Cu o experienta de peste 12 ani in industria de software si hardware, Gianni Catalfamo conduce acum divizia italiana a companiei de comunicare Pleon, iar in timpul liber ii instruieste pe executivii internationali in probleme de comunicare strategica si social media. Prezent in Romania in cadrul conferintei Toolbox Online Communication, Catalfamo crede ca blogurile de azi sunt un instrument de coeziune sociala ce poate fi intrebuintat si intr-un mod gresit.

Wall-Street: Cum v-a influentat background-ul de 12 ani in tehnologie, cariera in comunicarea de strategie?

Gianni Catalfamo:
Decizia de a te muta dintr-o parte in alta este de obicei rezultanta mai multor factori, unul dintre ei (si cel mai personal) fiind dorinta de a infrunta noi provocari. Anii in care faceam vanzari in domeniul tehnologic m-au ajutat sa inteleg problemele si provocarile acestei piete, intr-o maniera foarte intima. Anii petrecuti in management m-au ajutat sa-i inteleg mai bine pe liderii diferitelor business-uri.

Interesul pentru comunicare a aparut atunci cand mi-am dat seama ca succesul noilor produse si tehnologii pe care le lansam pe piata era conditionat de cat de bine reuseam sa le vorbim clientilor despre beneficiile aduse de aceste produse. Piata avea nevoie, asadar, de tot mai multi oameni care puteau transforma inovatia (in software si hardware, dar si in management si metodologie) in inovatie folositoare.

Cred ca mi-a placut aceasta idee si imi doream sa devin o astfel de persoana: modelul meu personal este Richard P. Feynman, un profesor de fizica, castigator al Premiului Nobel in 1965, si care spunea ca daca nu suntem in stare sa explicam un fenomen fizic unui elev de liceu, asta inseamna ca nici noi nu am reusit sa-l intelegem pe deplin.

Wall-Street: Ce faceti, practic, in social media? Cum combinati acest domeniu cu relatiile publice?

Gianni Catalfamo: Munca mea se leaga de partea de business a social media, de exemplu, cum poti integra social media in mixul de marketing al companiilor.

Mare parte din ceea ce fac inseamna educatie. Seminarii si workshop-uri pentru grupuri mici de executivi, unde discutam atat aspecte generale ale social media, cat si, poate mai interesant, problemele specifice pe care le-ar avea de confruntat o companie si modalitatile de rezolvare a acestora prin social media.

De multe ori, aceste workshop-uri se transforma in proiecte-pilot, care devin ulterior proiecte mai mari si mai complexe; ca si in multe alte lucruri, trebuie sa inveti sa mergi inainte sa stii sa alergi.

Wall-Street: Blogul dumneavoastra – personal sau profesional?

Gianni Catalfamo: Am avut o multime de motive pentru a crea acest blog; voiam sa inteleg acest fenomen intrigant si, daca nu as fi devenit unul dintre ei, mi-ar fi fost foarte greu sa inteleg motivatia si comportamentul bloggerilor.

Imi doream, de asemenea, un loc in care sa imi depozitez ideile: sunt indeajuns de norocos pentru a intalni multi oameni inteligenti si pentru a lucra la multe proiecte stimulatoare si obisnuiam sa umplu carnetel dupa carnetel cu ganduri si consideratii rezultate dintr-o intalnire cu un client sau pe care urma sa le folosesc intr-o prezentare. Acum nu mai am carnetele, ci folosesc GeekTalk (blogul lui Catalfamo – n.r.) in locul acestora; acesta este si motivul pentru care scriu in limba engleza, pentru a-mi putea impartasi gandurile si cu alti colegi din organizatie.

Nu am fost si nu sunt nici acum adeptul expunerii vietii private pe blog, chiar daca blogul are si exceptii: de exemplu, uita-te la canalele “Guitar Masters” sau “Polyarthritic Geek”.

Wall-Street: Cum va influenteaza blogul cariera, in viata de zi cu zi?

Gianni Catalfamo: Nu sunt sigur ca o face. Cititorii mei formeaza un grup foarte, foarte restrans si nu sunt deloc preocupat de ce vor crede ei despre una din postarile mele, daca vor fi de acord sau nu cu ideile mele. Ma bucur sa ma angajez in conversatii atunci cand se iveste oportunitatea, dar, ca multi alti bloggeri, postez in esenta pentru mine.

Gandeste-te la GeekTalk ca la un fel de Flickr al mintii mele: imi place sa imortalizez imagini in poze, asa cum imi place sa imortalizez ganduri in forma scrisa.

Wall-Street: Ati spus, in timpul conferintei, ca este foarte probabil ca blogurile sa dispara in viitorul apropiat. Ce le va inlocui?

Gianni Catalfamo: Ce voiam sa spun este ca nu ma astept ca blogurile sa fie ultimul val de interactiuni sociale pe suport tehnologic si ca vor mai aparea si altele. Cel mai bun candidat la care ma pot gandi in acest moment, desi imi folosesc aici doar globul de cristal, este un fel de serviciu cu localizare geografica.

Wall-Street: Credeti ca blogurile sunt o sursa viabila de informatie pentru jurnalisti?

Gianni Catalfamo:
Sunt ele o sursa viabila de stiri – da. Pot fi ele singura sursa a unei stiri – nu. Pot oferi blogurile interpretari si contextualizari relevante ale evenimentelor – nici una, nici alta.

