

In primul semestru din acest an, Rogalski Damaschin a avut afaceri de 2,7 milioane de lei, comparativ cu 1,2 milioane de lei in prima jumatate a anului trecut. Cresterea businessului a dus la majorarea numarului de angajati de la 14 oameni in iulie anul trecut la 20 in prezent.

Pentru intreg anul acesta Eliza Rogalski estimeaza afaceri totale de 1,1 milioane de euro.

In prezent, Rogalski Damaschin este in doua pitch-uri: pentur o companie de consultanta si un proiect al Comisiei Europene.

Cei mai mari clienti ai agentiei sunt Agricola Bacau, Carpatcement, CEZ Romania, Regina Maria, Draexlmaier, Leaseplan, Mostra ICF, Reckitt Benckiser, Piraeus Bank, Sony.