Piata auto din Romania a inregistrat in 2018 un al cincilea an consecutiv de crestere. In decembrie, s-a consemnat un volum al livrarilor de 15.931 unitati (cea mai buna luna decembrie din ultimii 10 ani), cu 12,0% mai mult decat in luna similara a anului 2017.

Ca urmare, in anul 2018 se consemneaza un volum total al livrarilor de autovehicule de 187.276 unitati, cu 19,6% mai mult decat in anul 2017, acesta fiind si cel mai mare volum anual al vanzarilor de automobile din ultimii 10 ani, dar mult sub volumul intregistat inainte de criza economica din anul 2009, potrivit APIA.

Dintre acestea, 158.268 au fost autoturisme (in crestere cu 21,4% comparativ cu 2017) si 29.008 autovehicule comerciale (+11,1% comparativ cu 2017).

Top-ul pe marci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de catre Dacia, cu 54.593 unitati, urmata de catre Volkswagen cu 16.459 unitati, Renault 14.853 unitati, Ford 13.957 unitati (care ocupa, detasat, prima pozitie pe segmentul autovehiculelor comerciale usoare) si Skoda 13.185 unitati.

In continuare, in Romania, achizitiile de autovehicule sunt realizate, in principal, de catre persoanele juridice, care acopera 60% din totalul achizitiilor de autoturisme inregistrate in anul 2018. Este, insa, de remarcat faptul ca numarul de autoturisme achizitionate de catre persoanele fizice in 2018 (63.378 unitati), este cu cca. 44,4% mai mare decat cel aferent anului anterior (43.884 unitati in 2017).

Drumurile din Romania la...
Citeste si: Starea drumurilor din Romania la finalul anului 2018

In ceea ce priveste categoria autoturismelor rulate (al caror import este, in marea lor majoritate, unul paralel retelelor autorizate dar, mai ales, nefiscalizat), constatam faptul ca, in luna decembrie 2018, volumul acestora a scazut cu 12,9% comparativ cu luna similara a anului precedent (38.702 in 2018 fata de 44.440 in 2017). Ca urmare, pe ansamblul intregului an 2018 consemnam un numar total de autoturisme rulate inmatriculate in Romania de 473.616 unitati, acesta fiind cu 9,1% mai mic decat din 2017.

Exista o oarecare imbunatatire a varstei autoturismelor rulate importate, ca urmare a cresterii volumului pe segmentul de varsta sub 7 ani, (cele care au un nivel de emisii poluante mai redus) si scaderi pe segmentul celor peste 12 ani (foarte poluante).

Cu toate acestea, numarul autoturismelor rulate mai vechi de 12 ani (cu emisii poluante ridicate, respectiv mai vechi de Euro3 inclusiv), reprezinta cca. 42,4% (respectiv cca. 200.641 unitati) din totalul celor 473.616 unitati importate, fapt care contribuie la mentinerea unui nivel de poluare ridicat, in special in marile orase ale Romaniei. Pe cale de consecinta, parcul auto din Romania este, in continuare, „alimentat” cu multe masini vechi, iar, in conditiile in care, prin casare, au fost eliminate din parcul auto doar cca. 81.000 unitati (mult mai putine decat cele cu varsta mai mare de 12 ani intrate in parc), acesta va ramane printre cele mai vechi din Europa (astazi, avand o varsta medie de cca. 16 ani).

Autoturismele echipate cu motoare pe benzina continua sa fie majoritare pe ansamblul celor 12 luni din 2018, ajungand la o pondere de 61,9% din total, cu 10,1pp mai mult comparativ cu ponderea pe care o aveau in 2017 (51,8%). Dintre primele cele mai vandute 10 marci / modele, 7 marci si respectiv 7 modele au o pondere a vanzarilor cu motorizari pe benzina egala sau peste aceasta medie (61,9%).

Legea lui Dragnea pentru...
Citeste si: Legea lui Dragnea pentru repatrierea aurului a fost votata de...

Pe de alta parte, autoturismele “verzi“ (electrice si hibride) continua tendinta de crestere puternica inceputa in urma cu 2 ani, ca urmare a interesului tot mai ridicat al persoanelor fizice si juridice pentru aceasta categorie de autovehicle, interes care este sustinut, inclusiv de stimulentele acordate prin Programele “Rabla” (hibride) si “Rabla Plus” (electrice si hibride plug-in), dar si de numarul tot mai mare de modele disponibile in oferta constructorilor de autovehicule.

In 2018, aceasta categorie de autoturisme ajunge la o pondere de 2,9% din total, superioara celei din anul 2017 (doar 2,1%). Chiar daca volumele sunt inca destul de mici in raport cu celelalte doua categorii de combustibili, cresterea inregistrata (si) in acest an pe segmentul celor electrice (integral electrice si cele plug-in) este una semnificativa, +92,0% (987 unitati in 2018 fata de doar 514 unitati in 2017 adica, de cca. 2 ori mai multe comparativ cu 2017), in timp ce, pentru cele hibride, care au si un volum mai mare (3.585 unitati in 2018, fata de 2.244 unitati in 2017), se inregistreaza o crestere de +59,8%.

In functie de culoarea preferata, alb si gri domina in continuare cererea, acestea inregistrand, pe ansamblul celor 12 luni din 2018, o pondere de 28,9% si respectiv 23,2% din totalul preferintelor. Urmeaza albastru cu 17,4% si negru cu 9,4%.

Autoturismele cu tractiune integrala (4x4) reprezinta 20,5% din totalul livrarilor realizate in 2018, respectiv un volum total de 32.388 unitati, in crestere cu 16,3% fata de 2017 (sub cresterea medie, +21,4%).

Romania a inregistrat al...
Citeste si: Romania a avut al doilea cel mai mare deficit bugetar din UE in 2018

In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: Romania 31,7%; Germania 18,6%; Cehia 10,3%; Turcia 8,7%; Spania 7,6%.

Sursa foto: © Bokstaz | Dreamstime.com

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Dupa modificarile Codurilor Penale, Romania risca suspendare in UE