Participa la cel mai important eveniment regional de eCommerce, ecomTEAM 2014, ce va avea loc la Brasov pe 2-3 aprilie.


WALL-STREET.RO a discutat cu Monica Cadogan, 33 de ani, CEO Vivre, persoana cu experienta in consultanta (propria firma) si in Neogen. Ideea Vivre.ro s-a nascut dupa un model international, acela al “flash sales”, in urma cu doi ani, inca de la inceput in actionariat intrand si Neogen, cu o participatie de 50%.

Modelul flash sales, vanzari rapide, obliga clientii sa se hotarasca repede ceea ce doresc, deoarece in doar trei zile lucratoare, cele cateva mii de produse disponibile sunt schimbate cu altele noi.

“Acest model de business ne ofera un mare avantaj”, spune Monica Cadogan, incercand parca sa “inghesuie” cat mai multa informatie intr-un timp cat mai scurt; “Noi nu avem stocuri – acestea sunt o exceptie in modelul de business bazat pe flash sales. Practic, lucram direct cu furnizorii internationali, delimitam ceea ce dorim la un moment dat si ei ne dau OK-ul. Dupa achizitie, in functie de distanta la care se afla produsele, acestea ajung la clienti in circa 10 zile”, puncteaza CEO-ul start-up-ului romanesc.

Acest model de business, desi mai ieftin, are insa si minusuri. Neavand stoc propriu, Vivre nu detine, efectiv, controlul produselor, astfel incat se poate intampla uneori ca un scaun, de exemplu, sa nu fie negru ci maro. Cu toate acestea, rata de retur, sustine Monica Cadogan, este redusa, de 2-3%. Daca intr-un business clasic retailerul cere o mostra din produsul respectiv, pentru a vedea cum arata, a-l cerceta “pe toate fetele” inainte de a-l pune in oferta, Vivre nu are nevoie decat de fotografii si datele tehnice/specifice.

Sunt insa romanii pregatiti sa astepte si peste 10 zile pentru un produs?

“Atata timp cat ceea ce oferim noi este unic in tara, obiecte vintage, diferite stiluri arhitecturale, modele, da. Romanii devin din ce in ce mai pretentiosi, si nu doar privind felul in care se imbraca si se afiseaza pe strada, ci si a felului in care isi modeleaza casele, locuintele. Isi lasa amprenta din ce in ce mai mult”, spune Cadogan.

Practic, romanul isi extinde identitatea, din ce in ce ma mult, si asupra mediului inconjurator, nu doar asupra sa. Vivre.ro aduce produse din sase mari categorii, inclusiv de lifestyle, imbinand stiluri diferite.

Start-up-ul este prezent in patru tari – Romania, Bulgaria, Ungaria, Croatia (de saptamana trecuta – n.r.).

Citeste si:

“Anul acesta vom incerca sa ne extindem in Polonia si vom incepe sa «tatonam» si alte tari din regiune, precum Slovacia sau Slovenia”. Pentru un model de business ca acesta, extinderea internationala se face relativ usor, si reprezinta atuuri pe mai multe planuri – se deschid mai multe porti de negociere cu furnizorii, care privesc altfel un business stabilit pe mai multe piete, dar si cresc volumele vanzarilor.

Odata cu extinderea, compania va angaja si oameni, in special in domeniul tehnic dar si marketing sau translatori. Acestia vor fi localizati in Romania.

20 de milioane de euro. Dar profitul?

Anul acesta, firma isi propune venituri de 20 de mil. de euro, bazandu-se pe faptul ca vor incepe sa creasca vanzarile, organic, din tarile regionale, si business-ul se va maturiza. Business-ul se afla pe break even din punct de vedere operational, si in perioada urmatoare compania va continua sa investeasca in extindere si intr-o pozitionare mai solida pe piata.

“Pana acum am investit circa 500.000 de euro in marketing”, spune, sec, Monica Cadogan. Marjele brute de profit/produs sunt de 30-40%, mici pentru industrie”.

“Criza economica a obligat furnizorii sa isi intoarca atentia si catre Europa de Est. Volumele au scazut in Vest, asa ca noi am avut «norocul» de a fi la momentul potrivit, la timpul potrivit”, explica Cadogan.

2014 ar putea fi si anul in care business-ul romanesc ar putea atrage o investitie externa. “In 2014 ar fi sanatos sa facem o astfel de restructurare, daca se gaseste. Ar fi o validare a managementului si a modelului de business”, mai spune Monica Cadogan. Pana in prezent, business-ul nu a cautat activ investitii externe.

Printre concurentii Vivre se numara Stilago, FashionDays, sau, pe plan international, Achica.