„In urmatorii cinci ani, estimam ca vor fi livrate 40 de mall-uri pe piata din Romania. Aceasta piata a trecut, in ultimii cinci ani, printr-o era glaciara. Lucrurile abia acum incep sa se miste”, a declarat Tal Roma, business development manager in cadrul dezvoltatorului AFI Europe Romania.

Reprezentantul AFI Europe Romania este de parere ca nu mai conteaza procentul de pre-inchiriere al unui centru comercial, chiar daca este vorba de un procent de 100% inaintea deschiderii, pentru ca acest lucru nu asigura succesul unui mall.

„Important este ce faci dupa deschidere, cum supravietuiesti”, a afirmat Tal Roma.

In opinia acestuia, mici jucatori de pe piata de retail au sanse minime in fata marilor jucatori, iar ipoteza potrivit careia construiesti pentru a vinde sau pentru a pastra nu este intotdeauna valabila.

„Mici jucatori cred ca au de ales: sa vanda sau sa pastreze. In realitate, ei nu decid nimic. Deciziile apartin marilor jucatori - daca acestia sunt incomodati de prezenta celorlati, vor cumpara”, a incheiat managerul AFI Europe Romania.

Aceste opinii au fost impartasite si de catre Tim Wilkinson, Managing Director al companiei de consultanta imobiliara DTZ Echinox, care este de parere ca piata imobiliara intra intr-o faza mai provocatoare decat in anii precedenti.

„ Racirea pietei nu inseamna un crash, piata doar se ajusteaza. Anul 2008 va fi un an provocator in comparatie cu anii trecuti. In conditiile in care in Romania se intregistreaza o marja de profit de 6,5%, in comparatie cu Marea Britanie, unde marja de profit este de 5%, Romania ramane o piata atractiva”, a declarat Tim Wilkinson.

Directorul DTZ Echinox a adaugat ca nu trebuie uitat faptul ca pietele sunt ciclice si ele vor creste din nou.

„Nu am vazut multe tranzactii pe piata in prima parte a anului 2008, insa acest lucru s-a intamplat din cauza incertitudinii din piata. Cand ne uitam la preturi, vedem insa o afacere buna, este inca o oportunitate sa cumparam anul acesta. Cererea este puternica, nu suntem ingrijorati in aceasta privinta”, a afirmat Tim Wilkinson.

Potrivit acestuia, la ora actuala, este nevoie de mai mult numerar pentru ca banca sa acorde finantari dezvoltatorilor, iar acest lucru i-ar putea forta pe acestia sa isi vanda proiectele.

Citeste si:

„Daca investitorul se gandeste initial sa vanda, este doar pentru a obtine numerar, pe care il va reinvesti ulterior. In acest fel, el isi diversifica riscul pe piata. Cred ca 2008 va fi un an in care oamenii vor astepta sa vada ce se intampla”, a incheiat oficialul DTZ Echinox.

Avner Bar, director general al Ocif Group Romania, este de parere ca, daca pana acum piata imobiliara din Romania era o piata doar pentru cumparatori, acum se poate negocia.

„Niciodata nu am negociat terenul, preturile cresteau de pe o zi pe alta fara o explicatie logica. Am inteles ca este o piata in care daca nu decizi cat ai clipi, ai pierdut”, a afirmat Avner Bar.

Oficialul Ocif crede ca vor exista tranzactii tot mai complicate pe piata imobiliara, pornind de la premisa demolarii cladirilor vechi si apoi construirea unora noi.

„In Romania, piata este inca la inceput. Daca ne uitam la Olanda de exemplu, putem spune ca in Romania abia acum incepe sa se contureze o piata. Oricum, preturile locuintelor noi nu vor scadea. Atata timp cat preturile terenurilor cresc, materialele de constructie se scumpesc si pretul petrolului continua sa creasca, toate acestea se vor simti in preturile noilor apartamente”, a precizat Avner Bar.

Ionut Bordei, Head of Residential Department al companiei de consultanta imobiliara CBRE|Eurisko, a afirmat ca in acest moment, in Romania nu poate fi vorba de o criza.

„Avem prea multe afaceri de specula si de aceea am ajuns intr-un punct in care presa vorbeste despre o criza. Daca vreti sa vedeti o criza, uitati-va la Spania. Majoritatea proprietarilor nu vor sa vanda, ci vor doar sa obtina un pret cat mai mare, iar abia apoi se gandesc serios daca sa vanda sau nu. De aceea, este o piata foarte superficiala”, a explicat Ionut Bordei.

Potrivit acestuia, superficialitatea pietei este cauzata si de caracterul diversificat al celor care investesc in dezvoltari imobiliare, precum si de majoritatea agentiilor imobiliare care nu merg pe calitate, ci doar pe cantitate.

„Sunt oameni care nu au experienta, care vin din cu totul alte domenii si incep dezvoltari imobiliare. In plus, majoritatea agentiilor merg doar pe cantitate, iar pe calitate mai putin. Nu doar pozitia vinde apartamentul, ci si finisajele si instalatiile”, a conchis reprezentatul CBRE|Eurisko.