Exista afaceri construite pentru o crestere rapida, in acest caz fiind necesara o strategie “ca la sah, cu 2-3 mutari inainte”, spune Marius Ghenea, director de investitii 3TS.

Marius Ghenea

“In cazul unui start-up este bine sa beneficiezi de fonduri nerambursabile. Exista nu doar fonduri europene, ci si competitii, programe, concursuri. La un al doilea pas ar putea interveni un business angel. Alegerea se face din ambele parti. Pasul urmator ar fi o finantare seria A, care se intampla in partea de investitii private. Si poate dupa aia sa te gandesti la o listare pe bursa sau un exit final catre un investitor strategic. Trebuie sa existe o relatie rezonabila intre datorii si capitaluri, avem o problema insa in intelegerea notiunii de capital de catre antreprenori. De cele multe ori un start-up este pe capital negativ, nu genereaza profit. Pana nu rezolvati partea de capital nu veti fi suficient de atragatori pentru o banca sau alti finantatori”, adauga Ghenea.

La randul sau, Ruxandra Pietreanu, managing partner Path-Finder Management & Consulting, sustine ca primul pas pentru o afacere de tip start-up este atragerea unei investitii.

“Antreprenorul trebuie sa vada in ce faza de dezvoltare este compania. Trebuie vazut daca este vorba de o investitie pe termen scurt sau pe termen lung. Banii nu vin pe gratis, ei vin cu o dobanda si comisioane in cazul unei banci. Costul intotdeauna urmareste riscul. Costul este mai ridicat in cazul unui investitor. Pe masura ce business-ul se dezvolta trebuie sa fii constient ca cedezi parte din companie acelui investitor, in cazul unei banci lucrurile sunt mai simple, ea vrea doar sa isi recupereze creditul si atat”, explica Pietreanu.

Mai mult, Sergiu Negut, business angel, consultant si decan asociat la Maastricht School of Management Romania, atrage atentia asupra modului in care antreprenorii aleg sa cedeze din actiunile companiei infiintate. In viziunea sa, o combinatie de tip 50-50 este una “pacatoasa”, intrucat “nu stii clar cine este seful”.

Sergiu Negut

Citeste si:

“Este important sa vezi care este scopul tau, ce iti doresti in situatia data. Cand vrei sa dai un pachet minoritar, este important sa vezi oportunitatea de dupa cash, trebuie sa primesti de la acel actionar informatii, knowledge. Daca vreti sa dati majoritatea, afacerea nu mai este a voastra. Atentie cand si cum dati bucati din business-ul vostru. Solutia este sa gasiti formule creative de datorie – leasing, credit furnizor, IFN-uri – si sa intrati intr-o relatie cu banca atunci cand puteti sa o faceti. Exista etapa de inceput – cand mergi cu banii de acasa si etapa unui business profitabil operational unde trebuie sa creezi o relatie de credit pentru ca vei avea nevoie de ea”, declara Sergiu Negut.

Pro si contra listarii pe AeRO

O optiune amintita de speakerii prezenti in cadrul conferintei privind surse de finantare a afacerii o constituie listarea pe piata AeRO. Cati dintre antreprenori sunt deschisi insa spre un astfel de pas?

“Cand ne-am listat am facut-o pentru ca doream transparenta si notorietatea de care am beneficiat ulterior. Nu am vrut sa atragem bani, insa devine din ce in ce mai interesanta aceasta metoda de finantare. Inca nu am apelat la ea, insa ne gandim la aceasta optiune. (…) Nu este o forma comuna tuturor, nu este in proximitatea noastra aceasta forma de finantare. Pentru cei care nu s-au lovit de asta pare complicat. Trebuie doar aduse afacerile la acel nivel. Pentru a da valoare pietei AeRO este nevoie de multe tranzactii, mai multe companii. (…) Cred ca va deveni interesanta in urmatorii 3-4 ani”, spune Catalin Chis, fondator si proprietar APS.

Catalin Chis

Marcin Wojcicki, director department dezvoltare si marketing in cadrul Bursei de Valori Bucuresti, crede ca o eventuala listare pe bursa poate creste credibilitatea companiilor in fata investitorilor. “Companiile care vin spre bursa trebuie sa analizeze daca sunt sufiecient de transparente, daca sunt pregatite sa faca asta”, spune oficialul BVB.

Si Sergiu Negut afirma ca acele business-uri care merg pe varianta unei listari trebuie sa fie confortabile cu un anumit nivel de transparenta.

“In cazul FruFru, procesul a fost suspect de simplu, mai simplu decat negocierile cu banca pentru un credit fara garantii. Procesul de a lista bonduri pe Bursa a fost mai fluid, mai clar, mai simplu. Aceasta este partea pozitiva. Deocamdata piata AeRO este prea mica pentru lichiditatile necesare. Suntem la inceput, ne dorim cu totii sa fie 2-3 fonduri care sa fie active pe AeRO si alti cativa sute de investitori mai mici care sa faca asta. Al doilea lucru, este nivelul de transparenta. Trebuie sa devii SA si sa ai rapoarte, trebuie sa te asiguri ca esti ok cu acest nivel de transparenta. In al treilea rand, vorbim de plasamente private. Compania trebuie sa fie destul de atragatoare”, conchide Negut.

Sursa foto: Alex Damian