O statiune considerata o adevarata “perla a turismului anilor '80”, care a fost aproape abandonata dupa caderea comunismului, este astazi locul in care zeci de mii de turisti trec pragul statiunii din judetul Mures, in cautare de relaxare, aer curat sau terapii cu apa cu proprietati minerale benefice organismului.

In 2016, statiunea Sovata se poate mandri ca a ajuns sa concureze importante statiuni balneoclimaterice din intreaga Europa, insa tot acest lucru se datoreaza unui plan bine pus la punct de autoritati, in parteneriat cu investitorii privati, iar toate aceste eforturi sunt si rezultatul urma unor investitii de zeci de milioane de euro.

Statiunea Sovata se situeaza intr-una dintre cele mai bogate regiuni cu minerale naturale din Romania, fiind recunoscuta mai ales pentru lacurile cu efect terapeutic, cat si pentru fenomenul de heliotermie.

sovata-judetul-mures

Explicatia specialistilor este aceea ca deasupra apei sarate, exista un strat de apa proaspata provenita din precipitatii iar acest strat de apa proaspata nu se amesteca cu apa sarata, ci se mentine la suprafata, actionand ca un izolator termic, ceea ce face ca temperatura apei din lacuri sa varieze in functie de acumularea caldurii solare in apa sarata.

Este si motivul pentru care vara, in intervalul iulie-august, temperatura apei din lacurile sarate sa depaseasca 35 de grade Celsius la o adancime de 1,5 metri, ceea ce face ideala experienta scaldatului in astfel de conditii.

Sovata este o statiune recunoscuta la nivel european inca din anul 1850. Lacurile cu ape clorurate si sodice - cat si namolul din ele - au proprietati terapeutice pentru o multitudine de afectiuni, in special pentru afectiunile ginecologice, dar si pentru afectiuni reumatismale, degenerative, posttraumatisme, afectiuni ale sistemului nervos, pentru tulburarile endocrine sau boli cardiovasculare.

statiunea-sovata-judetul-mures

Interesant este, insa, ca pe langa proprietatile sale de statiune pentru tratament, regiunea ofera si foarte multe optiuni de petrecere a timpului liber sau de expeditii. Inconjurata de dealuri impadurite cu fagi, stejari, carpeni, ulmi, castani, brazi si stejari, cat si de Muntele de Sare, statiunea Sovata ofera nenumarate posibilitati si pentru odihna si relaxare, iar acest lucru este sustinut si de clima subalpina, cu veri racoroase si ierni blande.

Acest lucru face ca in Sovata sa fie turisti pe tot parcursul anului, insa cei mai multi se aglomereaza in perioada verii, cand strandul de pe lacurile Ursu si Alunis sunt deschise, iar turistii se pot bucura din plin de proprietatile acestora, dar si de optiunile din apropiere, asa cum este cazul Praid (foto mai jos), Corund, Campu Cetatii, Odorheiu Secuiesc, Calimanesti, Rimetea sau alte destinatii.

salina-praid

Printre principalele obiective turistice care pot fi vizitate in Sovata se numara Muntele de sare - cu un spectaculos aspect si care se afla in spatele Lacului Rosu si Lacului Verde, Vila Justitiei - cladire ce dateaza din anul 1920, fiind in prezent Centrul Regional de Pregatire Profesionala a Magistratilor, Izvorul Maria - cu apa potabila, aflat in parcul din imediata vecinatate a autogarii din Sovata, Vila Bernady - construita in memoria primarului municipiului Targu Mures, Bernady Gyorgy, Partia Alunis, amenajata langa cabana cu acelasi nume tot mai solicitata de iubitorii sporturilor de iarna, Lacul Negru, situat pe strada Bradului, primul lac al Sovatei format in anul 1710 prin surparea unei ocne, sau Izvorul Ghera - aflat pe strada cu acelasi nume pe locul unde se aflau primele bai sarate din statiune.

lacul-ursu-sovata

Turistii dornici sa experimenteze si calatoriile din imprejurimile Sovatei pot apela si la Mocanita din oras, care functioneaza zilnic si strabate un drum de aproximativ 2 ore.

mocanita-sovata

Momentul zero: Privatizarea - renasterea unei statiuni pierdute. “Am ramas ca o firma fara stapani, ca un copil aruncat in desert”

O statiune cu traditie, dar care dupa caderea comunismului a ajuns aproape in paragina, dupa cum s-a intamplat cu multe statiuni balneoclimaterice din tara noastra, a primit un imbold din partea unui investitor strain, care a dat tonul investitiilor in statiunea din centrul tarii.

