Criza nu a afectat toate industriile din Romania pe unele le-a ajutat sa prospere. Daca privim la piata de recuperari creante aceasta a crescut foarte mult in ultimii ani si va ajunge la maturitate pana anul viitor. Treptat, pe aceasta piata au intrat jucatori straini mari care au inceput sa cumpere portofolii de creante neincasate, a declarat intr-un interviu in miscare pentru proiectul Business to go, marca wall-street.ro, Catalin Neagu, fondatorul Top Factoring.

Antreprenorul, care conduce un BMW X5 si uneori un Fiat 500, a preferat pentru aceasta intalnire o calatorie cu SUV-ul Mercedes-Benz GLE din flota Autonom.

Catalin Neagu este un tip matinal, ajunge la birou intre 7:30 - 8:00 si nu pleaca mai devreme de 19:00 - 19:30, pentru ca face lucrurile din placere si uneori nici 12 ore nu ii sunt de ajuns.

In urma cu 11 ani s-a hotarat sa infiinteze compania Top Factoring

Catalin Neagu (43 de ani) s-a hotarat sa infiinteze Top Factoring dupa ce a lucrat 3 ani si jumatate in prima companie de colectare de creante din Romania, infiintata in 2002.

"Acum 11 ani am hotarat sa fac compania. Primul contact cu industria colectarii de creante neincasate l-am avut in anul 2002 septembrie-octombrie cand am devenit primul angajat al unei companii multinationale, care de fapt era prima companie specializata in businessul de colectare de creante neincasate in Romania. A fost pentru mine o oportunitate sa invat foarte bine businessul pentru ca am trecut prin toate departamentele. Am mers si la cateva din filialele lor din Europa. Dupa trei ani si jumatate am hotarat ca pot sa fac singur o companie care sa livreze aceleasi servicii. Cred ca fiecare dintre noi are si o latura antreprenoriala, la mine in momentul ala s-a manifestat foarte tare si am luat decizia la inceputul anului 2006 sa fac compania Top Factoring", a declarat Catalin Neagu.

Antreprenorul a vrut sa numeasca initial compania Top Credit and Collention, insa numele nu era disponibil. A mai incercat doua-trei nume dar si acelea erau ocupate, asa ca s-a gandit la familia de servicii financiare si i-a zis Factoring.

"In primii doi ani de zile am reusit sa strangem un portofoliu de companii multinationale. Am reusit sa avem ca si clienti toti furnizorii de servicii de telefonie mobila si fixa din Romania si primele 12-13 banci comerciale dintre cele mai mari", spune Catalin Neagu.

Top Factoring a inceput in 2006 cu patru oameni: el, o colega la IT si inca doua colege. Iar dupa un an si jumatate (septembrie 2007) avea in companie 60 de oameni. Apoi a cautat un partener pentru investitii si a marit echipa.

"La momentul acela, economia fiind in miscare au aparut servicii noi, pe care daca vroiam sa le facem si sa ne mentinem o pozitie buna pe piata aveam nevoie de investitii. A fost momentul la care am decis sa aduc un partener puternic in companie si m-am orientat catre zona fondurilor de investitii. M-am intalnit cu mai multe fonduri de investitii, am reusit sa finalizez negocierile cu Reconstruction Capital II Limited, fond de investii care detine Policolor si care a facut exit-ul din Albalact", povesteste Catalin Neagu.

Anul trecut, pe serviciile de colectare, Top Factoring a avut peste 5 milioane de euro, iar anul acesta estimeaza afaceri de peste 6,5 milioane euro.

Provocari in business

Top Factoring este intre primii cinci jucatori pe piata serviciilor de colectare de creante neincasate si are un profit ce depaseste un milion de euro. Cu toate acestea, provocarile sunt mari pentru ca este o piata pe care intra jucatori din strainatate care vin cu multi bani.

"Provocarile sunt foarte mari in ultima perioada, una este competitia care creste foarte mult, sunt jucatori mari de afara care au venit si tot vin. Asta inseamna ca pentru a face profit trebuie sa inovam foarte mult, sa colectam mai bine si pe niste costuri cat se poate de mici. O alta provocare este partea legislativa. Sunt o groaza de proiecte de legi care nu au devenit legi, dar este foarte posibil sa devina", a mai spus antreprenorul.

Incepand cu anii 2005-2006 nu mai este doar o piata a serviciilor de colectare, a inceput sa se dezvolte o piata a cumpararii de portofolii de creante neincasate. Exista parteneriate in functie de cat de mari sunt portofoliile, parteneriate intre firme specializate in colectare si fonduri specializate in cumparare de protofolii.

"O banca a vandut valoare nominala de 1,2 miliarde euro in portofoliu, iar unii au platit 15-20% din valoare", a adaugat managerul Top Factoring.

In perioada urmatoare, Top Factoring doreste sa devina asset manager si sa fie alaturi de companii mari care pot cumpara.

"Sper ca in perioada urmatoare sa reusim sa facem o alianta buna si sa facem parte dintr-un grup foarte puternic. Imi doresc sa crestem. Misiunea mea este sa asigur companiei pe care o conduc cat mai multe cazuri pe care sa le recupereze. In momentul de fata suntem peste 250 de oameni. Departamentele cele mai numeroase sunt departamentul de operatiuni, avem un call center cu 140-150 de oameni in Bucuresti, practic aici asiguram serviciile de colectare in zona amiabila, sunt notificari, telefoane, este negociere. Pana la faza executarii silite pe care o face departamentul de legal executare, avem un departament care se cheama field collection, avem colegi in teren, in toata tara care merg si negociaza fata in fata. Departamentul field collection l-am infiintat in 2010 si a crescut in fiecare an. Este destul de costisitor pentru ca pe langa laptop, telefon, anagajatii au nevoie si de masini", a precizat omul de afaceri.

