Wall-Street: Care sunt primele impresii dupa jurizarea lucrarilor inscrise la Golden Drum?

Stefan Iordache: Am vazut mai multe lucrari bune decat ma asteptam. Din pacate, o mare parte din energie s-a dus mai degraba catre clienti mai “usori” decat pentru clienti “grei”. Adica am vazut lucrari frumoase, dar pentru branduri mai mici. E o experienta fantastica sa fii in juriu, sa fii expus la atatea bucati de publicitate intr-un timp atat de scurt, sa stai cu niste oameni diferiti, cu pareri diferite si sa incerci sa ajungi la un consens.

Wall-Street: Ziceai ca ai vazut mai multe lucrari bune decat te asteptai. Cu toate astea, la proiectiile spoturilor TV au fost foarte multe lucrari proaste.

Stefan Iordache: La proiectiile TV, unde a avut loc jurizarea publica, abia am strans mai putin de 40 de nominalizari din 400-500 de intrari. Totusi, am stat apoi si ne-am uitat mai serios inca o data si am gasit idei frumoase. Intr-adevar, daca toata lumea se asteapta ca orice festival sa fie dupa standardul Cannes-ului si sa vedem aici cele mai bune bucati de comunicare din lume, sunt niste asteptari nerealiste.

In plus, mai exista un filtru negativ, cel putin din partea romanilor, care sunt cam aroganti. Ni se pare ca noi le stim pe toate, ca suntem cei mai destepti si nu cautam in profunzimea lucrurilor pe care le vedem aici. Ci doar “OK, nu este atat de bun, hai ca mai bine ma duc sa beau mai mult”.

Wall-Street: Crezi ca romanii au venit cu atitudinea asta presetata de acasa, ca oricum nu vor fi lucrari bune?

Stefan Iordache: Cred intr-o aroganta nesanatoasa romaneasca. Cred in lipsa unei curiozitati, sa vrei sa mai inveti ceva, chiar si dintr-un lucru imperfect. Astea sunt lucrurile pe care as vrea sa le vad schimbate.

Wall-Street: Tu ce ai invatat din festivalul asta, din lucrarile pe care le-ai jurizat?

Stefan Iordache: Mai mult decat sa invat din lucrari, am invatat din experienta in sine. Sa stii sa explici de ce o lucrare e mai buna decat alta.

Wall-Street: Categoriile pe care le jurizezi sunt deschise pentru inscrieri doar tarilor din Noua Europa. Care sunt tarile din care au venit cele mai multe lucrari bune?

Stefan Iordache: Daca ma uit la catalogul publicat de organizatori, unde se vede ca Romania are cele mai multe intrari, am un sentiment ca vor fi si multe rezultatebune, in Romania.

Wall-Street: Va fi in topul tarilor, ca numar de premii?

Stefan Iordache: Sigur. Cred ca va fi pe locurile unu-doi.

Wall-Street: De ce crezi ca lucrarile romanesti, nu au fost premiate la gala de seara trecuta, la categoriile Open Ad.?

Stefan Iordache: Sa ne gandim. La Design, unde tine mai mult de craft si rabdare si atentie si transpiratie pentru fiecare virgula si pentru fiecare curba, cred ca nu meritam un premiu. Si, din pacate, cred ca nici in curand n-o sa meritam. Noi avem o idee frumoasa, dar dupa aia zicem “am terminat munca”. Am nascut ideea, dar in loc sa ne gandim cum sa crestem copilul mai frumos, sa avem grija de el, sa-l dam la scoala, il aruncam pe strada. Ideea cea frumoasa.

Media e o categorie relativ noua pentru Portoroz, poate e o categorie noua si pentru industrie. Aici, partciparile sunt destul de amestecate. Exista inscrieri din partea agentiilor de proiect, dar si din partea agentiilor de media. Cred ca atat de bine s-a putut.

La Advertising, ca si la Media, competitia e mult mai sus pentru ca aceste categorii sunt deschise international, sunt participari din toata lumea. Am vazut Australia, Franta, o gramada de tari cu experienta mai veche si mai buna decat a noastra.

Wall-Street: La Interactive de ce nu s-a luat nimic? Au inscris multe agentii.

Stefan Iordache: Asta cu inscrisul, tocmai pentru ca publicitarii romani isi pierd vremea mai degraba pe la bar decat sa stea sa vada cum le-au fost evaluate lucrarile, sa vada de ce au mers sau n-au mers mai departe - de asta nu mai sunt lucrari bune.

Wall-Street: Ati identificat ghost-uri la categoriile pe care le-ai jurizat?

