Actionarii Happy Tour sunt atat GED cat si oamenii de afaceri Mircea Vladu si Remus Visan.

Principalii concurenti ai Paravion.ro sunt platforme precum Vola.ro, eSky.ro, Decoleaza.ro sau BileteAvion.ro.

Wall-Street.ro: Mi se pare mie sau sunt din ce in ce mai multe site-uri de rezervari/achizitii bilete de avion?
Remus Visan: In acest moment numarul agentiilor online din Romania este destul de mare dar inca mic daca il comparam cu numarul agentiilor de turism offline acreditate IATA. Din cate stiu, sunt aproximativ 200, acreditate IATA. Numarul lor era mai mare in trecut insa multe dintre ele au renuntat deoarece - din cauza situatiei economice din Romania - nu mai au forta de a oferi garantiile banesti. O companie acreditata IATA, in conformitate cu normele The Air Transport Association, trebuie sa ofere o garantie baneasca pentru ca utilizatorii sa fie protejati. De exemplu,daca vinzi bilete in valoare de 1 milion. euro/luna, polita de asigurare ceruta de catre IATA este undeva la 500.000 euro.

W-S.ro: Cum incearca Paravion.ro sa se diferentieze de concurenta? Care este strategia companiei?
RS: Suntem singura agentie 100% online care ofera clientilor posibilitatea de a rezerva, plati, emite biletul si a se urca in avion in aceeasi zi, in numai cateva ore. Aceast lucru ne diferentiaza de concurenta si ne-a ajutat sa ne fidelizam turistii pentru care "time is money". Agentii nostri de ticketing intervin cand rezervarile necesita programe de zbor mai elaborate.

W-S.ro: Singura agentie 100% online? Si concurentii directi ce sunt atunci?
RS: In cazul lor se lucreaza mai mult cu agenti de ticketing care trebuie sa confirme tranzactia, sa contacteze clientul, intr-un fel sau altul. In cazul Paravion.ro, nu este necesar acest pas. Pana la urma totul este o chestiune de confort personal. La noi, totul se petrece integral pe internet, fara sa trebuiasca sa astepti confirmarea unui agent.

W-S.ro: Ce pondere din tranzactiile de pe platforma Paravion.ro se realizeaza exclusiv online - comanda, plata, practic tot?
RS: Circa 45% din totalul tranzactiilor se petrec exclusiv pe internet. Stiu, ponderea este foarte mare, chiar si comparat cu jucatori din alte domenii de activitate decat turismul - precum eMag.ro, lider de piata pe comert online. Aceasta este insa strategia noastra, sa facem un business online, nu un simplu portal care sa fie un canal de vanzari.

W-S.ro: Sa inteleg ca acest lucru implica oameni mai putini in companie?
RS: Sa spunem doar ca daca e sa ne comparam cu principalul nostru concurent, la 10 oameni de-ai lui noi avem unul singur. In prezent avem 7 angajati pe suport, dintre care 4 se ocupa de ticketing. Bineinteles, avem si call center, dar acesta este externalizat.

W-S.ro: Ce pondere din vanzari sunt bilete low-cost?
RS: In cazul nostru, putine - doar circa 5%. Restul de 95% sunt bilete pentru companii de linie. Segmentul nostru de clienti prefera companiile de linie din mai multe motive - orar, serviciile la bord dar si posibilitatile de rerutare daca se intampla un eveniment neprevazut. Este adevarat ca avem si clienti care doresc sa calatoreasca cu companii low cost si respectivele rezervari sunt tot 100% online.

W-S.ro: Vola.ro, unul dintre concurentii vostri, si-a declarat recent datele financiare pe S1, declarand ca au vandut 30.000 de bilete. Unde seincadreaza Paravion?
RS: (zambind) Pentru jucatorii din piata, cifrele IATA sunt publice. Vanzarile pentru low-cost sunt insa separate si nu sunt luate in calcul de institutie, deci concurentii nostri pot declara practic orice. Tot ce pot spune eu este ca suntem in continuare lideri de piata si intentionam sa ramanem si in viitor.

W-S.ro: Cam la cat estimati piata de bilete avion din Romania?
RS: Daca ne referim la rezervarile pentru companiile de linie in sistemul IATA, la minim 300 mil. euro in 2011, exceptand biletele cumparate direct de la companii (inclusiv low cost). Din aceasta, ponderea online-ului va fi anul acesta de circa 8%, in crestere de la 4-5% in 2010. Din acest segment noi detinem 50-55%.

W-S.ro: Este foarte mult 50-55%, avand in vedere numarul de concurenti. Daca luam in calcul insa si pe cei care vand bilete cu implicarea unui agent, ceea ce voi nu considerati ca fiind vanzare 100% online, la ce cota ati ajunge?
RS: Aici iti pot spune ca HappyTour Group are de departe cea mai mare cota de piata de 10-12%, vanzari online si cat offline.

