Martin Villig, cofondatorul platformei de ride-sharing Bolt (ex-Taxify), considera necesara constituirea unor reglementari clare care sa vizeze activitatea business-ului pe care il reprezinta, insa cu mentiunea ca acest lucru trebuie sa fie facut intr-o maniera moderna ce ia in calcul beneficiile pe care tehnologia le aduce la nivelul transportului rutier de persoane.

Pe 21 si 22 martie, Martin Villig a fost prezent la Cluj-Napoca, unde Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale a organizat, sub egida Presedintiei Romaniei la Consiliul UE, evenimentul Startup Europe Summit (SES2019), eveniment in cadrul caruia s-au decernat si premiile programului Startup Europe Awards, reprezentantul Bolt fiind premiat la categoria “Best Founder under 30 Startup”.

In acelasi timp, la cateva sute de kilometri distanta, in Piata Victoriei din Bucuresti, sindicatele din trasporturi organizau un protest contra soferilor care utilizeaza platformele de tip Uber/Bolt. Acestia au cerut ca, in cadrul proiectului de ordonanta de urgenta publicat de Ministerul Dezvoltarii Regionale si Administratiei Publice la inceputul lunii martie, sa fie aduse o serie de schimbari in urma carora autoritatile sa poata sanctiona mai usor soferii platformelor de tip ride-sharing atunci cand sunt depistati de catre organele de control

Am vrut sa aflam de la Martin Villing, cofondatorul Bolt, care este pozitia sa privind genul acesta de probleme legislative cu care se confrunta business-ul pe care il reprezinta, dar si care sunt planurile de viitor ale companiei, atat in Romania cat si in celelalte piete in care este activ.

Martin Villig: Sunt necesare reglementarile, insa trebuie sa fie unele moderne

Cofondatorul Bolt considera ca reglementarile pentru platformele de ride-sharing sunt necesare, insa acestea ar trebui sa fie unele moderne, care sa tina cont de posibilitatile oferite de catre tehnologie si sa nu se ajunga in zona supragrelementarii.

Acesta este de parere ca autoritatile, in procesul de realizare al reglementarilor din trasportului rutier de persoane, trebuie sa ia in calcul valoarea adaugata pe care platformele de ride-sharing o aduc cetatenilor si sa se concentreze pe doua aspecte principale: calitatea soferilor care presteaza serviciile respective si colectarea taxelor.

''De fiecare data cand am intrat intr-o piata noua, am purtat discutii deschise cu autoritatile de reglementare. Desigur, vedem si noi unele nemultumiri ale taximetristilor in mai multe tari in care activam, insa noi incurajam autoritatile sa inteleaga care sunt posibilitatile pe care le aduce tehnologia si sa vada clar valoarea adaugata din perspectiva utilizatorilor. Pasagerii au nevoie sa li se asigure un transport decent, realizat de soferi cu un comportament adecvat, iar autoritatile trebuie sa se asigure ca pot colecta taxele. Am introdus platile electronice, ceea ce face ca intreaga industrie sa fie mult mai transparenta, soferii isi primesc banii intr-un cont bancar si asta creeaza un mediu benefic pentru autoritati sa faca verificari”, precizeaza Martin Villig pentru wall-street.ro

Guvernul a adoptat legea anti...
Citeste si: Guvernul a adoptat legea anti Uber si Bolt. Reactia companiilor

Villig sustine ideea introducerii unei licente pentru soferii care isi desfasoara activitatea prin intermediul platformelor de ride-sharing, insa puncteaza din nou necesitatea unei abordari rezonabile si flexibile, dand exemplul Estoniei, tara in care business-ul pe care il reprezinta a fost fondat.

“Sustinem reglementarea si licentierea, insa ceea ce cerem noi este ca acestea sa fie facute rezonabil, fara a se ajunge la suprareglementari. In Estonia, sistemul este foarte flexibil, daca conduci doar prin intermediul aplicatiilor nu ai nevoie de un taximetru si de cupola pe masina. Daca vrei sa iei oameni direct de pe strada, atunci ai nevoie de ele. Cred ca aceasta este o abordare rezonabila. Hai sa facem reglementarile in asa fel incat toti sa ne supunem acelorasi legi, dar sa nu le facem complicate ci simple. Le-am spus autoritatilor de reglementare ca trebuie sa scapam de birocratie si sa cream un sistem simplu, pentru ca asa vor avea de castigat toti soferii (...) Noi asta incercam sa le explicam autoritatilor, si chiar ieri (21 martie n.r) am primit un premiu de la Guvernul Romaniei si de la autoritatile europene pentru << unul dintre cele mai de succes startup-uri europene>>. Sper ca, daca ne-au oferit un premiu, vor fi dispusi sa auda si care este mesajul nostru si sa se uite la aceasta industrie din perspectiva pasagerului, a ceea ce este important pentru el, si sa faca reglementari rezonabile", declara Villig.