“Pana in anul 2000 statiunea s-a degradat din cauza ca am ramas ca o firma fara stapani, in care nu mai exista un interes in privinta trimiterilor catre statiuni. Pana in 1989 exista un regim de trimiteri cu baza sindicala, astfel ca mai multe ministere trimiteau la tratament foarte multi oameni. Dupa anii ’90, toate statiunile au ramas fara un sistem national de trimiteri si astfel au avut de suferit. (…) Dintr-o intreprindere socialista in capitalism, am fost trimisi ca un copil in desert. A trebuit sa invatam si sa gasim metodele prin care sa traim cu o economie capitalista. Spre norocul nostru, in anul 2000 a avut loc privatizarea, iar Executivul de atunci era adeptul unei formule de privatizare prin vanzarea pachetului de actiuni de stat, lucru care a favorizat achizitia proprietatilor din Sovata si readucerea lor la standarde ridicate”, povesteste Janos Fulop-Nagy (foto stanga), directorul general SC Balneoclimaterica SA Sovata, compania care detine trei dintre cele mai importante hoteluri din statiune, precum si alte importante unitati de cazare si destinatii de relaxare si petrecere a timpului liber.

La momentul privatizarii, de la inceputul anilor 2000, Societatea Comerciala Balneoclimaterica SA Sovata detinea cinci hoteluri, 76 de vile, doua baze de tratament, mai multe campinguri, doua popasuri turistice si dreptul de a administra lacurile Ursu si Alunis.

Janos Fulop-Nagy isi aduce aminte despre provocarile pe care le-a experimentat in intreg demersul si procesul privatizari si in ceea ce a reprezentat lupta cu autoritatile, inca din acel moment si pana in zilele noastre.

“Daca astepti si stai la pomana statului nu ajungi sa castigi nimic. Este o intreaga tevatura in lupta cu autoritatile statului, incat ajungi ca mai bine sa nu te implici si iti vezi singur de treaba”, este concluzia la care a ajuns reprezentantul companiei care astazi mai administreaza doar hotelurile Sovata, Bradet, precum si Faget.

Citeste si:

De altfel, grupul Danubius pregateste investitii de milioane de euro in imbuntatirea hotelului Faget.

In prezent, sunt aproximativ 4.200 de locuri de cazare in Sovata, cele mai multe repartizate intre sase hoteluri, dar si intre zecile de vile si pensiuni din statiune. “In portofoliul nostru avem 168 camere in hotelul Sovata, 134 in Faget si 96 in hotelul Bradet”, a mai aratat directorul general SC Baleneoclimaterica SA Sovata.

statiunea-sovata

Investitii de peste 70 mil. euro pentru a readuce statiunea Sovata la viata

Pentru a ajunge la nivelul de acum, autoritatile, dar si mai multi investitori privati, asa cum este si cazul grupului Danubius, prezent cu lanturi hoteliere in cele mai importante tari din regiune, au derulat investitii de zeci de milioane de euro, efoRturi care astazi se regasesc in calitatea serviciilor, dar si a experientelor pe care statiunea le ofera.

danubius-spa-hotels-sovata

Pana in prezent, grupul Danubius a investit peste 25 milioane de euro – in hotelurile Sovata, hotel Bradet, in baza de tratament si in strandul de pe lacul Ursu, in timp ce autoritatile locale, pentru a putea tine pasul cu dezvoltarea statunii, au mai adaugat 45 de milioane de euro prin care s-a urmarit modernizarea infrastructurii, a canalizarii, parcurile si imbunatatirea climatului din statiune.

