Sandwich-uri cu branza, hamburgeri, paste sau alte specialitati...Desi pare putin, un singur produs bine ales poate aduce milioane de dolari, scrie Entrepreneur.com. Judecand dupa numarul de restaurante de nisa, inclinam sa dam dreptate retetelor clasice de business devenite acum succese mondiale: McDonalds, Burger King, KFC, Pizza Hut, Dunkin'Donuts.

Competitia a devenit si mai acerba in ultimii ani, prin eforturile de a atrage cat mai multi clienti care prefera originalul, ineditul, exoticul sau pur si simplu faptul ca pot gasi, in numeroase variante, acelasi produs: clatite, cartofi prajiti belgieni, chiar si cereale si meniuri bazate numai pe cereale, fructe etc

Un “comeback” care merita toata atentia sunt macaroanele cu branza, reteta clasica si de efect. “Strangem cozi de toate varstele, de la 1 la 100 de ani”, a afirmat, pentru revista Entrepreneur, Sarita Ekya, co-fondator S'Mac, New York, adaugand ca tehnica “word-of-mouth” functioneaza de minune pentru majoritatea clientilor.

Desi nu s-au facut pana acum cercetari ample in industria restaurantelor, vice-presedintele National Restaurant Association, Hudson Riehle, se astepta ca vanzarile din industrie sa atinga pragul de 537 miliarde de dolari. “Piata a crescut progresiv si va continua sa creasca, e inevitabila aparitia de noi afaceri de nisa”, considera Riehle.

Acesta sustine ca cele mai mari cresteri vor fi asigurate de produsele simple ca cerealele sau branza, care se vor integra foarte bine pe aceasta piata in crestere. “Ce e vechi devine iarasi nou, ca de exemplu “grilled cheese”, o mancare simpla si populara care poate fi preparata in diverse combinatii care sigur atrage si cei mai pretentiosi clienti”, spune Riehle. Dovada: Chedd's Gourmet Grilled Cheese din Colorado, unde 25 specialitati din branza astepta sa fie gustate de clienti.

Creat in 2003 de catre Dirk Bruley si sotia sa Wendy, magazinul din Wisconsin a avut un succes imens, proprietarii dorind expansiunea afacerii in regim de franciza, Cu doua noi locatii in Colorado, Chedd's va ajunge cu siguranta un “McDonalds” al branzei.

Un avantaj al afacerilor de nisa: nu au nevoie intotdeauna de marketing. Ca si S'Mac, Chedd's se bazeaza in principal pe word-of-mouth. Chiar si fara un marketing elocvent, afacerea este profitabila si a inregistrat o crestere de doua cifre fata de anul trecut, potrivit lui Jamie Jalazo, asociat al familiei Bruley.

Citeste si:

Bineinteles, proprietarii unei astfel de afaceri isi pot pune oricand intrebarea “Ar trebui sa imi diversific produsele si serviciile oferite pentru a castiga noi clienti?” Probabil ca diversificarea inseamna, de obicei, mai multi bani si mai multi clienti, insa nu este cazul si aici. Conceptul trebuie mentinut in sine. “Am introdus in meniu doar un milkshake de branza topita si afine. Am putea introduce noutati, dar cand vine vorba de concept, ramanem fideli ideii noastre care ne-a lansat”, sustine Jalazo.

“La inceput, clientii ne spuneau sa oferim mai mult decat macaroane cu branza. Dar am ales sa nu o facem. Nu am dorit sa nastem confuzie printr clientii nostri fideli”, afirma Ekya, co-fondator S'Mac. Desi restaurantul ofera in meniu si salate si prajituri, produsele “best-selling” sunt macaroanele cu branza, concept care a adus companiei vanzari de aproape un milion de dolari in doar 16 luni. Ekya se gandeste acum sa deschida o noua locatie in acest an.

In Philadelphia, legenda “cheesesteak” Joe Vento, fondator Geno's Steaks, a starnit atentia competitorilor locali, care se straduiesc sa adauge in meniul restaurantelor si fast-food-urilor proprii delicioasele baghete cu friptura si branza. Poate ca cel mai mare avantaj al Geno's Steaks care il scoate din multime este simplitatea meniului: acelasi produs, aceeasi marime.

Desi cel mai mare rival al sau, Pat's King of Steaks, si-a diversificat meniul si cu alte bunatati, Vento nu vrea sa auda de aceasta solutie. “Suntem aici sa vindem cheesesteaks. Cred ca asta face parte din succesul nostru, faptul ca pastram o linie simpla. Totul este oferit intr-o singura marime, este chiar atat de simplu”, explica Vento.

Dupa 41 de ani de experienta, dupa ce a incercat diverse variante de meniuri, Vento a ajuns la concluzia ca focusul pe un produs i-a adus in sfarsit succesul. La 68 de ani, Vento lucreaza in continuare in restaurantul sau, anzand produsele care l-au facut multi-milionar.

“Keep it simple”, acesta pare sa fie deviza afacerilor de nisa in domeniul restaurantelor, unde tendintele pietei indica concentrarea pe lucruri simple, creativitate si originalitate, exact asa cum s-au nascut gigantii fast-food-ului de astazi.