Nascut si crescut in Romania, a plecat din tara in 1983, la 25 de ani, pentru a se stabili la New York. Si-a continuat studiile la Universitatea de Arhitectura din New York si a absolvit si un master de studii cinematografice, pentru a-si completa cultura estetica si pe cea de teorie a imaginii. Ulterior, si-a luat si cetatenia americana.

In 1997 a fondat in SUA firma BDX Inc., prin intermediul careia a lucrat si inca lucreaza la proiecte pe pietele americana si asiatica, cu precadere in Taiwan si China.

Incepand cu 2001 a inceput sa vada oportunitati si pe piata locala, iar in 2004 a deschis biroul din Romania. Asa a ajuns sa lucreze, printre altii, pentru miliardarul Gabriel Popoviciu, unul dintre cei mai bogati si mai controversati oameni de afaceri de pe piata locala.

Proiectul Baneasca, dezvoltat de Popoviciu, era prezentat acum cativa ani buni ca o investitie de peste 1,2 miliarde de euro, care urma sa genereze bugetului statului nu mai putin de 770 de milioane de euro, sub forma de taxe directe si indirecte. Investitia, aflata si acum in derulare, este impartita in trei zone: rezidentiala, business si comerciala.

“Noi facem parte dintr-o industrie de servicii, in care esti selectionat datorita experientelor anterioare, capabilitatii si calitatii productiei.[…] Este foarte usor sa ataci, sub orice forma, de la profesional la politic, un proiect de asemenea complexitate. Pentru ca, in primul rand, Baneasa a fost si ramane, pentru moment, singura realizare coerenta si structurata a unei dezvoltari urbane contemporane. Ca o persoana sa intervina atat de vocal in acest context inseamna, pur si simplu, sa ignore complexitatile asociate cu o asemenea dezvoltare”, spune Calin, care a proiectat o parte din zona rezidentiala a proiectului.

Proiectul din Baneasa este singurul mare contract pe care arhitectul nu se sfieste sa-l aminteasca, pentru ca nu are nevoie de acordul clientului, chiar daca Zip Studio si-a oferit serviciile si pentru alte cladiri de birouri, spatii comerciale sau sedii de banci.

In strainatate, prin intermediul BDX, a lucrat pentru companii precum IBM, United Airlines, Mak Cali Realty Corporation, Insignia ESG, Tishman-Speyer Properties, The Gale Companies (fost Gale & Wentworth), Lincoln Properties sau Southland Corporation.

Dupa ce a revenit in tara, a crezut ca lucrurile vor fi la fel ca in Taiwan, unde a lucrat in jur de doi ani, inainte de 2000.

“Cand am venit in Romania am crezut ca va fi ca in Taiwan. Ca vom gasi acelasi entuziasm, aceeasi mana de lucru calificata sau aceeasi dorinta de inovatie. Si am aflat foarte repede ca nu este asa”, afirma arhitectul.

Citeste si:

Marius Calin a fost surprins de pretentiile pe care le aveau candidatii romani la angajare.

“Cand am angajat oameni in 2004 ne cereau laptop, telefon, mai aveau putin si doreau si masina. Aveau senzatia ca o companie e ca nasul. Tinerii fara experienta cereau salarii de 1.000 - 3.000 de euro. De la aparitia crizei ne-am asteptam sa vina oamenii si sa bata la usa. Dar acest lucru nu s-a schimbat si nu s-au schimbat nici pretentiile fata de 2004, pentru ca pregatirea profesionala a arhitectilor ramane o mare problema. Dupa mine, un stagiar ar trebui sa primeasca 300 - 400 de euro lunar, insa el vrea 1.000 - 1.500 de euro”, subliniaza Calin.

Cofondatorul Zip Studio isi aminteste ca in 1997-1998, cand a fost pentru prima oara in Taiwan, a observat ca angajatii biroului de arhitectura isi foloseau pauza de pranz pentru a se odhni pentru restul zilei.

“O parte dintre angajati aveau cate o perna pe care si-o pusesera pe birou pentru a se odihni, timp de o ora, in pauza de masa. Asta arata felul profesionist in care tratau ei ideea de munca. Ceea ce lipseste aproape total din Romania este ceea ce se cheama <<hard work>>”, apreciaza Mihai Calin.

Zip Studio a incheiat anul trecut cu o cifra de afaceri de circa un milion de euro, in crestere cu peste 50% fata 2009.

Avansul afacerilor a fost determinat de platile facute pentru proiectele incepute in anii anteriori si de contractele noi incheiate.

In continuare, vezi ce spune Mihai Calin despre:

Banii din proiectare: "In ceea ce priveste onorariile de proiectare, nu exista o regula general valabila, nici macar in pietele mature unde am lucrat, asa cum este piata de proiectare din New York, Statele Unite. In SUA am intalnit situatii in care onorariul biroului a atins si valoarea de 18% din totalul bugetului lucrarii pentru un proiect de amenajare interioara. Daca ne referim la dezvoltari de proiecte mari, de tipul cladire de birouri, am intalnit si contracte in care biroul de arhitectura a avut un onorariu care a echivalat 4% din totalul bugetului de proiect. Evident, era vorba despre birouri cu o pozitie puternica in piata si cu un statut deosebit. Insa aceste valori, dupa cunostinta noastra, nu au fost niciodata atinse in Romania. Aici onorariul biroului este discutat pe fiecare caz concret in parte, fara cotatii prestabilite, fara procente, in functie de nivelul de implicare al arhitectilor in proiect si de valoarea totala a investitiei "

Cum se proiecteaza in Asia, SUA si Romania "Biroul din Taiwan era un fel de spital de urgenta, pentru ca tu trebuia sa te misti foarte repede si sa-i faci o propunere clientului, in 3 - 7 zile. Piata de arhitectura din SUA este foarte, foarte mare, iar uneori pot aparea diferente semnificative chiar in interiorul aceluiasi oras. In Romania se preiau anumite practici din strainatate, insa nu se pun intr-un context structurat. Notiunea de structurare este foarte buna cand ai un personal calificat”