In anul de la IPO-ul Facebook, unele lucruri nu s-au schimbat: Zuckerberg se imbraca la fel, angajatii sunt in continuare in general multumiti si Facebook inca vorbeste despre “misiunea sa sfanta” – a conecta intreaga lume si a o face mai deschisa.

Pe de alta parte insa, era in care Facebook putea fi privit ca un efort antreprenorial trece cu fiecare secunda, devenind din ce in ce mai mult o corporatie si un business.

Facebook este in prezent o corporatie gigant cu o capitalizare de peste 60 miliarde de dolari, circa 5.000 de angajati (unii romani) si o baza de utilizatori activi de peste 1,1 miliarde. Poate cel mai important lucru este faptul ca acum trebuie sa raspunda de actiunile sale in fata actionarilor si nu a utilizatorilor.

Acest simplu fapt are si fara indoiala va avea in continuare un impact puternic asupra Facebook, atat in felul in care angajatii vor opera cat si asupra noilor elemente si servicii ce vor fi introduse.

Focus mai mare pe a face bani

Pentru o buna parte din istoria sa, Facebook nu a parut extrem de interesata in a monetiza, dar acest lucru s-a schimbat radical o data cu listarea la bursa. In aceeasi scrisoare, amintita la inceputul articolului, Zuckerberg s-a pozitionat ca fiind din ce in ce mai interesat in a face bani. Si nu au fost doar vorbe goale.

Zuckerberg a scos in evidenta faptul ca fiecare manager al companiei are datoria de a veni cu strategii elaborate despre cum fiecare divizie a retelei sa produca bani. In acest rastimp, Facebook a incercat sa “stoarca” cat mai multi bani din fiecare utilizator.

Stiai ca prezenta unui utilizatori pe Facebook inseamna, in medie, 5$/an pentru companie? Acest lucru a fost realizat prin implementarea sistemului de post-uri sponsorizate, reclame pe mobile, reclame in aplicatii terte, tot pe mobile, post-uri promovate pe bani, cadouri pe Facebook (Facebook Gifts), mesaje platite, reclame video in feed-ul de stiri. Impresionant, nu?

Mai pe larg, Facebook a inceput sa taxeze cu un 1$ mesajele catre inbox-urile oamenilor necunoscuti si au incercat sa ridice si mai mult pragul in cazul mesajelor catre celebritati, inclusiv 100$ catre insusi Zuckerberg.

Facebook a introdus de asemenea optiunea de a plati 7$ pentru “promovarea” post-urilor in News Feed-ul prietenilor pentru a creste sansele ca update-urile sa fie vazute – ceva ce inainte de listare “era dat” si complet gratuit.

Apoi, evident, sunt reclamele

Plasarea a din ce in ce mai multe reclame

De la listarea din mai 2012, Facebook a introdus reclame pe aplicatia proprie pe mobile, reclame pe aplicatii terte, retargeting ads bazate pe obiceiurile de browsing ale utilizatorilor, rezultate sponsorizate in cautari si mai multe formate. Au aparut reclame aproape pe toata platforma – in partea dreapta, reclame in News Feed si pe aplicatia mobila si, daca zvonurile recente se vor confirma, si reclame video.

A devenit greu sa discerni daca inovatiile Facebook sunt indreptate catre utilizatori sau catre advertiseri – probabil catre ambii.

Citeste si:

Redesign-ul Facebook de dupa listare a fost marketat ca oferind mai mult spatiu pentru utilizatori, acestia putand posta fotografii mai mari si videoclip-uri mai vizibile. Compania a admis insa ca aceasta modificare reprezinta si noi oportunitati pentru advertiseri si, implicit, a scoate bani de pe urma celor peste 1 miliard de utilizatori.

Mai mult, redesign-ul a pavat calea pentru viitoarele reclame video.

Centrare pe mediul mobile

Desi multi utilizatori pot fi nemultumiti de modificari, cel putin una este pe placul majoritatii: Facebook s-a axat foarte mult pe mediul mobile.

Reteaua s-a nascut in epoca de aur a laptop-urilor si a fost criticata in trecut pentru aplicatiile rudimentare pentru mobile si pentru decizia de a se axa pe HTML5. Investitorii s-au aratat ingrijorati de acest lucru, fortand Facebook sa isi dubleze eforturile pe mediul mobile – corelat, evident, cu cresterea vanzarilor de tablete si smartphone-uri.

Facebook a reconstruit complet aplicatia pentru iOS si timp de un an a introdus multe update-uri pentru a imbunatati experienta. Pentru ca toti angajatii sa se axeze pe acest mediu, la un moment dat Zuckerberg a interzis product managerilor sa acceseze reteaua de pe desktop-uri, fortandu-i sa lucreze doar in mediu mobile.

Cofondatorul companiei a proclamat in trimestrul patru al anului trecut ca Facebook a devenit, oficial, o “companie mobila”.

Exod al managerilor dupa listare

Este un lucru destul de comun ca dupa o listare pe bursa sa plece unii oameni, chiar si din conducere. Cu toate acestea, din Facebook au plecat mai multi oameni decat era asteptat. La doar trei luni dupa IPO, Facebook a pierdut directorul tehnic, directorul de platforma si directorul de marketing.

Facebook a mai pierdut, in timp, unii angajati proeminenti precum Joanna Shields, VP EMEA, product director-ul Blake Ross si directorul de comunicare Larry Yu.

Reteaua i-a inlocuit in general cu angajati de la concurenta, precum Google si Apple.

Un Zuckerberg mai matur

Nu doar Facebook s-a schimbat, ci si CEO-ul companiei. Desi el continua sa se imbrace ca in vremurile studentiei si vorbeste despre cultura hacking-ului din cand in cand, a devenit din ce in ce mai matur in prezentari – fie ca este vorba de adunarea actionarilor, fie ca vorbim de interviuri.

Asa cum scria AllThingsD in septembrie, Zuckerberg are angajati care il ajuta sa isi construiasca discursurile si prezenta scenica.

Acum ca Facebook este o companie publica, fiecare gest si cuvant spus de CEO-ul companiei este scrutinizat si analizat foarte mult. Pana la urma, vorbim de o afacere de miliarde de dolari.

Surse material: wall-street.ro, Mashable, AllThingsD, BostonGlobe, SFGate.com.

Tu ce schimbari ai remarcat la Facebook dupa listarea la bursa? wall-street.ro te incurajeaza sa comentezi.