Cu o investitie de peste 233 de milioane de euro, companiile din telecom devin principalii cumparatori de advertising, pe o piata in crestere cu 33%, in ultimul an. In 2007, piata de publicitate in Romania va creste cu 34-35%, si se va apropia de pragul psihologic de o jumatate de miliard de euro net. Potrivit studiului Initiative, nivelul total al pietei de publicitate in acest an va ajunge la 485 de milioane de euro net, dupa ce in 2006 a fost de 363 de milioane de euro.

Factorii care mentin trendul ascendent al industriei sunt puterea de cumparare tot mai mare a consumatorilor si dezvoltarea noilor media. In ciuda faptului ca audientele descresc pe masura ce utilizatorii devin tot mai ocupati, canalele media se inmultesc si se diversifica. Anul 2006 a fost animat de o dezvoltare a mediului de afaceri, mai ales in domeniile telecomunicatii, financiar-bancar si farmaceutic, dar si automotive si retail.

Televizunea va inghiti in 2007 intre 65-67% din bugetul de publicitate de pe piata din Romania, asta in conditiile in care media europeana este de 45-50%. Cheltuielile pentru publicitatea TV vor creste cu 45% in 2007, in ciuda scaderii de zece procente a audientelor. Aproximativ 2% din aceasta scadere este cauzata de cresterea nivelului de trai in Romania. Telespectatorul dispune acum de mai multe mijloace de petrecere a timpului liber, alocand televiziunii tot mai putin timp. Insa „criza audientelor” este cauzata, in principal de emigrarea romanilor si de focusarea generatiei tinere asupra Internetului, ca principal mijloc de informare.

In timp ce posturile generaliste pierd din audienta, statiile de nisa castiga tot mai mult teren, pe fondul scaderii generale a numarului de telespectatori. In prezent, in Romania exista 39 de posturi cu acoperire nationala, iar in acest an se vor lansa inca patru.

Presa scrisa pierde in continuare teren in favoarea celorlalte tipuri de media. Tirajele, la nivel global au scazut, in timp ce editiile online ale ziarelor atrag tot mai multi vizitatori. Investitiile in publicitate au crescut cu 8% in 2006, fata de 2005. Pentru acest an, se asteapta o crestere asemanatoare, sustinuta de trecerea tarifelor de rate card de la euro la lei.

Initiative preconizeaza aparitia tot mai multor cotidiane de business, precum si schimbarea formatelor ziarelor de la broad-sheet spre tabloid. Competitia in presa scrisa va fi animata de un numar mare de promotii. Un exemplu este ziarul Cotidianul, a carui editii de luni si miercuri i-au adus o crestere in circulatie de 150%. Campaniile promotionale de tipul „Castiga salariul unui presedinte” (Cotidianul) sau „Cash Mania” (Adevarul), vor fi la mare cautare. De asemenea, publicatiile gratuite, ca Arad Expres, Timis Expres sau Compact, vor creste in tiraje.

Cat despre radio, numarul licentelor eliberate de CNA a ajuns la 623, in 2006, dintre care doar trei au acoperire nationala. Cel mai popular post de radio din Romania este Radio Romania Actualitati, in timp ce, in spatiul urbanm liderii de piata sunt Europa FM si Kiss FM. Radio 21 este lider de piata in Bucuresti.

Citeste si:

Investitiile in publicitatea radio au crescut cu 35% net, in 2006, fata de 2005. Radioul detine sase procente din investitiile totale in advertising-ul romanesc. Postul care a atras cea mai mare parte din investitiile publicitare (29,5%) a fost Kiss FM. Rivalul radioului pe campul mediatic, presa scrisa, este si cel mai mare investitor in publicitatea prin unde, liderul in investitii fiin Ringier.

Publicitatea online a cuantificat 5,4 milioane de euro in 2006 si este asteptat sa creasca pana la 8,5 milioane anul acesta. Cresterea agresiva se datoreaza cresterii traficului pe Internet, generat de tot mai multe conexiuni si de o crestere in vanzarea de PC-uri. Astfel, numarul de conexiuni la Internet a crescut cu 135% in ultimul an, iar vanzarile de calculatoare, cu 60%.

Cele mai vizitate site-uri sunt cele pentru download-uri (softpedia.com), stiri (evz.ro, 9am.ro, realitatea.net) si portalurile (kappa.ro, acasa.ro).

Investitiile in publicitatea la cinematograf isi continua trendul descendent, inceput in 2001. in prezent, cinemaul atrage doar 0,21 din cheltuielile totale in publicitate. Cu toate acestea, pretul unui bilet la cinema a crescut cu 20% in ultimul an.

Valoarea estimativa a publicitatii outdoor a fost de 39 milioane de dolari in 2006, in crestere cu 30% fata de anul precedent. Pentru 2007, Initiative estimeaza o crestere de 15%.

Viitorul publicitatii sta insa in noile media, spun specialistii. Publicitatea pe mobil (SMS/MMS), cea prin Bluetooth, televiziunea digitala sau televiziunea pe mobil, sunt pionieri de mare perspectiva pe piata media romaneasca.