Aceasta forma de promovare este prezenta deja in piata de cativa ani, insa doar sub forma mesajelor publicitare purtate de masinile de companie. Noul tip de business propus de cateva firme romanesti "pioniere" se refera insa la colectarea unor baze de date cu soferi dispusi sa poarte reclame – sub forma de autocolante – pe masinile proprii, sistem care are drept principal avantaj numarul mult mai mare de masini care pot fi atrase. In schimb, acesti soferi sunt platiti cu o anumita suma de bani lunar, care poate varia intre cateva zeci si cateva sute de euro.

"Baza noastra de date numara cateva sute de masini proprietate personala si taxi-uri. Estimam incasari anuale de circa 1,2 milioane de euro din inchirierea spatiului de pe aceste masini catre advertiseri", spune Horia Nistor, managing partner al companiei Expressive Concept Media, care a lansat recent pe piata serviciul de publicitate pe masini ColantAuto.ro.

Conform lui Nistor, soferii nu trebuie sa plateasca nimic pentru a face parte din sistem, ci doar sa poarte reclama pe masina in intervalul de timp stabilit prin contract.

Industria cea mai interesata de acest tip de publicitate este FMCG, insa exista potential pentru atingerea unor noi consumatori si pentru banci, firme de asigurari sau operatori de turism, spune Nistor, a carui companie este singurul furnizor de astfel de servicii din Bucuresti.

Pro si contra

Dezavantajul acestui tip de publicitate este dificultatea de a contoriza efectele, un minus valabil de altfel pentru intreaga piata outdoor.

"In schimb", spune Nistor, "ceea ce aducem inovator in piata este o adevarata bursa virtuala, unde companiile isi pot selecta exact soferii cei mai potriviti pentru a le purta mesajul publicitar, in functie de criterii precum varsta, educatie, numarul de kilometri parcursi, traseul pe care conduce zilnic".

Citeste si:

In Romania exista si alte companii de profil, care activeaza in orase precum Cluj sau Oradea.

Exemplu dinspre Vest

Modelul de business, botezat "carvertising" a fost importat din Occident, unde functioneaza in tari precum Franta, Anglia sau Ungaria.

"Piata franceza a fost putin suspicioasa la inceput, insa serviciul a devenit foarte popular dupa ce companii mari precum L'Oreal, Danone sau Coca Cola au devenit clientii nostri", a spus Edmond Cohen, director general al companiei LibertyDrive din Franta. Aici, proprietarii de masini Smart primesc 100 de euro pentru fiecare campanie LibertyDrive, insa compania detine si o serie de masini – aceeasi marca – pe care le inchiriaza cu 150 de euro pe luna.

"Baza de date este foarte importanta, iar noi avem cam 1.300 de persoane de pe intreg teritoriul Frantei care detin o masina Smart si sunt de acord sa poarte reclama pe ea", a mai spus Cohen, care a precizat ca afacerea sa creste cu circa 50% pe an.

Motivele? "Companiile isi doresc noi medii pentru a-si plasa mesajele, iar succesul acestui mediu este vizibil pe strada, pentru ca e un mediu nou iar noi lucram la creativitatea design-ului reclamelor", spune oficialul firmei franceze. "Insa acest mediu nu va fi ca TV-ul sau ca radio-ul. Este un mediu complementar, o modalitate de a da valoare adaugata campaniilor deja existente", a conchis Edmond Cohen.