"Fuziunile ar trebui sa se accelereze in urmatoarele luni, in conditiile in care companiile mai slabe au nevoie de un partener puternic care sa le sustina in aceasta perioada dificila", estimeaza analistul Nick van den Brul de la Exane BNP Paribas. Companiile devenite tinte de preluare sunt cu atat mai atractive cu cat cotatia actiunilor acestora se prabuseste mai mult la bursa, ieftinindu-le.

Initial afectate grav de scumpirea petrolului, care la mijlocul lui iulie depasise cotatia record de 145 dolari/baril, pentru a se ieftini din nou la circa 50 dolari/baril in prezent, companiile de transport aerian au de suferit in continuare de pe urma scaderii traficului aerian, ca o consecinta a turbulentelor economice.

Astfel, traficul aerian international de pasageri a scazut in octombrie cu 1,3% comparativ cu acceasi luna din 2007, dupa ce in septembrie se diminuase cu 2,9%, intr-un prim declin inregistrat din 2003, potrivit datelor Asociatiei Internationale de Transport Aerian (IATA).

Companiile isi reduc cheltuielile, oamenii de afaceri - segment de clienti foarte profitabil pentru industria aeriana din cauza biletelor de avion mai scumpe - calatoresc mai putin sau nu mai calatoresc deloc, iar turistii, nelinistiti din cauza bugetului lor care se micsoreaza, renunta sa mai plece in calatorii indepartate.

Ca urmare a incetinirii comertului mondial, traficul aerian international de marfa a scazut in octombrie cu 7,9%, a cincea luna consecutiv, potrivit datelor IATA, asociatie ce reprezinta 230 de companii aeriene, adica 93% din traficul aerian international.

"Lumea s-a schimbat dramatic, de la scumpirea record a petrolului la o recesiune profunda, care au determinat o serie de falimente si de consolidari in sectorul transportului aerian", a spus directorul general al companiei aeriene cu costuri reduse Ryanair, Michael O'Leary, care a lansat luni o oferta de prelure a Aer Lingus, la doi ani dupa ce a fost refuzata prima oara.

Citeste si:

De fapt, 2008 este anul cu cea mai mare fuziune aeriana a tuturor timpurilor, cea dintre companiile aeriene americane Delta Air Lines si Northwest Airlines, care au constituit in 29 octombrie cea mai mare companie din lume, din punctul de vedere al traficului aerian.

In Europa, cele trei companii aeriene concurente British Airways din Marea Britanie, compania germana Lufthansa si grupul Air France-KLM isi lanseaza ofertele.

Astfel, British Airways, in afara unui proiect de fuziune cu Qantas, continua negocierile in vederea unei fuziuni si cu reprezentantii companiei spaniole Iberia si vrea sa se apropie de American Airlines.

Lufthansa vrea, la randul sau, sa preia compania belgiana Brussels Airlines si pe cea britanica BMI (British Midland) si ar putea sa preia si Austrian Airlines.

Lufthansa poarta, de asemenea, o disputa cu Air France-KLM pentru preluarea Alitalia, compania italiana fiind curtata si de British Airways.