LiveRail livreaza reclame video pe cele mai mari site-uri din SUA, luptandu-se practic cot la cot cu gigantul Google – fara doar si poate, unul dintre motivele pentru care a atras atentia Facebook. Compania atinge circa 150 de milioane de unici in SUA, devenind in doar cativa ani una dintre cele mai puternice companii pe acest segment din lume. LiveRail livreaza 7 miliarde de reclame video in fiecare luna.

Inainte de a atrage investitia din partea Facebook, LiveRail s-a bucurat de atentia (si de banii) fondului european Pond Ventures, atragand, in patru runde distincte, 12 milioane de dolari.

Tranzactia cu Facebook a starnit interesul unor cotidiene majore din afara tarii, printre care Wall Street Journal, Mashable sau TechCrunch, punand iarasi Romania pe harta lumii antreprenoriale. Mai mult, Andrei Dunca a postat pe Twitter faptul ca este foarte mandru de echipa din Romania si pe plan global pentru tranzactie.

Inceputurile companiei

Dupa achizitia Youtube de catre Google in 2006, a devenit clar ca online video e un spatiu cu potential imens si perspectiva unor oportunitati in acest spatiu a declansat ideea LiveRail, spune Dunca.

La finalul anului 2006, Mark Trefgarne a redactat prima specificatie de produs pentru LiveRail. “Ideea initiala a fost putin diferita de ce am ajuns azi – produsul initial semana mult cu conceptul de self-service advertising exchange, in care publisherii de continut video puteau sa isi expuna continutul catre advertiseri, iar advertiserii aveau posibilitatea sa cumpere spatiu pe acest continut (atat pre-roll, cat si overlay si alte formate). Acest produs initial a fost construit de o mana de oameni in decursul anului 2007; a fost mai mult un efort part-time pentru toti oamenii implicati fiindca la momentul respectiv toti aveam alte business-uri care aduceau bani si LiveRail era intr-o faza incipienta si nu aducea niciun venit”, povesteste romanul cofondator al companiei.

In a doua jumatate a anului 2007, cei doi au realizat ca acel prim produs nu este de foarte mare succes si a pivotat de la ideea de self-service exchange catre o solutie enterprise – un ad server video.

“Am inceput sa avem succes cu acest produs in 2008, iar in iunie 2008 am primit seed funding de la Pond. La momentul respectiv, Mark s-a mutat din Londra (unde LiveRail a fost incorporat initial) in San Francisco si am incorporat LiveRail Inc. in SUA”.
Tot in acea perioada a avut loc si vanzarea de 51% din Trilulilu si Andrei Dunca a renuntat atunci la pozitia de CTO in cadrul companiei romanesti pentru a se concentra complet pe LiveRail. Tot in acelasi an, tanarul a absolvit facultatea, “deci fara Trilulilu si facultate si alte distractii, am putut sa imi dedic tot timpul pentru LiveRail”, spune el.

Provocarile inceputului de drum

Cele mai mari provocari de la inceputurile LiveRail au fost legate de perceptia lipsei de experienta a fondatorilor.

Citeste si:

“Ne-a fost destul de greu sa obtinem finantare si sa castigam clienti importanti fiindca eram niste copii de 24-26 de ani, fara o experienta solida de business in general, si fara nici o experienta in advertising. In acelasi timp au inceput sa apara si alte companii in video advertising, cu fondatori cu multa experienta, si care au reusit sa obtina finantari de ordinul zecilor de milioane (seed-ul nostru initial a fost de 500.000 de dolari)”, spune Dunca.

El considera ca atuul LiveRail a fost faptul ca tehnologia si produsul au fost intotdeauna solide. “Cand alte companii au facut promisiuni ce nu puteau fi sustinute, LiveRail a facut promisiuni mai mici, oferind rezultate mai bune. Am avut tot timpul recunoastere in piata pentru produsul si tehnologia noastra si multa vreme am reusit sa avem succes in vanzari fiindca produsul se vindea singur, vorba aia”, considera cofondatorul din Cluj.

Industria de video advertising este inca destul de tanara si competitia a devenit mai acerba in ultimii ani.

“Mai ales cu Google, care pana acum vreun an-doi nu prea aveau o solutie solida pentru video (si inca au mari lacune in anumite privinte). Principalul impediment din primii ani a fost faptul ca eram o companie mica, cu putin funding comparativ cu alte companii. Potentiali clienti alegeau alte companii doar fiindca LiveRail nu le putea oferi siguranta pe care o companie mare o poate oferi. Dar in acelasi timp, alti clienti au ales LiveRail fiindca si-au dat seama ca o echipa mica si tanara si daruita va putea oferi un serviciu mult mai bun, ca vom putea fi flexibili cu necesitatile lor”.

Deci per total, cofondatorul LiveRail considera ca marimea companiei a fost si un avantaj si un dezavantaj. Fondurile reduse si faptul ca erau toti foarte tineri (“nu aveam familii de hranit sau alte responsabilitati pe cap”) le-au permis sa opereze foarte eficient si sa urmam principiile unui “lean start-up”.

Povestea LiveRail este una de urmat si de alte startup-uri locale si reprezinta inca un exemplu de succes international care ar trebui sa inspire antreprenorii sa sparga barierele conventionale si sa considera ca, vorba englezului, “sky is the limit”.

Ce invatam din povestea LiveRail - Facebook: de cati ani are nevoie un start-up pentru un exit de succes