Sfaturi pentru un roman care vrea sa-si duca brandurile pe pietele externe. Prioritizeaza! Nu poti sa ataci foarte multe piete cu un buget de marketing limitat. Concentreaza-te pe o tara care crezi ca va avea succes pe termen scurt. Mergi in casele oamenilor, viziteaza locuitorii tarii in care vrei sa intri cu produsul ori serviciul tau, nu sta doar in camera de hotel. Abordeaza social media ca in Romania. Facebook-ul este un fenomen international, asa ca nu are particularitati pentru fiecare tara in parte.

De exemplu, absolventii de anul acesta ai WU Executive Academy au pus bazele unui mod de gandire antreprenorial, care in Romania este inca la inceput. Mai concret, ei au avut de pregatit pentru absolvirea EMBA-ului cate un proiect final (capston project). Totul a fost pregatit in echipe de cate trei studenti, iar temele au fost diverse si adaptate oportunitatilor de business din prezent: lansarea unui lant de restaurante Subway in Croatia, dezvoltarea unei linii noi de export pentru producatorul de miere Apidava in Arabia Saudita sau una pentru brandul Arctic (parte a grupului Arcelik) in India.

Felul in care imi fac cursul.
Nu ma astept sa ma adresez unor specialisti in marketing. Intrebarea mea fundamentala este de fiecare data urmatoarea: ce vrea sa stie un manager despre marketing. Care sunt intrebarile cheie pe care si le pune? Problemele de marketing ale managerilor nu s-au modificat de-a lungul timpului, ci mai degraba mediul in care activeaza, care este intr-o continua schimbare datorita evolutiilor tehnologice si a infuentei pe care media o are asupra afacerilor.

Social media si brandurile.
Managerii nu constientizeaza inca implicatiile pe care social media le are asupra afacerilor proprii. In unele cazuri social media creeaza oportunitati, insa in altele social media poate ruina brandurile. Sa luam exemplul crizei de imagine prin care a trecut Nestle cand au existat suspiciuni ca utilizarea uleiului de palmier, un ingredient-cheie in fabricarea Kit Kat, reprezinta o cauza a decimarii speciei urangutanilor. Acuzatiile au luat amploare din cauza distributiei masive a informatiilor pe Facebook.

Marketingul antreprenorial.
Imi place sa privesc si sa predau marketingul din perspectiva antreprenoriala. Pentru mine este important sa provoc marketerii sa priveasca meseria lor printr-o abordare antreprenoriala. Calitatile care-i fac pe antreprenori diferiti trebuie sa fie caracteristici de baza si in marketing. 1) Antreprenorii sunt inovatori. Mereu se gandesc la produse si servicii noi si vor sa-si foloseasca creativitatea. 2) Sunt dispusi sa-si asume riscuri. 3) Sunt proactivi. Antreprenorii nu asteapta ca lucrurile se intample, si fac sa fie posibile.

Puterea consumatorului. Cea mai mare schimbare din marketing se produce la nivelul puterii. Cand vedeam prima oara carduri de fidelitate in retail si in industria aeriana in urma cu 20 de ani, observam cum puterea se muta catre organizatii. Puterea companiilor era tot mai mare pentru ca acestea aveau informatii-cheie despre clientii lor pe care credeau ca ii pot controla. Ce se intampla acum este un proces total opus: tehnologia da consumatorului o putere deplina. Asistam la o premiera: informatizarea si Internetul ii confera consumatorului o voce particulara.

Citeste si:

Rolul specialistilor IT in marketing. Este necesar acum mai mult ca niciodata ca directorul de marketing sa lucreze foarte aproape de directorul de IT. Amandoi sunt amenintati in prezent: primul intrucat consumatorul are o putere tot mai mare, iar al doilea pentru ca clientul ii foloseste propriile tehnologii, dispozitive si retele sociale.

Despre relatia director de marketing-director financiar.
Un lucru pe care il spun studentilor mereu: marketingul nu este atat de de provocator ca finantele, dar macar noi nu am generat criza financiara. Provocarea principala a specialistului in marketing este sa-l convinga pe directorul financiar de siguranta randamentului pe care cheltuielile de publicitate il vor genera in cele din urma. Marketingul devine tot mai calculat din cauza crizei financiare, iar acum CFO-ul iti cere sa-i explici in termeni masurabili ca bugetele au sunt distribuite sanatos. Acest lucru nu se intampla in urma cu 10-20 de ani, cand, de exemplu, Pepsi aloca foarte usor 10 milioane de dolari pentru un videoclip de-al lui Michael Jackson.

Bugetul de social media. Companiile ar trebui investeasca treptat in social media, pentru a masura eficienta banilor investiti. As face mici experimente pentru inceput. Nimeni nu stie cum functioneaza social media, nici cei de la Facebook nu cunosc inca cu adevarat acest lucru.