Piata va ajunge la maturitate pana in 2017

Piata este de cateva miliarde de euro pentru linia de business de cumparare de portofolii de creante neincasate, insa Top Factoring se ocupa doar cu colectarea de creante neincasate, asset management. Este o competitie foarte mare pe piata romaneasca. Sunt jucatori polonezi, firme din Cehia, Germania, companii multinationale. Primele patru din piata sunt companii multinationale foarte puternice, sunt detinute de fonduri de investitii si sunt listate pe bursele mari din Europa.

"2016-2017 sunt anii in care aceasta industrie ajunge la maturitate. Sunt anii in care si oportunitatile de business in industria noastra sunt cele mai mari. Piata noastra va fi destul de stabila in urmatorii ani, adica suntem undeva aproape de varful ei anul acesta", a declarat managerul.

Cei mai mari clienti pentru serviciile de colectare de creante sunt Orange, Vodafone, Telekom, RCS&RDS si toate bancile mari.

Firmele de recuperari vor un cod de conduita

Desi a infiintat o firma pe care multi o urasc, pentru ca nu este placut sa te sune cineva si sa te streseze ca ai intarziat cu plata ratelor, Catalin Neagu incearca sa fie corect fata de cei care sunt in momente grele si vrea sa aduca un piata un cod de conduita pe care sa il respecte toate firmele din aceasta industrie.

"Suntem in asociatia AMCC (Asociatia de Management al Creantelor Comerciale) si incercam prin aceasta sa promovam o lege a firmelor de colectare si a departamentelor de colectare din cadrul institutiilor, banci, firme de telecom, etc. Noi deja am iesit pe piata cu un cod de conduita. Debitorul are niste drepturi, trebuie tratat corect. Ceea ce mi-as dori cel mai mult ar fi o lege corecta fata de toata lumea, cea pe care vrem sa o promovam. In fiecare an avem si cazuri sociale, familii cu 5-6 copii, iar unul dintre parinti este ramas fara serviciu. In toate situatiile de genul acesta am facut o analiza foarte atenta si am propus creditorului sa gasim o solutie care a putut merge pana la stergerea datoriei. Sunt si cazuri de acest fel si suntem foarte sensibili. Am incercat sa intindem si pe o perioada mult mai mare sumele pe care le datorau pentru ca ratele sa fie foarte mici", a spus managerul.

Ce servicii sunt externalizate intr-o firma de recuperari creante

Top Factoring a externalizat serviciile de printare, anvelopare, curierat si IT. Firma lucreaza cu o companie de programare, care a dezvoltat aplicatia Colombo, ce tine managementul a tot ceea ce inseamna proces de colectare si telefonie automatizata. Lunar, Top Factoring incarca in sistem un volum de 54.000 – 55.000 de cazuri noi, pentru care trimite foarte multe notificari de plata.

Compania ia in calcul o externalizare pe zona de flota de masini. In momentul de fata, are masini in leasing financiar. Flota companiei este de peste 50 de masini, majoritatea Dacia Logan pe GPL, pentru departamentul field collection. In 4 ani, masinile sunt amortizate din diferenta pretului benzina-gaz, spune managerul. Alte modele in flota sunt Ford Focus si Ford Mondeo.

Flota de masini este reinnoita la 4 ani. "Masinile le schimbam din 4 in 4 ani. Pentru ca am mers pe leasing financiar nu am vrut sa ajungem sa cheltuim bani cu piese, am preferat sa le vindem si sa mai luam niste bani pe ele pentru a lua altele noi. Achizitionam masini de doua ori pe an, in special pentru departamentul de field collection care a crescut foarte mult. Pe departamentul de legal executare am format echipe mixte, colegi pe care ii trimitem in tara si care merg cu executorii judecatoresti sau cu agentii procedurali si fac actiuni impreuna", a spus Catalin Neagu.

Antreprenorul calatoreste in tara cu masina, conduce un BMW X5, iar prin oras un Fiat 500. In tara, pe distante lungi calatoreste si cu avionul.

A infiintat de 2 ani o firma care da credite

Detine de 2 ani o companie in domeniul financiar nebancar, Telecredit IFN, in care nu este implicat, este doar actionar cu 7,62%. Compania da credite rapide. Si in aceasta firma vrea sa atraga un partener pentru a atrage noi servicii. Businessul este exclusiv online si consta in aplicarea de pe telefon a creditului pe care vrei sa il iei, de pana la 2.000 de lei pe o perioada de 30 de zile. Banii pot fi primiti intre 10 minute si 2 ore, daca esti client pentru prima data.

Telecredit IFN acorda un credit la opt aplicanti, clientii sunt atenti selectati, sunt verificati din mai multe surse ca informatiile date sunt corecte. Clientul trebuie sa detina un cont bancar la care are atasat un card.

Top Factoring

De cand a infiintat Top Factoring, Catalin Neagu nu si-a facut o vacanta mai mare de doua saptamani. Anul trecut a fost in Japonia unde a vizitat Tokyo, Kyoto si alte cateva orase invecinate. Aceasta a considerat-o si cea mai frumoasa vacanta din ultimii ani. In fiecare iarna merge cu familia la ski in strainatate.

Principalul actionar al Top Factoring este Reconstruction Capital II Limited ("RC2"), un fond de investitii listat la Bursa din Londra si administrat de New Europe Capital, iar actionarul minoritar este Catalin Neagu.

Foto: Razvan Baltaretu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din secțiunea Auto »