2 / 4

Povestea mariajului Kraft Foods Cadbury

Cadbury a anuntat marti, 19 ianuarie, ca a acceptat oferta de preluare in valoare de 19,44 mld. dolari din partea Kraft, decizie care pune capat unei perioade de independenta de aproape 200 de ani pentru cel mai popular producator de dulciuri din Marea Britanie, informeaza Wall Street Journal.

Dupa mai mult de patru luni de discutii aprinse si declaratii acide, Cadbury a acceptat oferta gigantului american, in conditiile in care Kraft Foods s-a pliat pe interesele managementului si actionarilor producatorului britanic, marind valoarea tranzactiei si punand accentul pe lichiditati si pe actiuni oferite.

Totul a inceput in luna august, pe aeroportul din Lisabona, cand presedintele Cadbury, Roger Carr (foto), a primit pe telefonul mobil un mesaj din partea CEO-ului Kraft, Irene Rosenfeld (foto), prin care aceasta ii solicita o intrevedere. Lucru care s-a si intamplat, o saptamana mai tarziu, in biroul lui Carr, unde, oficialul Kraft i-a prezentat o oferta initiala de preluare. Intalnirea a durat 20 de minute, Carr refuzand la momentul respectiv oferta.

Tranzactia a avut loc in conditiile in care Kraft era obligat sa prezinte o oferta finala pana la sfarsitul zilei de 19 ianuarie. Ultima runda de discutii a fost initiata de Kraft in cursul zilei de luni, 18 ianuarie, potrivit unor surse apropiate situatiei.

Formarea unei noi entitati Kraft-Cadbury a reprezentat o schimbare de 180 de grade pentru producatorul britanic si presedintele sau, Roger Carr. Acesta a catalogat in repetate randuri Kraft ca fiind “un conglomerat cu o dezvoltare inceata”, cerandu-le actionarilor sa nu permita “furtul” companiei pe care o conduce. Alaturi de directorul executiv, Todd Stitzer, Carr a criticat lipsa de directie a managementului Kraft, condus de Irene Rosenfeld. Cei doi oficiali Cadbury au subliniat de mai multe ori ca prefera un acord cu Hershey, privit ca o varianta mai buna din punct de vedere cultural si operational.

Marea Britanie a reactionat prompt in fata anuntului, opinia publica exprimandu-si ingrijorarea in privinta sigurantei locurilor de munca in cadrul Cadbury. Primul ministru, Gordon Brown, a declarat ca “intr-un moment in care oamenii sunt ingrijorati in privinta locului de munca, angajatii Cadbury nu au de ce sa se teama”.

Cadbury are 6.000 de angajati in Marea Britanie si peste 46.000 la nivel mondial.

Preluarea Cadbury va transforma Kraft in cel mai mare jucator din industria mondiala a dulciurilor, dezvoltandu-I operatiunile in afara Americii de Nord si Europa. Si aceasta deoarece Cadbury este cea mai importanta companie pe piete precum India, Mexic, Egipt si Thailanda, potrivit Euromonitor International. Pietele in curs de dezvoltare genereaza aproximativ 38% din vanzarile globale ale Cadbury, spre deosebire de Kraft care totalizeaza 20%. Astfel, Cadbury are vanzari de aproximativ 500 mil. dolari in Mexic, in timp ce Kraft inregistreaza vanzari de 350 mil. dolari.

De asemenea, achizitia Cadbury va majora vanzarile de guma de mestecat inregistrate de catre Kraft Foods.

Cadbury a mai purtat discutii cu alta firma americana, Hershey, despre posibliatea unei preluari amicale. In afara de Hershey, si compania italiana Ferrero, proprietara intre altele a marcii Nutella, s-a declarat interesata de Cadbury. Si firma elvetiana Nestle a urmarit, de asemenea, indeaproape evolutia acestui caz.

Miliardarul William Ackman cumparase saptamana trecuta 2% din actiunile Kraft Foods in schimbul a 950 mil. dolari, sfatuind-o pe Irene Rosenfeld, CEO-ul companiei americane, sa limiteze numarul de actiuni scoase la vanzare in oferta de preluare a Cadbury.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri