Evaluata la peste 100 milioane de euro de catre unul dintre proprietari, Fan Courier, liderul serviciilor de curierat rapid din Romania, ar intra in randul primelor 20 cele mai mari companii de pe Bursa de la Bucuresti daca s-ar lista si ar fi singura companie romaneasca din domeniu de pe BVB. Cat de posibil este un asemenea scenariu?

Acest articol face parte din campania wall-street.ro "Romania descopera bursa", un proiect editorial care isi propune sa aduca in centrul atentiei companii private a caror listare ar putea sa transforme complet Bursa de Valori Bucuresti.

Felix Patrascanu, unul dintre cei trei proprietarii Fan Courier, nu exclude varianta vanzarii unui pachet de actiuni pe Bursa, dar mentioneaza ca ar fi de acord cu listarea doar daca nevoia de finantare a companiei ar creste semnificativ.

Daca de exemplu ne-am gandi sa facem o iesire in afara granitelor, sa spunem in Bulgaria, Ungaria sau Moldova, atunci s-ar putea ca o parte din actiuni sa le scot pe Bursa. Nu am exclus niciodata complet listarea, doar ca momentan nevoia de finantare ne-o putem acoperi din surse proprii”, afirma Patrascanu.

De ce Fan Courier?

Fan Courier este una dintre cele 12 companii pe care wall-street.ro le plaseaza in randul campionilor economiei private care merita si ar trebui sa fie listati pe Bursa.

Societatea infiintata in 1998 este in prezent cea mai mare companie de curierat cu capital romanesc, principalii competitori din piata fiind UPS, DHL si DPD Romania.

Fan Courier este condusa si controlata de catre cei trei fondatori: Felix Patrascanu (foto) si fratii Adrian si Neculai Mihai.

„Conducerea este si principalul avantaj pe care il avem. Toti trei suntem suntem prieteni din copilarie, am avut chiar si acelasi invatator in clasele I - IV, iar diferenta de varsta este de patru ani intre fiecare. Sa nu credeti ca nu ne mai enervam, insa mereu am ajuns la un punct de vedere comun. Spun ca este principalul avantaj al companiei pentru ca am vazut destule afaceri care au murit din interior, din cauza ca parteneri de afaceri sau chiar frati se cearta intrei ei”, mentioneaza Felix Patrascanu (47 de ani).

In 1994, Patrascanu a inceput sa lucreze la firma de curierat Cargus, insa ulterior a decis sa puna bazele unei noi companii impreuna cu fratii Mihai.

„Bancile vor sa dea credite companiilor care NU au nevoie de ele. Suntem sunati intr-o veselie”

Fan Courier a plecat la drum cu 13.000 de dolari, bani care au fost investiti in primul sediu. Patrascanu spune ca firma rareori a avut o nevoie de finantare care sa nu poate fi acoperita din surse proprii sau de catre cei trei actionari.

„Tot in primii ani de la infiintare am luat primul si singurul credit major al Fan Courier: 200.000 de dolari de la Finansbank, de asemenea pentru un alt sediu, in Fabrica de Glucoza. De atunci am reusit sa ne administram extraordinar de bine cash-flow-ul, chiar ma mandresc ca suntem la zi cu toate platile, o chestie mai rara in ziua de astazi”, spune Patrascanu.

Compania de curierat a continuat sa se bazeze pe resursele interne si in urmatorii ani, recent fiind construit si un nou sediu, in valoare de 27 mil. euro (inclusiv liniile de sortare), care a fost finantat exclusiv din surse proprii.

„Bancile ne suna intr-o veselie sa ne acorde credite, tocmai pentru ca avem o sanatate financiara buna. Chiar este o situatie ciudata: bancile nu se duc la cei care au nevoie de credite ci, dimpotriva, la cei care nu au nevoie de ele”, declara Felix Patrascanu.

Despre viitorul Fan Courier: „Eu cred ca avem avem un pret. Partenerii o vad mai mult ca pe o afacere de familie”

In privinta viitorului companiei, Patrascanu spune ca in general sintagama „afacere de familie” este adoptata de catre toti cei trei actionari, cu mentiunea ca „eu, Felix Patrascanu, cred ca avem totusi un pret”.

Acesta adauga faptul ca Adrian Mihai „crede si ca avem un pret si ca poate o vom lasa copiilor”, in vreme ce Nicolae Mihai este convins ca Fan Courier va ramane o afacere de familie.

Primim foarte des oferte de preluare din partea fondurilor de investitii insa pana acum nu ne-au interesat. M-au abordat si brokeri in vederea unei listari. Sa fie foarte clar: nu exclud listarea, insa nu doar de dragul de a o face, ci doar atunci cand vom avea o nevoie importanta de finantare si daca bineinteles ceilalti doi parteneri ar fi de acord”, spune Felix Patrascanu.

Fan Courier a fost evaluata la 77 mil. euro anul trecut (cu 37% peste valoarea din 2011) de catre Capital Partners, una dintre cele mai mari case de consultanta pentru fuziuni si achizitii.

Patrascanu este mai optimist si spune ca in prezent evaluarea ar trebui sa fie de circa 100 mil. euro.

„As merge peste 77 mil. euro, chiar in jurul a 100 mil. euro, pentru ca in curierat piata nu a ajuns la maturitate si cine vrea sa cumpere se uita si la ce loc de crestere mai exista. De asemenea, este un business cu marje destul de mari: in ultimii ani, de exemplu, am mers pe marje de profit cuprinse intre si 15 - 20%”, spune actionarul Fan Courier.

Compania a inregistrat in 2012 afaceri de 244 mil. lei, in crestere cu 10% fata de anul anterior, in vreme ce profitul a fost in scadere comparativ cu cel de 44 mil. lei din 2011.

Profitul a fost tras in jos pentru ca ne-au crescut costurile cu transportul cu 25%, iar la preturi nu am mai umblat de ani de zile pentru ca piata nu ne permite. Ba din contra, piata vrea preturi si mai mici, insa ar fi nedrept sa ne plangem; pana la urma asa este orice business”, recunoaste Patrascanu.

Fan Courier are 2.650 angajati in toata tara, dintre care 1.300 sunt in Bucuresti. Compania detine o flota de 1.500 automobile de transport si are peste 15.000 de clienti, majoritatea persoane juridice.

Potrivit topului Forbes 500 Miliardari 2012, Felix Patrascanu are o avere de 12-13 mil. euro, in vreme ce fratii Adrian si Neculai Mihai au averi cumulate de 52 - 55 mil. euro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »


Setari Cookie-uri