Chiar daca era DVD-ului nu se va incheia in perioada imediat urmatoare, miscarile din piata ale gigantilor mondiali arata ca alte variante de comercializare si vizionare a formatelor video incep sa fie luate in seama. Un sistem de distributie foarte vast precum si o piata de desfacere mai mare comparativ cu cea a download-urilor reprezinta principalele atuuri ale DVD-ului in acest moment. Insa noile directii de dezvolatare ale furnizorilor de continut video aduc DVD-ul tot mai aproape de lista speciilor tehnologice pe cale de disparitie.

Wal-Mart, cel mai mare retailer din lume si in acelasi timp cel mai mare comerciant de filme din SUA a anuntat saptamana trecuta ca va introduce din 2007, pe site-ul propriu, un serviciu online de comercializare a productiilor video. Oficialii companiei au precizat ca desi in acest moment nu pot fi anuntati partenerii pe acest nou segment de afaceri, se poarta negocieri cu toate casele mari de productie, tehnologia fiind furnizata de Hewlett-Packard.

Un alt semn ca in viitor comercializarea filmelor se va face in principal prin intermediul Internetului este anuntul companiei BitTorrent privind comercializarea filmelor si a show-urilor TV pe siteul BitTorrent incepand cu luna februarie a anului viitor. BitTorrent, cunoscuta anterior ca fiind raiul celor celor care pot descarca filme fara a plati drepturi de autor, a precizat ca a incheiat deja acorduri cu opt companii media, printre care Century Fox, Paramount si MTV Networks.

Analistii estimeaza ca majorarea vanzarilor online a productiilor TV se va reflecta in curand in diminuarea celor de DVD-uri. Principala explicatie este data de rapiditatea cu care clientii unui magazin online pot viziona un film: productiile video vor putea fi vizionate imediat dupa scoaterea lor la vanzare pe Internet, fara a mai fi necesara perioada de asteptare pana cand filmul va ajunge pe suport DVD sau VHS intr-un magazin apropiat persoanei respective.

In plus, majoritatea caselor producatoare de filme au impus masuri de securitate foarte severe, prin care nu este posibila copierea productiilor dupa descare pe suport DVD. Chiar daca aceasta poate fi privit si ca un dezavantaj al productiilor video achizitionate online, in timp, suportul DVD va ajunge la un grad de utilizare la fel de redus precum cel al caseteleor video.

Citeste si:

Concurenta solida

Cei doi noi sositi pe aceasta piata, Wal-Mart si BitTorrent, vor trebui insa sa faca fata concurentei serioase, jucatori precum Google, Apple sau magazinele online de filme Movielink sau CinemaNow. In plus, mai multe case de productie precum 20th Century Fox au ales sa isi comercializeze productiile si prin intermediul site-urilor detinute de acelasi trust media, in cazul 20th Century Fox fiind vorba in sprecial de MySpace, proprietate a NewsCorp.

Liderul pe piata de dowload pentru muzica de pe Internet, Apple, a intrat deja si pe segmentul de continut video, 'deschizandu-si' un magazin online in incercarea de a atinge acelasi succes ca in cazul iTunes. Apple este unul din putinii jucatori care permite copierea filmelor pe suport DVD pentru a putea fi urmarite si la televizor, dar dezvoltarea monitoarelor de PC tot mai performante contrabalanseaza avantajul suportului DVD.

In schimb, Amazon a ales sa restrictioneze posibilitatea de a copia pe DVD productiile video achizitionate online. De asememenea, Movielink, format din alianta gigantilor industriei producatoare de filme, Universal Pictures, Sony Pictures Entertainment, Warner Bros., Metro-Goldwyn-Mayer si Paramount Pictures, nu permite copierea filmelor.

Descarcarea legala, contra cost, a filmelor de pe Internet, ramane deocamdata una putin populara, deoarece fanii isi procura in general versiuni ilegale ale acestora, prin intermediul schimbului de fisiere. Dar cum tot mai multe dintre elementele care compun viata de zi cu zi se muta online, nu va trece o perioda indelungata de timp pana cand filmele vor deveni mai populare pe Internet iar patronii magazinelor de unde se pot cumpara sai inchiria filme pe DVD isi vor numara clientii pe degete.