Ceea ce aveau in comun era faptul ca erau cu totii la inceputul proiectului lor, iar intr-un sondaj rapid facut la fata locului am descoperit ca experienta antreprenoriala era intre (0 – 5) ani, iar cifrele de afaceri erau de pana in 500.000 mii de euro/an.

Majoritatea dintre ei era foarte dornica sa afle experienta noastra, aveau poate aceleasi intrebari pe care le aveam si eu la momentul lor. Dar care ar fi prioritatile de leadership ale unui tanar antreprenor, care si-a deschis de 2 – 3 ani un IMM, pentru a asigura initiativei lui sanse de crestere si maturizare? Cum sa depaseasca prin leadership-ul sau provocarile specifice din aceasta perioada? Iata mai jos cateva din concluziile acelei seri, pe care le-am structurat si la care am adaugat si recomandarile mele.

1. Doar cativa din primii tai clienti vor continua sa faca, in timp, business repetat cu tine. Exista o perioada magica, de inceput, cand ai impresia ca lucrurile merg nesperat de bine: se leaga de la sine cateva contracte, optimismul tau te face sa fii recomandat si altora, iar intalniri intamplatoare genereaza clienti neasteptati. Te bucuri ca ai luat decizia sa incepi o viata de antreprenor si sentimentul ca asa va fi si in continuare. Traiesti insa iluzia clasica a debutantului! Investeste cat mai multa energie, disponibilitate si putere de munca pentru a-ti transforma doar cativa din primii clienti in parteneri de business si chiar mentori. Doar cativa din primii tai clienti vor continua sa faca business repetat cu tine, alege-i in functie de caracter si cat de mult arata ca te sprijina. Vor fi cele mai importante persoane pentru tine cel putin in primii 5 ani ale afacerii, accepta-le sfaturile si tine-i in preajma ta.

Citeste si:

2. Invata sa lucrezi bine cu contabilul si cu avocatul tau, si investeste timp pentru a cultiva relatia cu ei. Din dorinta si nerabdarea de a creste repede business-ul, de a avea cat mai multi clienti, multi tineri antreprenori nu se educa in privinta costurilor cu care realizeaza aceste venituri. Daca as incepe acum inca o data o noua initiativa antreprenoriala, avocatul ar fi poate al doilea pe lista partenerior cu care as cultiva relatia (pe primul loc ramane partenerul de viata!). Calitatea leadership-ului tau in relatia cu cei doi de-a lungul timpului, incepe sa se vada dupa primii 5 ani, iar daca relatiile cu ei au fost de proasta calitate sau aproape inexistente, ai putea descoperi la un moment dat costuri mai mari decat profitul companiei in toti acesti 5 ani!

3. Fericirea angajatilor tai nu este un scop in sine. Una din lectiile de leadership de tinut minte pentru cei aflati la prima aventura antreprenoriala este ca fericirea angajatilor nu este un scop in sine, este un premiu. O companie care isi propune sa aiba oameni fericiti nu produce neaparat si rezultate bune, iar dupa ce rezultatele de business incep sa fie proaste oamenii devin nefericiti si este foarte dificil sa readuci energie pozitiva in mediu de lucru atunci cand lucrurile merg prost. O companie careia ii pasa insa de cresterea sanatoasa a oamenilor si de maturizarea lor, va avea si rezultate de business bune, iar fericirea vine ca o rasplata. A pune in centru fericirea angajatilor tai este un lucru comun antreprenorilor debutanti, fara experienta si care nu ii ajuta si nici nu ii creste pe acestia.

Celor care ma intreaba cum e sa fii antreprenor, le spun ca adevaratale provocari vin, rand pe rand, dupa primii 3 ani, sa se pregateasca pentru un maraton, nu pentru un sprint, iar prima linie o vor trage dupa 10 ani: vor gasi in familie un adevarat suport, motivul pentru care si-au construit propria companie si valorile personale le vor fi testate, vor avea ocazia sa afle despre ei ceea ce nu si-au imaginat vreodata.