Stefan Iordache: Juriul a fost foarte divers, am avut colegi din Austria, Cehia, Rusia, Elvetia, Statele Unite, Slovenia si s-a pus mai putin problema daca e ghost sau nu e ghost. Asta o facem acasa cand ne evaluam noi intre noi. Am luat ideea si am apreciat-o asa cum era. Exista totusi un filtru, daca doua lucrari erau comparativ egale ca si creatie, poate am apreciat mai mult un brand mai mare sau mai greu.

Citeste si:

Wall-Street: Pentru tine, ca manager de agentie, e vreo diferenta intre nominalizarea lucrarilor pentru Muzeul Antipa si a celor pentru Doncafe?

Stefan Iordache: Pentru mine, e mult mai important ca este nominalizat un client ca Doncafe. E unul din cei mai importanti clienti ai agentiei noastre, e “real work”. Prin aceste spoturi, noi vrem sa crestem business-ul clientului. Legat de Muzeul Antipa, e o munca frumoasa, noi ii ajutam pe ei, ei au fost mai deschisi si am facut proiecte frumoase impreuna, dar atat.

Wall-Street: Ti se pare ca publicitarii din Romania isi concentreaza creativitatea pe proiecte mai mici?

Stefan Iordache: Cred ca nu se lupta indeajuns pentru ideile pe care le au cu adevarat si aleg mai degraba calea mai usoara. E in firea lucrurilor sa alegi calea mai usoara. Si poate li s-a permis.

Wall-Street: Am auzit in ultima vreme cateva discursuri foarte pesimiste ale unor publicitari romani. Naumovici, Tataru spun ca industria merge in jos, ca publicitarii si-au pierdut pasiunea. Asa este?

Stefan Iordache: Cred ca sunt mai multe lucruri aici. In primul rand, piata e mult mai dura, mult mai grea. Problemele de business ale clientilor sunt mult mai dificile. Nu mai e de ajuns sa faci un spot si sa cresti business-ul clientului. Clientii nu vor sa-si asume riscuri si de asta fac presiuni mai mari.

Din partea agentiei, cred ca noi, ca industrie, functionam mai departe prin aruncatul in apa decat printr-o forma organizata de educare a oamenilor. Si cred ca am avut niste generatii care au functionat mai bine aruncate in apa. Generatiile mai noi nu functioneaza la fel de bine. Asta este dezavantajul. Poate si asteptarile sunt gresite. Daca ma astept sa iau doi colegi noi care abia au terminat si le cer ca in sase luni sa faca niste super lucrari pentru clienti, in situatia actuala, cand problemele clientului sunt mai dificile, e o asteptare nerealista.

Wall-Street: Revenind la Golden Drum, care au fost criteriile de jurizare? Ati calculat punctajul dupa anumite formule, a fost impartit pe procente?

Stefan Iordache: Nu. Au fost doar niste discutii libere intre niste oameni cu capul pe umeri, oameni cu personalitati diferite, care au putut sa simta valorile unei lucrari. Fiecare cu varianta lui si impreuna am fost mai buni.

Wall-Street: Au fost situatii in care nu ati ajuns la un consens?

Stefan Iordache: S-a votat si cu cinci contra patru.

Wall-Street: Cat de relevant e Golden Drum pentru zona asta a Europei?

Stefan Iordache: E relevant din mai multe perspective. In primul rand, e relevant pentru zona asta. Juriul nu a tratat lucrarile ca la Cannes sau un festival international mare, unde daca te loveste in fata dai Yes, daca nu, dai No. I-am acordat timp. Daca era vorba despre o lucrare din Romania si cineva nu se prindea, i-am explicat care e valenta locala.

Mi se pare ca ar putea fi mult mai relevant pentru publicitari, daca ar fi mai atenti. Ar putea fi relevant chiar si pentru clienti.

Wall-Street: Crezi ca merge spre localizare sau spre globalizare?

Stefan Iordache: Eu cred ca ideile bune nu au granite. O idee nu e buna doar in Romania si daca o punem intr-un grup de zece tari nu mai e buna. Cred ca astea sunt exceptii. Lucrari cu “Dorele”, unde e spiritul suta la suta romanesc. Dar daca ideea e buna, trebuie sa se prinda oricine.

Wall-Street: Crezi ca avem sanse ca vreo agentie romaneasca sa iasa Agentia Anului?

Stefan Iordache: Nu stiu ce sa zic, n-am compilat puncte. Dar, dupa cum am spus, cred ca Romania va fi pe locul unu-doi. Si asta mi se pare mai important. Se urca mai multi pe scena si dorinta de a face publicitate de calitate se raspandeste la mai multi.