Razvan Crisan are 29 de ani si se defineste, simplu, antreprenor. Crede cu tarie ca antreprenoriatul nu se invata in nicio scoala din Romania, el pur si simplu “se face”. Motiv pentru care nu ii este rusine sa spuna despre el ca este absolvent de studii medii, chiar daca aceasta decizie a iscat un “cutremur” la vremea respectiva in randul membrilor familiei. A gustat pe rand din experienta multinationalelor, dar si din cea a proiectelor proprii esuate. A invatat din ambele. In prezent, numele sau este asociat cu Oricum, o asociatie care se ocupa de promovarea industriilor culturale si creative prin care incearca sa arate ca exista o legatura stransa intre economie si cultura, arta, design sau publicitate. “Industriile creative participa cu 7% la economia Romaniei, insa nimeni nu le ia in serios”, crede Razvan Crisan.

Exista o piata pentru nefumatori, pentru oameni care sunt dispusi sa dea putin mai multi bani pentru un lucru de calitate.

Un alt proiect unde este co-fondator este ShortsUP, devenit intre timp un nume important in industria cinema din Romania, idee care a pornit din dorinta de a arata ca “poti crea ceva fara a lua bani de la stat”. Cumva s-a simtit atras de domeniul ospitalitatii si, impreuna cu David, partenerul sau francez, au pornit un alt proiect intitulat M60. David s-a ocupat de partea de design, fiind specializat in aceasta zona, latura a afacerii in care au fost investiti si cei mai multi bani – in jur de 80.000-90.000 de euro, potrivit estimarilor lui Razvan Crisan. Rezultatul a fost un spatiu desenat dupa modelul scandinav, minimalist, insa suficient de “cald si intim” astfel incat sa le trezeasca interesul bucurestenilor care cautau o locatie pentru nefumatori si cu produse de calitate.

Sursa foto: M60

“Designul scandinav se axeaza in special pe experienta, este despre echilibru, caldura, intimitate. Mesele au fost concepute special pentru noi. Ele rezolva acea problema pe care toti o avem: unde ne agatam geanta cand iesim intr-un bar. Toate lucrurile pe care le vedeti aici, pornind de la vesela si pana la mancare, sunt dupa gustul nostru. Pe zona de mancare lucram cu o firma de catering – Frog - , pe cafea cu Guido, care produce cafea de specialitate, companie care s-a ocupat si de trainingul echipei noastre. Credem ca facem parte dintr-o noua cultura a carciumarului, la fel ca alte afaceri precum Origo sau Steam, pe care noi le apreciem. Exista o piata pentru nefumatori, pentru oameni care sunt dispusi sa dea putin mai multi bani pentru un lucru de calitate”, explica antreprenorul.

Banii investiti au provenit din imprumuturi de la prieteni, intrucat un credit bancar a fost o optiune exclusa din start de proprietarii M60. Au dorit sa aiba libertatea de a experimenta fara presiunea cuiva care le cere banii inapoi. “Cu bancile m-am convins ca singura industrie pe care o promoveaza sunt imobiliarele. Raspunsul primit de la o banca respectabila a fost ca ei ma crediteaza daca eu voi cumpara spatiul respectiv, nu il voi inchiria. Le-am raspuns ca nu vreau sa devin proprietar de spatiu. O banca nu va intelege un business ca al meu din moment ce ea mizeaza pe imobiliare”, spune Razvan Crisan.

Proprietarii de spatii de inchiriat traiesc pe alta planeta.

Un alt aspect incadrat in categoria “bila neagra” a fost gasirea spatiului pentru afacere. Initial cei doi antreprenori aveau o alta idee in minte pentru care gasisera finantare. In schimb, partenerii francezi pentru respectivul proiect au fost socati de faptul ca metrul patrat inchiriabil in Bucuresti este mai scump decat la Paris. “Este o anomalie. Proprietarii de spatii traiesc pe alta planeta. Am intalnit insa proprietarul cladirii in care ne aflam, care ne-a oferit acest spatiu si in care am investit doar in amenajare. Nici nu ne-am gandit vreodata la Centrul Vechi, care, in opinia mea, este o greseala strategica fenomenala. Ne-am lovit si de reticenta proprietarilor de spatii in a acorda credit unui antreprenor, preferand in schimb sa tina spatiile neocupate sau sa le inchirieze unor nume mari din industrie numai pentru ca “da bine” sa ai numele lor pe fatada. Insa spre deosebire de astfel de companii care daca nu le convine ceva inchid pravalia, un antreprenor are tot interesul sa faca ca acel business sa functioneze”, completeaza Crisan.

Citeste si:

O alta bila neagra o acorda autoritatilor, care nu faciliteaza in niciun fel deschiderea unei afaceri noi. “Eu nu am gasit un check list care sa-mi explice ce am eu nevoie pentru a deschide un astfel de business. Autoritatile sanitar-veterinare nu au asa ceva, primariile nici atat. Ne-a fost imposibil, de exemplu sa deschidem fara acordul unui consultant de avize, care te costa o groaza de bani. Numarul de reguli si reglementari care exista in acest domeniu este atat de mare incat se pare ca e mai sigur sa mergi sa mananci intr-un restaurant de la noi decat sa mergi la un chirurg”, spune Razvan Crisan.

Un produs bun iti poate aduce marketingul de care ai nevoie.

Nu la fel de dificila a fost gasirea numelui pentru locatie, denumire care trezeste curiozitatea tuturor celor care o viziteaza. “Laica are un model care se cheama model M edition 60. Eram cu un prieten designer si ne jucam cautand diferite nume. A creat acel logo care face trimitere la elementele din tabelul lui Mendeleev, este un nume care te face curios, il retii usor. La fel ca numele locatiei, noi mizam pe un design minimalist, intrucat credem ca un produs bun iti poate aduce marketingul de care ai nevoie. Nu avem promotii si nici meniuri de pranz si nici nu vom avea. Produsul bun are o piata”, mai puncteaza antreprenorul.

Sursa foto: M60

In prezent, echipa M60 este formata din sapte angajati, insa numarul acestora va creste in conditiile in care spatiul de 100 de mp va fi completat in vara de o terasa amplasata in fata localului, pe trotuar. “Daca ar fi sa o iau de la capat cu aceasta afacere, cred ca as merge pe un spatiu mai mare. Nu cred in schimb pe modelul francizelor sau al replicarii aceluiasi model de mai multe ori. Daca vom mai deschide si alte locatii cu siguranta vom aborda concepte noi”, conchide Razvan Crisan.