Villig: Nu le luam cursele taximetristilor, ci crestem piata transportului la cerere

Acesta precizeaza ca isi doreste sa extinda serviciile platformei de ride-sharing in mai multe orase din Romania, insa doar dupa ce zona de reglementare va fi pusa la punct. El precizeaza ca principala lupta a business-ului pe care il reprezinta nu este dusa cu taximetristii, ci cu masinile private ale cetatenilor, punctand faptul ca oamenii isi folosesc prea mult masinile si traficul devine congestionat, iar locurile de parcare sunt insuficiente.

"Majoritatea oamenilor isi foloseste masinile 1-2 ore pe zi, pentru a ajunge la locul de munca, unde mai apoi le tin parcate pana la terminarea programului. Politicienii trebuie sa inteleaga ca transportul la cerere reduce dorinta cetatenilor de a mai detine masini personale, ei trebuie sa vada ca acesta este viitorul. Trebuie sa se concentreze pe reducerea numarului de masini, deschiderea pietelor si gasirea celor mai bune optiuni pentru cetateni. Asta cred ca sunt punctele cheie care trebuie privite pentru a realiza reglementari in zona de transport. Operam de 5 ani in Estonia si in aceasta perioada piata de transport la cerere (on-demand transportation) a crescut de 3 ori, noi nu luam cursele taximetristilor ci crestem intreaga piata, deoarece oamenii isi utilizeaza din ce in ce mai putin masinile personale. Un exemplu clar este al persoanelor care plecau de la locul de munca pentru a-si lua copii de la scoala, acum folosesc aplicatia si este mai eficient", povesteste Martin Villig.

Premiera: Uber si Taxify,...
Citeste si: Premiera: Uber si Taxify, pozitie comuna impotriva OUG a Guvernului

IPO sau continuarea atragerii de fonduri de la investitorii privati?

Anul acesta, Uber si Lyft, competitorii principali din industria de ride-sharing ai platformei Bolt, se pregatesc sa se listeze pe bursa. Presa internationala scrie ca Uber va alege bursa din New York pentru un IPO in cadrul caruia compania ar putea fi evaluata la 120 de miliarde de dolari, in timp ce Lyft va opta pentru Nasdaq, conform BBC. In acest context, l-am intrebat pe Villig daca ia in considerare in acest moment listarea pe bursa.

“In acest moment nu ne gandim la un IPO. O companie listata ar trebuie sa aiba mai multe reglementari interne, raportari si alte lucruri de acest gen. Noi incercam sa ne pastram flexibilitatea care ne permite sa evoluam rapid si sa dezvoltam alte servicii. Consideram ca momentan sunt destule fonduri in zona investitiilor private. Va fi interesant anul acesta, avand in vedere ca Uber si Lyft au planificate IPO-urile. Ne vom uita cu atentie la cum vor evolua lucrurile in cazul lor si daca acestea vor arata bine, poate incepem sa luam in considerare listarea companiei”, precizeaza Villig.

Platforma de ride-sharing a fost evaluata anul trecut la peste 1 miliard de dolari, intrand astfel in grupul unicornilor din industrie, dupa o runda de finantare de 175 de milioane de dolari, condusa de catre gigantul producator de automobile Daimler. Villig precizeaza ca, in strategia pe termen lung de dezvoltare a business-ului, platforma pe care o reprezinta isi propune sa coopereze cu autoritatile oraselor pentru a face parteneriate pe partea de transport public.

"In prima faza ne-am dori sa facem schimb de date cu acestia privind programul transportului in comun, insa pe termen lung ne uitam la integrarea mai multor optiuni, cum ar fi cumpararea direct din aplicatie a biletelor si dezvoltarea unei solutii care sa le ofere utilizatorilor o combinatie de mijloace de transport pentru a ajunge la destinatie. De asemenea, la un moment dat vrem sa integram si partea de inchiriere a a masinilor, in asa fel incat atunci cand o persoana ajunge intr-un oras sa aiba la indemana toate alternativele de transport", precizeaza Villig.

Dublarea numarului de angajati in Romania

Bolt are in prezent 850 de angajati care se ocupa de administrarea platformei la nivel global si isi propune sa ajunga pana la finalul anului la aproximativ 1.300, centrul din Bucuresti fiind unul dintre punctele unde vor fi facute recrutari.

ALERTA - Guvernul ataca UBER...
Citeste si: Guvernul ataca UBER si Taxify: OUG care sa le interzica

“Centrul de inginerie software deschis anul trecut in Bucuresti a fost primul inaugurat de catre noi in afara Estoniei, tara in care am fondat compania. In acest moment are 60 de angajati, iar pana la finalul anului ne propunem sa dublam numarul acestora, tinand cont ca Romania este o piata importanta pentru noi si din punct de vedere al dezvoltarii platformei”, precizeaza Martin Villig.

Villig precizeaza ca Bolt este prezent pe 30 de piete de piete la nivel global si ca in viitor isi propune sa ajunga, cel putin la nivelul Europei, in toate orasele care au peste 100.000 de locuitori.

Sursa foto: Sursa: Facebook / Emil Boc

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Piata platformelor de mobilitate, in crestere daca va fi reglementata