Surse oficiale din cadrul guvernului au afirmat ca, in urmatoarea perioada, organele de control abilitate vor controla toate contractele de publicitate incheiate de institutiile statului cu diverse agentii de profil. Motivul: multe contracte, consistente din punct de vedere financiar, au fost acordate preferential unui grup restrans de companii specializate in publicitate.

Confirmand informatia, Mihai Vartosu junior, director al Mediacom Romania (companie de media sora a agentiei de publicitate Grey Romania), a sustinut ca firma, desi a beneficiat de-a lungul anilor de mai multe contracte publice, "n-a fost implicata in lucruri murdare". Cu toate acestea, Vartosu jr a recunoscut ca tatal sau, Mihai Vartosu senior (acum director al Grey Romania), a fost seful de Cabinet al lui Adrian Nastase cand acesta a fost ministru de externe.

In schimb, Bogdan Enoiu - directorul executiv al McCann Erickson, o alta companie de publiciate ce a derulat contracte publice - a spus ca nu stie de nici un control si s-a aratat indiferent la gandul ca cineva va verifica contractele publice semnate de McCann. "Specialist in evenimente", Enoiu - al carui nume se confunda cu McCann, a ajutat PSD "in calitate de persoana fizica, nu de sef al McCann", in mai mule momente delicate din viata acestui partid (n.r. - Congresul Extraordinar in care Adrian Nastase a fost delegat sa candideze la presedintie, consilierea lui Mircea Geoana, Mihai Tanasescu, Adrian Nastase, organizarea evenimentului "Primavara Baladelor social-democrate" etc). In ciuda evidentelor, oficialul McCann a sustinut ca implicarea sa alaturi de fostii guvernanti n-a ajutat compania pe care o conduce sa obtina contracte publice. Rezultatul concret al faptului ca atat Mihai Vartosu senior, cat si Bogdan Enoiu au calcat, la un moment dat, in "strachinile" PSD s-a vazut in timp: ambele companii au reusit sa detina in portofoliu conturile de publicitate ale mai multor institutii publice dirijate la comanda politica. Iar acest aspect, pe fondul mocirlei in care s-a scufundat PSD, poate impieta imaginea celor doua prestigioase companii internationale de publicitate.

Considerat de catre membrii fostului partid de guvernamant un "specialist in evenimente", Bogdan Enoiu - personaj al carui nume se confunda cu reputata agentie de publicitate McCann Erickson - a acceptat sa fie "regizor", "in calitate de persoana fizica", al unor momente delicate din viata partidului de guvernamant, el aparand deseori in anturajul unor oameni politici importanti ai acestei formatiuni politice.

Din cauza legaturilor sale cu fostul partid de guvernamant, seful McCann a fost pomenit in scandalul stenogramelor PSD atunci cand ex-ministrul Agathon ii raporta lui Adrian Nastase (stenograma Delegatiei Permanente a PSD, din 22 martie 2004) ca pentru "ambientarea" evenimentului "Primavara Baladelor social-democrate" a apelat la... Enoiu. Desi Enoiu sustine ca ajutorul pe care l-a dat PSD nu a ajutat McCann sa obtina contracte de publicitate de la anumite institutii, in contul companiei au intrat direct sau indirect bani publici. La ora actuala, unul dintre clientii mari ai McCann este Loteria. Insa Enoiu sustine ca intelegerea pe care McCann a parafat-o cu Loteria n-a avut spate politic. "Sa ne pupe in cur pentru ce am facut pentru ei de trei ani de cand ne ocupam de ei. Materialele noastre publicitare realizate pentru Loterie au fost tot timpul premiate, iar ei au ajuns sa aiba incasari de 10 ori mai mari fata de cat aveau inainte de colaborarea cu noi", a spus Enoiu, evitand sa dezvaluie valoarea contractului. Intrebat despre alte contracte publice incheiate de McCann, Enoiu a evitat un raspuns, mentionandu-ne ca se afla la un meci de tenis. Boss-ul McCann nu a explicat daca apropierea sa personala de PSD s-a rasfrant negativ asupra imaginii McCann sau, din contra, aceasta a fost benefica pentru companie.

"Coruptie exista la orice nivel"

Daca Enoiu a sustinut ca nu stie de controlul contractelor publice derulate de agentiile de publicitate, Mihai Vartosu jr - ex-director executiv al Grey Romania - a sustinut ca stie ca "primul-ministru s-a exprimat sa se auditeze toate tranzactiile facute de ministere cu diversi furnizori": "Aceste contracte se afla in vizorul unor oameni care verifica legalitatea tranzactiilor". El a confirmat faptul ca pe piata de publicitate "exista discutii la nivel national cu privire la probleme care au existat si care mai exista", in speta privind acordarea de contracte preferentiale unor companii de publicitate: "Acest lucru trebuie sa stiti ca se intampla. Am pierdut licitatii pentru ca un concurent s-a dus inainte de intalnirea interna a clientului pentru a hotari cine a castigat licitatia si a pus 10.000 de dolari intr-un plic si a zis . Coruptie exista la orice nivel. Si la nivel de stat, si la nivel privat!".

Ex-sef de cabinet, acum la... Grey

Ca si colegul sau de la McCann Erickson, Vartosu jr. a negat faptul ca datorita legaturii pe care tatal sau le-a avut cu Adrian Nastaste (n.r. - acesta a fost seful de cabinet al sefului PSD pe cand acesta era ministru de externe), Gray ar fi obtinut contracte cu institutii publice. "Astea sunt lucruri vechi. Asta era cand Adrian Nastase era ministru de externe. Tatal meu a activat ca functionar international pe vremea lui Ceausescu, ulterior dupa 90 a lucrat in MAE si in vara lui 92 a parasit institutiile statului pentru a ocupa functia de managing director la Grey Bucuresti pe vremea aceea. Din acel moment, legaturile lui cu... asa... nu au mai existat cu statul roman si cu institutiile publice", a sustinut Vartosu jr.

Petrom si APAPS, clientii Grey

Intrebat cum a reusit Grey sa obtina contractul cu APAPS, Vartosu jr. a subliniat ca firma a participat la o licitatie dupa ce institutia privatizarii a renuntat la serviciile altei companii de publicitate. "In ceea ce priveste publicitatea, statul a inceput sa deruleze campanii de prin 93, 94, 95. Primele campanii s-au derulat pentru FPS, pentru ca legea obliga publicarea unor anunturi in publicatii interne si internationale. Pe vremea aia, de FPS se ocupau mai multe agentii. Din 2001, Ogilvy, care se ocupa de FPS, a pierdut contractul din mai multe motive. Nu vreau sa vorbesc... din mai multe motive grave. Noi am preluat administrarea acestui contract pe niste preturi exceptionale", a subliniat Vartosu jr.

Intrebat despre contractul cu Petrom, incheiat recent de catre Grey cu aceasta companie petroliera, Vartosu jr. s-a aratat putin incurcat. Desi initial nu si-a amintit de un asemenea contract, Vartosu jr. a recunoscut in final existenta intelegerii. Desi a sustinut ca "am incheiat un contract cu Petrom pentru incheierea unei campanii publicitare de corporate, datorita faptului ca compania-sora Mediacom din Austria este agentia OMV" ("Ni s-a spus "), ex-seful Grey nu si-a amintit cine a platit in final banii pentru campanie: Petrom sau OMV? "Nici nu stiu... e strict o problema tehnica cu cine am semnat contractul. Am incheiat un contract cu Mediacom Viena... Nu stiu. S-ar putea sa am chiar cu Petrom un contract daca plata s-a facut local", a spus Vartosu jr., care a subliniat ca pretul intelegerii a fost "unul mic, de 20, 30 de mii de dolari".

"Unii au gresit si s-au complacut in situatii la limita legii"

Intrebat daca a participat la licitatii "interesante", Vartosu jr. a recunoscut acest fapt, oferind ca exemplu "acum trei ani, o licitatie a Ministerului Turismului, pentru promovarea Romaniei, pe vremea domnului Dan Matei Agathon, castigata de Ogilvy": "Am participat la licitatii organizate si de alte ministere la care uneori am castigat noi, alteori au castigat altii. Insa noi nu am fost implicati in lucruri murdare. Daca s-au bagat altii sau nu, nu stiu... n-am nici pregatirea necesara si nici nu sunt angajat la o institutie de specialitate cum este PNA ca sa ma pronunt. Ramane ca organele abilitate sa stabileasca daca unii au facut tranzactii frauduloase", a insistat ex-seful Grey. Surprinzator, acesta a confirmat voalat ca pe piata publicitara a existat un anumit "servilism" al unor actori importanti pentru a beneficia de contracte publice: "Daca unii au gresit si s-au complacut in niste situatii la limita legii si in situatii de servilism, e problema lor". Chestionat cu privire la faptul ca multe contracte publice incheiate de institutiile publice au fost castigate de un numar restrans de companii de publicitate, Vartosu jr. a gasit o explicatie: "Cele mai mari agentii de pe piata automat nu puteau fi sarite".