RedesignMe.com este, in acelasi timp, o comunitate de oameni pasionati de design, un provider de servicii pentru companii si un webshop. Pentru fondatorul Maxim Schram, site-ul este o punte intre manufactorii de produse si utilizatorii acestora, doua entitati care nu intra prea des in dialog.
Afacerea lui Schram a fost incubata in salile de curs ale Academiei de Design din Eindhoven, unde olandezul preda cursuri de Design Interactiv. “Asta inseamna ca analizezi designul unui produs nu numai din perspectiva felului in care arata, ci si din cea a interactiunii pe care utilizatorul o va avea cu respectivul produs”, a spus Schram intr-un interviu acordat Wall-Street, cu ocazia evenimentului Webstock.

Ca sa ii ajute pe studenti sa inteleaga importanta unui produs creat astfel incat sa poata fi utilizat cu usurinta – regula ce se aplica cu precadere in cazul produselor de uz frecvent – Schram a creat un site pe care studentii puteau incarca poze si filmulete ale produselor cu design “greoi” si sa-si prezinte apoi solutiile creative.

RedesignMe.org a devenit rapid depozitul virtual al telecomenzilor cu zeci de butoane, al aparatelor complicate din parcarile cu plata sau al electronicelor care nu pot fi utilizate in lipsa manualului cu instructiuni de folosire. Proiectul universitar a atras atentia presei, iar in scurt timp, si pe cea a companiilor.

“Companiile au auzit de el, l-au considerat interesant si au spus: «In momentul asta, site-ul e User Generated. Putem sa-l facem Company Generated?. Ne punem produsele pe el si le cerem oamenilor opinia despre ele»”. Lui Schram i-a suras ideea, a schimbat domeniul .org (rezervat organizatiilor non-profit) cu .com si a lucrat mai multe luni pentru gasirea unei modalitati de taxare a companiilor si de recompensare a comunitatii.

RedesignMe.com a fost lansat in ianuarie anul acesta si functioneaza in felul urmator: companiile propun un produs – care exista deja pe piata si are nevoie de imbunatatiri sau care nu a fost lansat inca – iar utilizatorii posteaza comentarii la adresa design-ului produsului si isi prezinta propria varianta a acestuia. Pentru fiecare produs redesenat, utilizatorul primeste o suma de bani virtuali – RDM-uri – cu care isi poate cumpara apoi produse reale din webshopul RedesignMe.com.

Site-ul are deja un trafic zilnic de 4-6.000 de vizitatori, si o comunitate de 700 de membri activi. Dintre acestia, mai mult de jumatate sunt designeri profesionisti, tineri designeri sau studenti, iar restul sunt utilizatori obisnuiti.

Schram targeteaza ambele segmente de public, considerand ca doar asa se poate obtine o perspectiva complexa asupra designului unui produs. Asa ca RedesignMe.com se promoveaza atat in facultatile de design, pe site-urile si blogurile specializate, cat si pe retelele sociale cu milioane de utilizatori.

Deocamdata, majoritatea veniturilor companiei sunt reinvestite in promovare, restul fiind alocat dezvoltarii site-ului. Compania este inca pe pierdere pentru ca Schram trebuie sa plateasca lunar ratele creditului contractat pentru lansarea site-ului.

“Deocamdata suntem pe pierdere, dar anul viitor speram la venituri de 300.000 euro iar la sfarsitul lui 2009 speram sa atingem break-even-ul”, spune olandezul. RedesignMe lucreaza cu doua modele de tarifare: taxa fixa pe proiect, pentru companiile mici, si contracte pe termen lung cu companiile mari, care detin mai multe branduri in portofoliu. “Ne platesc, sa zicem, 20.000 euro pe an, cu care pot sa plaseze noua produse pe site, iar al zecelea costa doar 2.000. Pentru ei e mai atractiv sa vanda celorlalte branduri din portofoliu, iar pentru noi asta inseamna expunere mai mare”, explica Schram.

Companiile mai mari pot opta si pentru o aplicatie care sa le permita sa-si plaseze pe propriul site sistemul RedesignMe, pentru ca utilizatorii sa “se joace” cu produsele lor in contul traficului de pe propriul site. Compania lui Schram a lucrat deja pentru nume ca Vodafone sau Dect, o organizatie internationala care ii include pe Philips si Samsung.

Modelul de companie-intermediar, prin care functioneaza business-ul lui Schram nu e nou. Exista mai multe comunitati online care comunica cu companiile si sunt rasplatite pentru asta. Un exemplu e InnoCentive.com, o retea care reuneste facultatile de chimie ale celor mai renumite universitati din lume si unde companiile isi plaseaza problemele de chimie, asteptand rezolvarea acestora. Profesorii si studentii care ofera solutiile sunt recompensati financiari de catre companii.

La fel ca Innocentive.com, RedesignMe.com nu vinde publicitate. “Cercetarile arata ca oameni nu se simt «acasa» pe un site cu multa publicitate. Noi am avut AdSense si am renuntat la el de curand pentru ca am comparat veniturile pe care le aducea cu modul in care afecta, ironic, tocmai designul site-ului. Oamenii sunt mai dispusi sa se intoarca pe un site curat. Dar cine stie, poate ne vom schimba politica atunci cand vom avea 100.000 de vizitatori pe site”, conchide Schram.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Start Up »



Setari Cookie-uri