Citeste si:

W-S.ro: Care sunt factorii care au dus la cresterea vanzarilor de bilete de avion online?
RS: A ajuns la varsta maturitatii si a calatoriilor generatia care a crescut nu cu povesti ci cu calculatorul. Au ajutat mult si campaniile de promovare desfasurate de marii comercianti de pe piata online, indiferent de domeniul de activitate. Clientii au inceput sa se obisnuiasca cu platile online si, pana la urma, a achizitiona un bilet de avion sau un laptop nu este ceva esential diferit. Apoi au mai ajutat si promotiile Visa sau Mastercard care, nu de putine ori, au oferit reduceri la platile online si de 10%, ceea ce nu este de neglijat. Cu toate acestea, Romania este mult in urma in ceea ce priveste comertul online. De exemplu, in Polonia, aceasta piata asigura 5% din PIB in 2015.

Principala dificultate - comisionul suportat este inca mare

W-S.ro: Care sunt principalele dificultati pe care le intampinati in aceasta industrie?
RS: In general pe online se rezerva bilete ieftine la clasa economic. Pentru ca ele sa fie atractive, lucram cu marje de profit foarte mici. Din aceste marje, comisionul suportat este inca mare. ( Trebuie platit comision la banca, la procesatorul de plati, etc - practic 3-4% din valoarea tranzactiei reprezinta comision cedat daca doresti sa protejezi siguranta cardurilor clientilor tai. Este adevarat ca se pot reduce comisionele si la 2%, dar daca vrei "sa dormi linistit", platesti 3-4% pentru sisteme de siguranta suplimentara.

W-S.ro: Inseamna ca marjele de profit sunt reduse, sa inteleg.
RS: Da, undeva la 2%. Trebuie sa ai volum de vanzari ca sa acoperi cheltuielile.

W-S.ro: Ce servicii si planuri de dezvoltare aveti pentru viitor, in conditiile unei piete puternic concurentiale?
RS: Am inceput sa vindem pachete de vacanta din luna iulie, in sistem charter 100% online. Practic, oferim clientilor programe organizate de noi: avioanele contractete de noi , locurile noastre la hoteluri, totul 100% online. - Multi dintre turistii care achizitioneaza pachete turistice de la Paravion.ro sunt manageri de top sau persoane din diaspora.

W-S.ro: Bun, si ceva ce inca nu ati lansat dar urmeaza sa o faceti?
RS: Spre finalul trimestrului patru vom lansa serviciu de dinamic package, in parteneriat cu Amadeus. Practic vom oferi clientilor posibilitatea de a rezerva hoteluri odata cu cautarea biletului de avion, a gasi trasee convenabile, "all in one", totul, iarasi, exclusiv online.

W-S.ro: Daca ai avea 200.000 euro suplimentari, nerambursabili, in ce i-ai investi?
RS: Finantarea Paravion este asigurata de GED prin Happy Tour. Algoritmul este mereu acelasi , minim 70% se investeste in tehnologie. Avem suficiente idei care consume un astfel de buget.

W-S.ro: Apropo de tehnologie - cum stati pe segmentul mobile?
RS: Inca nu am lansat platforma mobila, dar o vom face. Nu ne-am grabit foarte mult deoarece in Romania piata inca nu este dezvoltata. De exemplu, in Grecia, segmentul mobil a fost lansat inca in 2010 dar in primele 3 luni 90% din accesari au avut ca rezultat doar download-ul si nicio rezervare. Abia dupa campanii intense s-au vazut cateva rezultate.

W-S.ro: Care este temerea majora pe care o aveti?
RS: Trecerea la euro, care va veni cu intrarea pe piata a unor jucatori internationali mult mai puternici, cu suport financiar mult mai mare.

W-S.ro: Care sunt cele mai des intalnite reclamatii ale clientilor?
RS: Foarte multi aleg sa calatoreasca cu companii low cost. Uneori acestea isi anuleaza zborurile si/ sau au intarzieri. Acest lucru nu ne este imputabil de aceea ii sfatuim sa fie foarte atenti si citeasca conditiile generale de calatorie, drepturile pasagerilor, capitolul despre limitarea responsabilitatilor companiei aeriene, politica de bagaje a fiecarei companii si sa retina ca nu intotdeaunaceea ce este mai ieftin este mai bun. Chiar si atunci cand calatoresc cu o companie de linie ii sfatuim pe pasageri sa se asigure daca este mai avantajos sa achizitioneze un bilet nemodificabil sau unul modificabil. Uneori primim reclamatii pentru ca pasagerul nu are viza sau nu a respecatat legislatia privind calatoriile minorilor, reclamatii care nu ne sunt imputabile pentru ca rezervarile au fost facute online.

W-S.ro: Care este si a fost un model al vostru, dupa care v-ati inspirat?
RS: Intr-adevar, avem asa ceva si platforma se numeste Opodo.com. Imi place deoarece este un business 100% online, extrem de corect si bine pus la punct. De-a lungul timpului au avut foarte multi actionari.

W-S.ro: Ce sfaturi puteti oferi clientilor care doresc sa achizitioneze bilete de avion online?
RS: Sistemul online este un sistem revolutionar deci nu are prea multe minusuri, totusi sfatuiesc turistii sa-si aleaga cu mare atentie portalul pe care fac rezervarea pentru a nu avea surprize. Le recomand sa nu zaboveasca timp indelungat pe o pagina ca sa nu expire sesiunea de lucru si sa nu se trezeasca ca trebuie sa o ia de la capat pentru ca nu li se inchide rezervarea. O alta sugestie este sa isi aleaga cu mare atentie compania de linie si/sau low cost cu care vor calatori si inteleaga ca biletul de avion este un contract intre pasager si compania aviatica.