2 / 4

Ce costuri implica o relansare in print

In opinia lui Iulian Comanescu, managing partner Comanescu, “relansare” este un termen generic ce poate include de la un face lift (cu costuri de 5.000 de euro), la un art director din Romania, la o campanie de ATL, care poate depasi 1 mil. euro net.

“In functie de reteta, mai pot intra la «relansare» un studiu cantitativ, pentru precizarea targetului, care poate depasi 10.000 de euro, tiparirea unui dummy (numar zero), focus group-uri pentru testarea acestuia si multe altele. Pe piata romaneasca se merge pe solutii necostisitoare, dar acestea inseamna in esenta bani aruncati: Cotidianul, Gandul si Ziua au beneficiat, de pilda, de asemenea relansari si vand 10-15.000 de exemplare. Business Standard e un exemplu aparte, care a ajuns la «versiunea a patra» fara sa faca nimic notabil. Desi e desenat superb de Cristi Lipan, are carente de continut care par insurmontabile. Ce facem daca nu merge nici de data asta? Versiunea 5?”, sustine Iulian Comanescu (foto).

Potrivit acestuia, in functie de complexitate, un astfel de proces poate dura de la cateva saptamani la cateva luni.

“Cred ca singura «relansare» care a meritat acest nume a fost una mai veche, a Evenimentului zilei, din 2005. Celebra bulina a fost omorata, ziarul a fost asezat pe un flux de lucru modern, cu scris la numar de semne si un layout contemporan, au fost operate schimbari de organigrama, s-au cheltuit bani multi pe o campanie ATL nu foarte reusita. Actiunea nu a dus la cresterea ziarului, dar stau si ma gandesc pe de alta parte cum ar fi aratat Evenimentul zilei cu bulina pe taraba, in 2009”, afirma Comanescu.

Pe de alta parte, Iulian Comanescu considera ca problemele cotidienelor serioase din Romania sunt unele profunde, care nu tin de o culoare sau un font.

“Trebuie lucrat la resurse umane, la valori redactionale, obiective, criterii, exemple, subiecte. Lipseste in totalitate trainingul pe continut, (…) managerii romani prefera oricand o petarda de jurnalist care livreaza trei dezvaluiri pe saptamana in locul unui om serios de investigatii, care nu poate livra lucruri relevante decat o data sau de doua ori pe luna”, declara Comanescu.

Foto credit: Paul Diaconu

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri