Introducerea pe piata a unei noi arome de bauturi racoritoare dureaza cateva luni, iar noul produs poate rezista la raft doar un sezon.

Desi ritmul de a introduce bauturi racoritoare cu grusturi noi pe piata este foarte alert in Romania, aroma de portocale este preferata consumatorilor.

La inceputul verii se anunta cu petrecere si cantec lansarea Orangina in Romania. O bautura racoritoare cu traditie, creata in 1936 si consumata de atunci in mai mult de 63 de tari.

Un produs unic in lume adus pentru prima oara si in Romania: o combinatie intre o bautura carbonatata si un suc cu pulpa de portocale. Lansata in 1951 in Franta, baututa detine acolo 45% din piata bauturilor carbonatate.

Dar daca a prins la ei, de ce ar prinde si la noi?

"Cercetand atent preferintele consumatorilor rombni am aflat ca acestia isi doresc o bautura mai aproape de prospetimea portocalelor, fapt care ne-a determinat sa venim in intampinarea nevoilor lor de consum prin lansarea Orangina. Prin continutul sau bogat in suc de portocale si pulpa de fruct, Orangina se diferentiaza de oferta pietei romanesti de bauturi racoritoare, deschizand un nou segment de piata - acela al bauturilor racoritoare cu un continut bogat in suc si pulpa de portocala usor carbonatat, si aport scazut de zahar", declara Irit Mazor, Business Development Vice-President pentru Orangina in Romania.

La baza introducerii oricarui nou produs pe piata stau studiile de marketing, costisitoare si riguros analizate si interpretate. Cu toate acestea, uneori produsele nu reusesc sa se impuna pe piata.

European Drinks a lansat in urma cu patru-cinci ani aroma de flori de cactus cu lamaie la gama Frutti Fresh. Produsul, imbuteliat doar in PET-uri de 0,5 litri, nu a trecut vara. Romanilor nu le-a placut.

Compania Coca-Cola are in unele tari europene produse Fanta cu gust de flori de cactus. La noi, insa, nu prind. Probabil pentru ca romanii nu cunosc fructul.

Aromele pe care piata bauturilor racoritoare le cuprinde, indiferent de producator sunt, pe langa citrice, derivate din fructele la indemana romanilor: visine, caise, piersici, mere, pere, strugturi, fructe de padure. Cu toate acestea, Cappy Tempo de pepene rosu si galben, realizat special pentru piata romaneasca, n-a stat pe rafturi decat o vara. Alt gust negustat.

Gusturile se discuta

Reprezentantii grupului European Drinks explica procesul de introducere pe piata a unei noi arome. Primul pas este realizarea studiilor de piata pentru a afla pe de o parte tendinta pietei si pe de alta preferintele consumatorilor. Un lucru foarte important luat aici in calcul este care sunt celalte arome existente pe piata.

Pe baza rezultatelor acestor cercetari se face comanda de arome. Firmele producatoare de arome nu sunt romanesti, chiar daca aroma este 100% locala. Acestea ofera mai multe derivatii ale aromelor cerute.

Aromele livrate sunt testate de degustatori special pregatiti pentru acest tip de actiuni. Degustatorii sunt atestati de firma Firmenich, in urma unui stagiu de pregatire efectuat sub indrumarea specialistilor acestei companii. Dupa ce specialistii aleg aroma, ea este testata in focus grupuri externe, samplinguri, iar toate acestea duc la noi studii de piata. Analiza acestora dicteaza introducerea sau nu pe piata a noilor arome, dar
si momentul cel mai potrivit pentru lansare.

La fel de atent alese si testate sunt si ambalajele si etichetele noii arome. Procesul de realizare a acestora este poate mai lung decat cel de selectare a aromei. Succesul noii arome este lasat, apoi, in mana departamentului de marketing.

Portocala ramane in top

O poveste inedita legata de lansarea unei noi arome pe piata este cea a Fantei Shokata, povesteste Dana Ichim, Fanta Brand Manager pentru regiunea Adriatic&Balkan.

In momentul in care au lansat acesta aroma noua, piata bauturilor racoritoare cu arome de fructe ducea lipsa de aroma de soc. Ideea de a lansa aceasta aroma le-a venit dupa ce directorul general de atunci a baut socata romaneasca facuta in casa.

"Provocarea pentru noi a venit in momentul in care a trebuit sa explicam Departamentului de cercetare si dezvoltare din Bruxelles ce gust are socata facuta in casa de catre rombni. Am rugat-o pe mama unei colege sa ne pregateasca un borcan de socata pentru a putea fi folosit drept mostra. A trebuit sa mergem la Bruxelles cu borcanul de socata cu tot, in avion, pentru a-i ajuta pe colegii nostri din Departamentul de dezvoltare sa inteleaga ce fel de produs vrem noi sa lansam in Romania", dezvaluie Dana Ichim.

Desi aroma romanesca nu era cunoscuta in tarile Europei, bautura a fost "importata" in Danemarca, Croatia, Serbia, Bulgaria si alte tari.Dar nu doar Fanta Shokata a fost produsa doar pentru noi. Coca-Cola a lansat mai multe arome de Fanta create special pentru preferintele noastre: Fanta Madness (cu aroma de strugure), Fanta Fructe de Padure si Fanta Visine.

Fiecare dintre ele a beneficiat de o puternica promovare si campanie de implementare pe piata. Bani cheltuiti pe langa cei destinati proceselor tehnologice pentru a aduce aceste arome pe rafturi in
Romania. Totusi, Fanta Portocale face cele mai mari vanzari. Nu doar la noi, ci si in toata Europa portocalele bat alte arome Fanta.

Dana Ichim spune ca fiecare aroma are un ciclu de viata, ce corespunde perioadei in care aroma este relevanta consumatorilor. Adica daca o aroma dispare, nu inseamna neaparat ca decizia de a introduce pe piata a fost gresita, ci ca nu mai este la fel de importanta pentru consumatori aroma respectiva. Pentru un jucator de pe piata bauturilor racoritoare, diversificarea ofertei de arome reprezinta o mare oportunitate de marketing. Caci fiecare aroma reprezinta un business in sine", conchide ea.

Arome pentru bere

Un produs nou ce incearca sa isi gaseasca loc pe piata este berea cu arome. Un concept de nisa care nu are trecut in Romania, cel mult unele zvacniri periodice.

European Drinks a lansat anul acesta pe piata berea cu cola si lamaie. "Burger Lemon & Cola este o bautura mixta din bere in amestec cu bautura racoritoare carbogazoasa cu aroma de lamaie sau cola, cu continut de alcool de 2,4%. Burger Lemon & Cola este incadrata in categoria de bere speciala, fiind un cocktail cu aroma de hamei, malt si laabie sau cola, gust dulce-amarui", spune un comunicat al companiei.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Media & Pub »


Setari Cookie-uri