Capacitatea Facebook de a oferi fiecarui cetatean o identitate publica a revolutionat felul in care impartasim lucrurile in viata, oferindu-ne posibilitatea de a ne exprima ideea in fata intregii omeniri. A construit o platforma pentru antreprenori, precum Evan Spiegel, fondatorul si CEO-ul Snapchat, care are o valoare de 2,1 miliarde de dolari, la doar 26 de ani.

De la Zuckerberg am invatat ca scopurile considerate de neatins – precum readucerea nostalgiei Pokemon intr-o aplicatie care a luat cu asalt lumea – exista si se extind in sanul ecosistemului tech. Astazi, in Apple App Store, apar zilnic peste 1.000 de aplicatii noi, conform International Business Times.

Iata trei ponturi relevante pe care Zuckerberg le-a oferit, mai mult sau mai putin direct, antreprenorilor care cauta sa “rascoleasca” si mai mult lumea, in moduri pozitive.

1. Cerceteaza inainte de a incepe proiectul

Intr-un speech din 2012, Zuckerberg a subliniat indelung ca antreprenorii trebuie sa fie mai flexibili cu ei insisi, in fiecare proiect. Intr-o prima scrisoare adresata actionarilor, CEO-ul Facebook a explicat ca Facebook nu a fost gandita ca o companie, ci ca un hobby al sau. In timp insa, a crescut si a devenit business.

Daca vrei sa fii antreprenor, este bine sa ai idei care sa rezolve mici probleme, insa Zuckerberg considera ca daca ai avea o idee, ar trebui sa rezolve probleme majore, care sa aiba un impact major. Pentru a avea impactul necesar, “va trebui sa schimbi ceea ce faci, sa explorezi si sa iti dai seama ce iti place si ce nu iti place la business-ul tau, astfel incat atunci cand gasesti ceva ce iti place si mai mult, sa fii, intr-adevar, gata de a incepe proiectul”.

Morala - fii deschis catre a invata lucruri noi, si urmareste-le doar pe cele pe care le iubesti cu adevarat.

2. Nu incerca sa fii super om

Greselile sunt bune, foarte necesare in procesul de a deveni antreprenor. In timpul unui Q&A live, un timid elev de clasa a VIII-a l-a intrebat pe Zuckerberg cum a depasit provocarile, precum gasirea unui investitor si incitarea utilizatorilor, in primele luni ale Facebook.

Citeste si:

“Nicio persoana nu stie cum sa rezolve totul. Daca insa poti gasi o echipa de oameni, sau prieteni, sau familie…atunci asta te va ajuta nespus”.

Multi vor sa fie antreprenori, insa le este frica sa isi asume riscuri si sa faca greseli. Zuckerberg considera ca a avea sprijin din partea unei echipe care impartaseste aceeasi viziune iti lasa timpul necesar pentru a profita si a iti intelege greselile si a le pune in valoare. “Nu trebuie sa fii super om; trebuie doar sa continui sa mergi”.

Morala – este o calatorie lunga, insa nu trebuie sa o faci singur(a). Gaseste oameni care sa iti impartaseasca pasiunile.

A bifa ceva este mai bun decat a face ceva perfect

In Menlo Park, California, unde are sediul principal Facebook, fraza “Done is better than perfect” este pictata pe peretii interiori ca o mantra sociala a companiei. Cu alte cuvinte, a produce, a testa reactii si a imbunatati un serviciu ar trebui considerate ca medalii de onoare.

Dupa ce Facebook s-a listat pe bursa la inceputul lui 2012, Zuckerberg a explicat filozofia din spatele mantrei. “In loc de a dezbate zile intregi daca o idee este posibila, sau care este cea mai buna modalitate de a implementa ceva, hackerii ar face doar un prototip, sa observe daca functioneaza”. Facand astfel, Facebook, este o companie mai dinamica si a imbratisat o cultura care sa le permita sa testeze si sa forteze granitele.

Morala – in loc sa incerci sa faci totul bine de la inceput, cauta sa testezi si sa imbunatatesti continuu.