Pe 4 iunie s-au comemorat 17 ani de la evenimentele din Piata Tienanmen, cand autoritatile chineze au inabusit in forta demonstratiile manifestantilor pro-democratie. Perioada in care autoritatile chineze au reusit prin diverse mijloace sa pastreze un control strans asupra subiectelor delicate, precum manifestatiile din Piata Tienanmen sau viata si deciziile lui Mao Zedong.

Numarul mare de locuitori din tara asiatica precum si cresterea treptata a nivelului de trai din regiune, nu au lasat indiferente marile companii ale Internetului, care au intrat in forta pe piata locala. Insa pentru a rezista, gigantii .com au trebuit sa respecte legile locale, recunoscand intr-un final supunerea in fata cenzurii chineze.

Ultimul caz este reprezentat de enciclopedia online Wikipedia. Astfel, potrivit International Herald Tribune, Wikipedia ofera pe varianta sa chineza o imagine asupra Revolutiei Culturale sau asupra deciziilor luate de Mao Zedong total diferita de cea care poate fi citita pe celelalte variante ale site-ului.

Wikipedia este insa doar ultima companie acuzata de cenzurarea informatiilor prezentate publicului. 2006 a fost un an plin de evenimente de acest gen, multi din cei acuzati recunoascand cenzurarea informatiilor oferite cetatenilor chinezi si aparandu-se spunand ca prezenta lor pe piata locala reprezinta un factor bun per ansamblu, chiar daca unele subiecte nu sunt prezentate publicului in varianta cunoscuta la nivel mondial.

"Am ajuns la concluzia ca preferam sa oferim maximul de informatii populatiei Chinei chiar daca va trebui sa cenzuram anumite elemente pe care guvernul nu le agreeaza", a declarat recent unul din reprezentantii Google. "Spatiul in care ne desfasuram activitatea este foarte competititv. Daca noi nu vom oferi ceea ce este cerut de populatie, acestia vor apela la alte firme", a continuat acesta.

Numai ca si celelalte firme au instaurat acelasi sistem de prezentare a informatiilor pe piata chineza. Organizatia pentru drepturile omului Amnesty International a adus inca din primavara acestui an dovezi privind politicile de operare ale Yahoo, Google sau Microsoft, diferite in China fata de cele din alte state.

Directorul Amnesty International din Marea Britanie, Kate Allen, declara citata de NewsIn ca Yahoo!, Microsoft si Google pretind ca respecta legislatia locala, cand de fapt ei cedeza presiunilor politice. "Noi vrem ca reprezentantii acestor companii sa afle parerea clientilor lor de aici, din Marea Britanie. Speram ca, daca sunt destul de multi oamenii care le spun ca sunt nemultumiti de actiunile lor din China, se vor gandi de doua ori".

Citeste si:

60.000 de ochi atintiti asupra ecranului

2006, anul in care China a rescris istoriaCenzura chineza nu este aplicata doar printr-un set de reguli impuse companiilor prezente pe piata locala ci si prin supravegherea permanenta a traseului online pe care il urmeaza un internaut. Statul chinez dispunde de nu mai putin 12 agentii guvernamentale, cu aproximativ 30.000 de angajati, care supravegheaza continutul online, de la mail-uri la convorbiri VoIP. In plus, tehnologia folosita de agentiile chineze pentru supravegherea Internetului este furnizata tot de cate companiile straine.

Statul chinez a condamnat in acest an doua persoane pe baza unor e-mailuri trimise prin serviciile Yahoo, compania punand la dispozitia autoritatilor chineze informatiile necesare pentru condamnarea respectivelor persoane. Reprezentantii companiei s-au aparat spunand ca nu fac altceva decat sa isi desfasoare activitatea in concordanta cu reglementarile legislative locale.

"Prezenta noastra da cetatenilor unei tari un beneficiu semnificativ, prin accesul la servicii si informatie", declara recent purtatorul de cuvant la Yahoo, Mary Osako. Reprezentantul Microsoft a avut aceeasi pozitie, afirmand ca gigantul producator de software se increde in libertatea utilizatorilor de a relationa cu oamenii cu care isi doresc si de a avea acces la informatie, insa compania Microsoft va continua sa respecte legile locale ale pietelor in care isi desfasoara afaceri.

Cea mai surprinzatoare declaratie a fost insa cea a reprezentantilor Google, care au recunoscut in urma cu cateva luni ca si-au cenzurat activitatea pe piata locala. Sergey Brin, unul din co-fondatorii motorului de cautare, a afirmat ca Google a caracterizat cererile chineze ca fiind “un set de reguli cu care nu eram foarte confortabili”, adaugand ca toti jucatorii din domeiu s-au supus acelorasi reglementarii. “Am crezut ca vom putea sa ne incalcam principiile si sa oferim in timp mai multe informatii chinezilor, fiind mai eficienti si poate am fi facut diferenta”, a mai declarat acesta.

Situatia s-a imbunatat in ultimele luni, insa situatia din statul asiatic ramane per ansamblu aceeasi: utilizatorii de Internet din China au in continuare un acces limitat la sursele de informare, statul chinez reusind practic sa isi mentina varianta proprie asupra istoriei si in 2006.