Wall-Street: Intr-un interviu, ce mi-ati spune mie, in postura de jurnalist, si ce mi-ati spune in postura de blogger? Prin ce ar diferi informatia pe care mi-ati da-o?

Gianni Catalfamo: Dat fiind granita subtire dintre “jurnalismul cetatenesc” practicat de blogger si “jurnalismul traditional” practicat de jurnalistul profesionist, mi-ai pus o intrebare dificila. In general, imi place sa cred ca jurnalistul este reprezentantul audientei sale, asa ca as incerca sa iti dau raspunsuri pe care le-as considera de interes pentru audienta ta.

Cum este mult mai dificil sa estimezi audienta unui blogger, cred ca raspunsurile mele la intrebarile unui blogger ar fi mai putin specifice, mai putin focalizate pe o anumita audienta. Dar, din experienta proprie, bloggerii nu sunt mari amatori de interviuri.

Wall-Street: Cat de importanta este functionalitatea si usurinta de utilizare a documentelor multimedia?

Gianni Catalfamo:
Mi-ar placea sa fiu putin “incorect politic” in aceasta problema: functionalitatea si usurinta de utilizare sunt “bune de avut”. Relevanta continutului este insa un “must-have”. Oricat de multa functionalitate ar avea un document multimedia, aceasta nu va transforma un continut slab in ceva interesant, in timp ce utilizatorii si-au demonstrat abilitatea si predispozitia de a se intinde pentru a apuca un continut interesant, ascuns sub straturi groase de lipsa de functionalitate si usurinta de utilizare.

Acestea fiind spuse, intr-o lume perfecta a online-ului, continutul interesant ar fi oferit intr-o maniera prietenoasa si facila. Dar, daca ar fi sa aleg, as alege oricand continutul in detrimentul formei.

Wall-Street: Unul din invitatii conferintei spunea ca organizatiile ar trebui sa foloseasca platforme, canale online si comunitati care deja exista, si sa nu incerce sa creeze unele noi, reinventand roata. Credeti ca este loc si nevoie pentru noi canale de comunicare online?

Gianni Catalfamo: Eu sunt convins ca, in cazul comunitatilor, acestea sau exista, sau nu exista – nu sunt bariere care sa impiedice formarea de comunitati. Totodata, crearea artificiala a uneia este costisitoare si are rezultate efemere, asa ca organizatiile nu ar trebui sa cheltuiasca timp si bani intr-un astfel de exercitiu.

Wall-Street: Numarul mediu de cititori ai unui blog este de 1,01. Cum credeti ca va evolua acest numar in viitorul apropiat?

Gianni Catalfamo: Nu cred ca o va face: frumusetea pe care o au media sociale consta in faptul ca intre ele nu exista divergente. Un blog se poate scalda in obscuritate ani de-a randul, pentru a aparea apoi instantaneu pe prima pagina a ziarelor. Am vorbit la conferinta despre Mark Russinovich, dar as fi putut vorbi la fel de bine si despre Alex Bookbinder sau Matt Harding, care au povesti similare.

Nu am date care sa imi sustina afirmatiile pe care le voi face, dar sunt convins ca numarul de cititori ai blogurilor create de persoanele pe care tocmai le-am mentionat nu difera cu mult de media generala – bineinteles ca, pentru o scurta perioada de timp, erau mult mai multi de atat, insa asta nu a durat prea mult.

Bineinteles ca cititorii de bloguri cresc exponential, insa si numarul blogurilor creste cel putin tot atat de repede.

Wall-Street: In ultima vreme, bloggerii din Romania si din strainatate au inceput sa organizeze tot felul de actiuni sociale. Credeti ca au reusit sa formeze o comunitate coeziva si responsabila din punct de vedere social? Cum va evolua ea?

Gianni Catalfamo: Mentalitatea “de haita”, rezultata din realizarea faptului ca animalele sociale, cum sunt barbatii si femeile, sunt mult mai puternice atunci cand fac lucrurile la comun, poate fi folosita pentru scopuri nobile. In acelasi timp, o asemenea mentalitate e folosita si de o gasca ce violeaza la comun o tanara femeie.

Unul din efectele presiunii generate de social media este fortarea individului de a se angaja intr-o conversatie, ceea ce este, cred eu, un lucru bun. Totodata, opinia consensuala a unei comunitati nu ar trebui sa inlocuiasca niciodata exercitiul propriei ratiuni.

Cand eram copil, participam la intruniri si consilii, unde discutam daca ar trebui sa protestam impotriva guvernului sau impotriva razboiului din Vietnam. Iar marsurile la comun ne faceau sa ne simtim mai puternici si mai cutezatori. Cred ca nici unul dintre noi nu visa sa se strambe, de unul singur, la politisti, asa cum o faceam cand eram impreuna.

Aveam intotdeauna dreptate? Nu cred. Era un lucru bun ca prindeam curaj pentru a ne exprima sincer impotriva lucrurilor care nu ne placeau? Cred ca da.

Blogurile si comunitatile online reprezinta pentru aceasta epoca echivalentul intrunirilor din vremea mea.

Wall-Street: Care este combintia perfecta a canalelor de comunicare ce ar trebui folosite intr-o campanie?

Gianni Catalfamo: E simplu: sunt exact canalele pe care consumatorii le folosesc deja sau pe care este foarte probabil sa le foloseasca in viitor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri