Miturile care au circulat pina acum pe seama turismului romanesc au fost demontate de un simplu raport al organizatiei internationale World Travel&Tourism Council. Se constata existenta unui potential remarcabil, care a fost insa prost valorificat de ministrii de resort din perioada de dupa 1989
Autoritatea Nationala pentru Turism pregateste o strategie pentru revitalizarea acestui sector, aflat in mare suferinta. Pentru a sti din ce punct se porneste, s-a apelat la un studiu, realizat de WTTC, organizatie ce reuneste principalele 100 de companii din industria turistica. Rezultatele ne aduc cu picioarele pe pamint si demonstreaza ca situatia in care ne aflam are la origine incoerenta politicilor in domeniu si adoptarea deciziilor dupa ureche.

Cifre dezamagitoare

Raportul aduce in discutie veniturile obtinute in turism in 2004. In 2004, Romania a incasat venituri din turism de 505 milioane de euro - 23% din cele inregistrate in Bulgaria, aproximativ 12% din cele inregistrate in Ungaria si Cehia, si doar 7% din veniturile Croatiei, se arata in raportul prestigioasei organizatii. Concluzia este simpla: turistii nu innopteaza in Romania sau nu cheltuiesc bani pentru cazare. Dincolo de aceasta constatare logica, este clar ca statistica nu reflecta in mod clar circulatia turistica, deoarece include sosirea turistilor straini la frontiera. In aceasta categorie nu intra doar turistii, ci si strainii care lucreaza in Romania, studentii din alte tari si chiar cei care vin in scurte excursii de shopping.

Politica impleticita

O cauza o constituie faptul ca produsele turistice sint prost pozitionate pe piata. Operatorii se multumesc cu activitati sezoniere. De asemenea, transformarea litoralului in buricul turistic al Romaniei nu este considerata justificata. Avind in vedere caracterul sezonier al liniei de coasta si concurenta intensa din partea tarilor vecine - cum ar fi Grecia, Turcia sau Bulgaria - WTTC nu crede ca zona costiera a Marii Negre ar trebui sa reprezinte centrul planurilor de dezvoltare a Romaniei, se arata in raport.

Chiar daca investitiile sint necesare, se considera ca factorul care diferentiaza Romania de concurenti este cultura si mostenirea culturala. Romania detine a saptea parte din siturile mostenirii culturale mondiale, incluzind manastirile pictate din Bucovina, cetatea istorica Sighisoara si cetatile dacice din muntii Orastiei, spun autorii raportului, care fac referire si la Transilvania, asociata cu legenda lui Dracula.

Munte vara

Promovarea muntelui prin componenta de schi este considerata o eroare. Statiuni ca Poiana Brasov, Sinaia sau Predeal nu pot concura cu statiuni similare din Europa, pur si simplu datorita inaltimii muntilor si lungimii/dificultatii pirtiilor. Cu toate acestea, muntii Romaniei au cel mai mult de oferit in extrasezon sub forma unor vacante la munte, plimbari etc. Harti, trasee si facilitati ar trebui modernizate si dezvoltate pentru a oferi o calitate mai mare experientei montane, spun cei de la WTTC.

Viitor luminos

Raportul anticipeaza o crestere spectaculoasa a turismului in urmatorii zece ani. WTTC estimeaza ca turismul si calatoriile vor genera in 2006, in Romania, o activitate cu o valoare de 24,6 miliarde RON (7,1 miliarde de dolari), cu 9,2% mai mult decit in 2005, prognoza pe zece ani indicind atingerea nivelului de 86,3 miliarde RON in 2016.De asemenea, contributia directa a industriei turistice la produsul intern brut (PIB) va fi de 1,9% (6,2 miliarde RON), urmind sa ajunga la circa 21 miliarde RON in zece ani. Acest raport va fi luat in considerare la elaborarea strategiei pentru dezvoltarea turismului. Strategia va fi prezentata la sfirsitul lunii aprilie, a spus Ovidiu Iuliu Marian, presedintele Autoritatii Nationale pentru Turism.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri