Daca pe cursele externe cele trei companii s-au declarat pe pozitii diferite – Tarom transportator national, Carpatair, companie regionala, iar Blue Air, linie low-cost - batalia pe rutele interne, care incepe in aceasta toamna, va fi in mod clar o batalie de tarife.

Dar care sunt rutele interne cele mai cautate? Deocamdata, Bucuresti-Timisoara si Bucuresti-Cluj. sanse mari de dezvoltare in viitor are ruta Bucuresti-Sibiu, datorita faptului ca Sibiul va fi in 2007 Capitala Culturala a Europei, ceea ce va atrage multi turisti.
Pe cea mai profitabila ruta interna, Bucuresti-Timisoara, opereaza de trei zile, in afara de Tarom, si Carpatair. Cele trei, uneori patru curse zilnice ale transportatorului national nu erau suficiente. “Chiar daca biletele sunt scumpe, pe rutele interne trebuie sa-ti faci rezervare cel putin cu o saptamana inainte, ca sa fii sigur ca prinzi un loc. Pasagerii pe cursele interne sunt oameni de afaceri, angajati ai marilor companii cu filiale in tara, straini si parlamentari, adica oameni cu bani”, spune Lucian Boronea, directorul agentiei Accent Travel. Ca oferta era insuficienta, confirma si reprezentantii uneia dintre cele mai mari companii din Romania. “Noi deschidem un restaurant KFC la Timisoara, iar pana acum cu greu am gasit locuri pe avion si a fost complicat sa-i aducem pe angajati aici la training”, spune Laura Craciun, director de resurse umane la KFC si Pizza Hut.

Asa ca, dupa cum se asteptau jucatorii din industrie, Carpatair isi leaga centrul operational de la Timisoara de Capitala cu sase curse pe saptamana. Ce a determinat Carpatair sa ia aceasta decizie? “Interesul puternic manifestat atat de agentii de turism cat si de clientii corporativi au reprezentat un factor important in luarea acestei decizii. Decizia noastra vine ca un raspuns la evolutia in plina expansiune a pietei romanesti”, spune Rodin Dragoescu, marketing manager la Carpatair.

Este prima data cand operatorul regional indrazneste sa intre peste rutele transportatorului national, pana acum multumindu-se sa preia in acest an doua rute interne - Arad-Bucuresti si Constanta–Timisoara - prima abandonata, cealalta niciodata exploatata de Tarom. La prima vedere, succesul pe care il va avea Carpatair in Capitala depinde de tarifele pe care le va practica. In mare, ele sunt similare cu cele aplicate de Tarom: un bilet costa intre 80 si 299 euro la Tarom si intre 140 si 300 de euro la Carpatair, la care se adauga taxe de aeroport de 25 euro. Tarom are insa si tarife speciale: tinerii pana la 25 de ani si seniorii peste 65 de ani platesc doar 110 euro pe bilet, iar daca rezervi si platesti biletul cu doua saptamani inainte, poti prinde un tarif special de 80 de euro.

Mai mult, aeronavele Tarom au business-class, pe cand cele Carpatair, nu. Dar Carpatair nu pare interesat de tarife. Pentru ca strategia sa este alta, iar miza sa este traficul de conexiune, adica posibilitatea de a asigura pasagerilor din Bucuresti accesul la cele 11 zboruri externe ale sale care decoleaza din Timisoara. Strategia pasilor marunti si a operarii cu avioane mici, cele mai multe de 50 de locuri, a adus companiei cresterea constanta a cifrei de afaceri in ultimii ani, pentru 2005 fiind estimata o cifra de 60 milioane dolari, cu 10 milioane mai mult decat anul trecut si un numar de 390.000 de pasageri, fata de 291.000, anul anterior.

“Vom lua aeronave mici, de 50 de locuri, care vor zbura din Bucuresti spre Timisoara, Iasi, Suceava si Cluj.”

Mariana Ion, PR manager la Blue Air

Citeste si:

Pentru Tarom, care are saptamanal 58 de curse pe 11 destinatii interne, Bucuresti-Timisoara ramane cea mai buna ruta interna. Daca gradul mediu de ocupare pe rutele interne este de 65%, peste medie se situeaza Timisoara, cu 70%, si Cluj, cu 69%. Asta cu toate ca, evident, un bilet pe una din aceste rute costa in medie 150-200 de euro – in conditiile rezervarii biletului cu cateva zile inainte. Cu aceiasi bani, un roman poate zbura pe ruta Bucuresti-Timisoara cu Tarom, pe o ruta externa, cum ar fi Bucuresti-Milano, daca prinde o oferta speciala de vara, sau pe oricare din rutele externe ale Blue Air. Dar pana acum, Tarom a detinut monopolul pe cursele interne, care i-au adus anul trecut venituri de peste zece milioane dolari, si si-a permis sa intinda tariful la maxim.

Din toamna, teoretic vorbind, Tarom va avea probleme cu ruta interna cea mai profitabila. Insa pozitia sa pe piata este mai buna decat anul trecut. “Pe primul semestru am obtinut un profit operational de 3,7 milioane euro si pe intreg anul estimam un profit din exploatare de sapte milioane euro, cu cinci milioane mai mult decat anul trecut”, spune Cristian Becerescu, directorul Tarom. Recent insa, Blue Air si-a exprimat intentia de a reveni in trimestrul patru din 2005 la cursa Bucuresti-Timisoara. Pentru cine nu-si mai aminteste, aceasta ruta a fost timp de cateva luni (dec. 2004 – mart. 2005) in programul companiei low-cost, fiind apoi scoasa pe motiv ca nu e profitabila. “Tariful mediu era de 70 euro plus taxe, insa gradul de incarcare al aeronavelor nu era decat de 35%, pentru ca foloseam aceleasi avioane mari ca si pentru rutele externe. Acum vom lua aeronave mici, de 50 de locuri, care vor zbura din Bucuresti spre Timisoara, Iasi, Suceava si Cluj”, spune Mariana Ion, PR manager la Blue Air, companie care a obtinut o cifra de afaceri de 13 milioane euro in primele sapte luni din acest an.

Iar foarte curand, Blue Air va mai pune o problema transportatorului national: din octombrie va opera si pe Paris, una din cele mai profitabile rute externe ale Tarom. Iar aici batalia se va da, din nou, pe tarife.

Traficul intern de pasageri decoleaza

Cele mai importante aeroporturi pentru traficul intern sunt Bucuresti Otopeni, Timisoara si Cluj. In 2005 fata de anul trecut, traficul intern a crescut in medie cu 20-30%, acelasi procentaj cu care s-a dezvoltat intreaga piata.

Sursa: Aeroporturile, Capital, INSSE