Ileana Florea, 38 de ani, a studiat in Franta la Paris Business Management si Afaceri Internationale. Nu a avut un plan prestabilit de a ajunge in Marea Britanie, a fost mai degraba “o circumstanta a vietii”. Aici a lucrat pentru inceput in cadrul unei firme financiare americane ca research analyst in centrul financiar londonez Canary Warf, dupa experienta acumulata in cadrul Camerei de Comert din Paris.

Si-a dorit insa dintotdeauna sa deschida o bacanie, cu produse artizanale, diferite de cele din supermarket. “Un magazin cu o atmosfera rustica, in care ne intoarcem in timp si care activeaza in noi gusturi pierdute din copilarie. Nimic nu se compara cu gusturile de odinoara, traim intr-o lume robotizata in care oamenii nu mai au timp sa aprecieze mancarea de buna calitate. As putea spune ca am deschis acest magazin din fascinatia mea pentru mancare. Dar si din dorinta mea de a promova mancarea si cultura romaneasca englezilor si altor nationalitati”, povesteste pentru wall-street.ro Ileana Florea.

Magazinul situat in nordul Londrei (Hendon Central) a fost renovat timp de patru luni, fiind refacut in totalitate – de la pardoseala, electricitate pana la cabinete din lemn facute la comanda, lucrate si amenajate de un tamplar roman. Investitia de aproape 200.000 de euro a meritat insa, spune proprietara, astfel incat toti cei care intra astazi in magazin se simt ca intr-un “muzeu culinar”. Aici poti gasi de la lactate la produse de carmangerie, panificatie, prajituri, fructe, legume, muraturi, mancare gatita calda. Magazinul furnizeaza si servicii de catering, avand si o bucatarie adiacenta.

“Gatim mancare traditional romaneasca, cum ar fi salata de beouf, sarmale, snitele de pui, chiftelute moldovenesti, drob de miel, supe, prajituri, placinte. Pentru evenimente avem un meniu traditional romanesc si unul mediteranean”, explica Ileana Florea.

“Ileana” - Artisan Food & Butcher atrage astazi clienti atat din partea comunitatii romanesti din Londra, cat si straini. “Facem catering pentru evenimente politice si sociale pentru companiile romanesti din Londra, dar si pentru evenimente culturale precum Festivalul de Film Romanesc de la Londra. De asemenea, avem contracte de catering pentru alte afaceri romanesti. Zacusca, branzeturile (casul si telemeau, cascavalul) si pastrama de casa traditionala sunt produse universale in magazinul nostru. Le mananca si romanul si englezul si toate celelalte nationalitati (italieni, spanioli, francezi, polonezi)”, spune antreprenoarea, care recunoaste insa ca cea mai mare provocare este sa atragi un “englez pur sange” intr-un magazin romanesc.

“Provocarile deschiderii unei afaceri in strainatate sunt mari, daca esti la prima afacere. Afacere nu inseamna imbogatire rapida cu efort minim. O afacere noua necesita foarte multa implicare personala, foarte multa munca si organizare. Avand in vedere ca standardele acestui business sunt inalte, asteptarile din partea clientilor nostri sunt pe masura”, mai spune Ileana Florea.

Aprecierile pentru magazinul sau nu au intarziat sa apara. Astfel, “The Londonist”, unul dintre cele mai cunoscute ghiduri citite de britanici, a trecut magazinul pe lista celor mai bune locatii din Londra datorita produselor autentice si a decorului special. In plus, de Craciun, Heston Blumenthal, un celebru bucatar englez, a gatit in direct pe postul de televiziune britanica, Channel 4, sandwishuri cu branza si pastrama romaneasca din magazinul Ilenei.

Anul trecut magazinul a inchis cu o cifra de afaceri de 450.000 de euro, pentru acest an proprietara estimand un avans de pana la 640.000 de euro. Afacerea a pornit cu 3 angajati si a ajuns in prezent la 5 persoane. Tot pentru acest an Ileana Florea trece pe lista prioritatilor dezvoltarea serviciului de catering si eventual deschiderea unei noi locatii.