Tot acest efort investitional a facut ca Sovata sa devina o atractie nu doar pentru persoanele in varsta, aflate in curs de tratament, cat mai ales tineri, atrasi de aerul curat, salin, dar si evenimentele organizate de catre autoritatile locale.

In Sovata sunt zeci de baruri, terase, optiuni nenumarate de a incerca inghetata deja celebra din statiune sau si mai cunoscutul Kurtos Kalacs, iar statiunea dispune de o serie de alei pietonale, dar si terenuri accidentate de munte.

“Cei mai buni turisti ai statiunii Sovata sunt romanii”, spune Janos Fulop-Nagy, in Sovata, peste 80% dintre acestia fiind cetateni romani, urmat de 12% cetateni moldoveni, in timp ce diferenta este data de turistii din Ungaria, Israel, Germania sau Olanda.

“Turistii romani nu si-ar dori sa plece in Thailanda sau in diferite destinatii exotice daca in tara ar gasi oferte serioase si calculate la un pret corect. Raportul pret si calitate trebuie sa fie unul corect. In aceste conditii, niciun turist nu si-ar dori sa plece si nu ar mai fi un exod atat de ridicat”, este de parere managerul Danubius Hotels Group.

Intrebat despre evolutia turismului balnear, Janos Fulop sustine ca directia pe care statiunea a luat-o este una buna, doar ca sustinuta cu o viteza prea scazuta. “Acest lucru se datoreza lipsei unei strategii nationale pentru turismul balnear, cu toate ca de mai multe ori, in diferite guvernari care au fost in ultimii 25 de ani, s-a facut afirmatia ca turismul balnear este o activitate strategica”.

Populatia orasului Sovata se ridica la putin peste 10.000 de locuitori, potrivit datelor ultimului recensamant, iar circa 88% dintre acestia sunt cetateni de origine maghiara, in timp ce populatia romana este una minoritara si reprezinta aproximativ 8% din total.

Danubius Hotels Group este cel mai mare prestator de servicii balneare din Europa Centrala, cu un portofoliu de 56 hoteluri in Ungaria, Marea Britanie, Cehia, Slovacia si Romania.

Statiunea Sovata, in anul 1987

Cum ajungi din Bucuresti in Sovata

Cu masina: drumul este unul destul de obositor, iar pentru o optiune de vizita in weekend poate fi o adevarata aventura optand pentru rutele de pe Valea Prahovei. Din Bucuresti exista fie posibilitatea de a opta pentru Autostrada A3 – Bucuresti – Ploiesti, fie pe DN1 – urmand ruta – Campina – Comarnic – Valea Prahovei – centura Brasov – Feldioara – Hoghiz – Odorheiu Secuiesc – Corund – Sovata, un drum care la un trafic normal, fara oprire, ar putea fi parcurs in aproximativ 5 ore. In weekend, insa, aglomeratia intalnita pe Valea Prahovei poate mari considerabil durata petrecuta pe soselele Romaniei, iar drumul sa poata fi realizat chiar si in mai mult de 7 ore. Trebuie tinut cont de faptul ca drumul pe ruta Rupea – Odorheiu Secuiesc este unul foarte prost, dar scurteaza cu aproximativ 40 de kilometri ruta alternativa prin Crit si prin apropiere de Sighisoara;

Cu trenul: Pe ruta Bucuresti - Oradea, cu schimbare la Blaj sau Teius, spre Praid, pana la gara Sovata, apoi cu autobuzul pana în statiune (4 km), dar pentru aceasta optiune trebuie sa va inarmati cu rabdare. Doar drumul pana la Blaj dureaza, in medie, 7 ore, iar distanta intre Blaj si Sovata este una considerabila, ceea ce face ca drumul din Bucuresti pana in Sovata sa fie chiar mai lung de 10 ore.

Cu avionul: Pe ruta Bucuresti – Targu Mures, cu optiuni de la Tarom, BlueAir, Ryanair sau Wizz Air, doar ca unele curse au escala chiar si in Madrid, iar cursa poate dura si mai mult de o zi.