Mașinile electrice reprezintă noua revoluție în industria auto. Acestea au devenit mai atrăgătoare, ce-i drept și din cauză că prețurile carburanților au atins valori prohibitive. Cert este că mașina electrică pare să fie viitorul industriei.

Deși mașinile electrice sunt pe piață de aproape un deceniu, abia în ultimii ani vânzările au luat avânt. Un aport îl are Dacia Spring, cel mai ieftin model de pe piață, dar și instalarea mai multor stații de încărcare. Chiar și așa, există păreri pro și contra achiziției unei mașini electrice.

Îmbunătățirile în gama de baterii ale mașinilor electrice, prețurile mai mici și extinderea rețelei de încărcare arată că 2022 este cel mai bun an de până acum pentru a cumpăra un vehicul electric. Cu toate acestea, există încă o mulțime de obstacole.

Mașinile electrice reprezintă încă doar un mic procent din vehiculele vândute în România, deși mai toți producătorii raportează creșteri chiar și de peste 100%.

Marea atracție a unui vehicul electric este faptul că faci kilometri fără emisii. Adică, bateria antrenează motorul electric și alimentează toate componentele electrice de la bord, dar nu produce deloc noxe. Evident, puriștii ar putea veni cu comentarii despre procesul de producție în sine, care, într-adevăr este cât se poate de poluant. Dar, oricum, în urma mașinii electrice nu rămân dâre de fum! Ele poluează cu adevărat atunci când ajung la groapa de gunoi, ori când sunt încărcate, pentru că producerea de energie electrică este poluantă, în mare măsură.

Stimulente pentru cumpărare

În timp ce mașinile electrice sunt relativ scumpe în comparație cu mașinile pe benzină sau diesel similare, există o mulțime de stimulente pentru a te urca la volanul unei mașini electrice. Principalul stimulent îl reprezintă voucherul de 10.000 de euro prin programul „Rabla”.

Iar odată ce ați cumpărat un vehicul electric, costurile de funcționare de zi cu zi sunt semnificativ mai mici decât sunt pentru un model pe benzină sau diesel. Un vehicul electric poate să fie încărcat peste noapte, pentru utilizare de o zi, astfel încât veți folosi electricitatea la un preț mult mai mic decât la stațiile de încărcare. Se estimează că încărcarea completă a unui vehicul electric acasă va costa undeva la 20 de lei pentru cel puțin 200 de km parcurși. Evident, acest cost variază în funcție de cum, când și unde alimentați. Oricum, este cu mult sub prețul benzinei și motorinei.

Confort

Pentru că într-o mașină electrică este liniște deplină, confortul la rulare este magistral. Doar zgomotul la rulare al anvelopelor și cel al vântului care se lovește de caroserie te deranjează. Aici, orice mașină electrică, fie că vorbim de Tesla de 100.000 de euro sau Dacia Spring de 10.000, este peste orice fel de motorizare clasică.

Și pentru că bateriile sunt în mod normal montate destul de jos în mașină, iar motorul electric ocupă mai puțin spațiu decât un motor, habitaclul va oferi mai mult spațiu decât o mașină pe benzină de dimensiuni similare.

Accelerare

Datorită livrării instantanee a cuplului motor, majoritatea vehiculelor electrice se simt ca un fel de navetă spațială. Dacă vedeta industriei, Tesla, se laudă cu demaraje 0-1000 km/h de 3 secunde, modelele mai ieftine ajung la aceste valori undeva pe la 7 secunde. Oricum, comportamente dinamice demne de mașini cu valențe sportive.

Dezavantaje

  • Puncte de încărcare

Cel mai mare dezavantaj al unei mașini electrice este nevoia de a o încărca. Fiecare model este disponibil la vânzare cu o priză domestică cu trei pini, astfel încât să îl puteți încărca prin rețea, în timp ce multe companii oferă gratuit o cutie de încărcare rapidă, aallbox-ul va fi conectat direct la rețeaua de alimentare, astfel încât să poată încărca la o rată mai mare decât sursa care este alimentată de casă.

Desigur, pentru a face acest lucru aveți nevoie de un loc unde să vă parcați mașina, care este aproape de o sursă electrică. Majoritatea garajelor nu sunt niciodată folosite pentru a parca o mașină, în timp ce mulți oameni nu vor avea parcare în afara străzii ca parte a proprietății lor, în special în zonele de blocuri. La care se adaugă și faptul că mulți stau în chirie, deci este dificil să-și monteze stație de încărcare.

Producătorii de mașini depun partea lor de efort pentru a ajuta la încărcarea vehiculelor electrice. Tesla are acum o rețea de stații Supercharger care oferă încărcare rapidă, deși este doar pentru modelele Tesla. Pe de altă parte, dealerii auto oferă încărcare rapidă pentru proprietarii de vehicule electrice la fața locului, deși asta vă ajută cu adevărat doar dacă vă aflați în apropierea unuia dintre aceste locații, care se află de obicei în zonele industriale de la periferia orașului.

Cealaltă opțiune este să vă înscrieți la o schemă de încărcare, cum ar fi Renovatio sau cele din marile supermarketuri. Contra unui abonament lunar aceasta vă oferă acces la puncte de încărcare și locuri de parcare dedicate. Plățile fără contact sunt imposibile, în România fiind toate cu abonament sau măcar instalarea aplicației respectivei companii. Mai există și stații unde încărarea este gratuită, însă acolo este „bătaie” pe locuri.

  • Timp de incarcare

Șoferii s-au obișnuit cu obiceiul de a face plinul în câteva minute, când vorbim de combustibil. La electrice, "imediat" poate însemna 24 de ore, 5 ore sau un minimum 40 de minute, dar la alte costuri cu încărcătoare rapide.

Electrica înseamnă alimentarea deasă și de lungă durată în timpul călătoriilor foarte lungi. În acest sens, este mai mult percepția asupra vehiculelor electrice pe care o au oamenii care trebuie schimbată, decât mașinile în sine.

  • Anxietatea față de autonomie

Este arhicunoscută de la posesorii de orice telefon mobil. Atunci când rămâi fără baterie, la telefon, de exemplu, pur și simplu te transformi. Practic, începi să ai un singur scop în viață: bateria să țină cât mai mult timp. Tot acest stres se dublează atunci când ești cu mașina. Pentru că dacă telefonul se închide, deci îl arunci în geantă și aștepți să ajungi undeva ca să îl încarci, la mașină se complică treburile. Iar electrica nu prea merge împinsă, pentru că dacă rămâne fără energie, nu poate fi împinsă sau tractată, pentru că nu merg nici frânele și nici servodirecția ori alte sisteme de siguranță.

Actualele generații de electrice au autonomie în jurul valorii de 200-350 de kilometri. Există și modele ce ajung la 500-600 de km, dar acolo vorbim de prețuri de achiziție foarte mari.

În realitate, dacă reușiți să încărcați un vehicul electric de fiecare dată când parcați undeva (birou, acasă, cumpărături), atunci anxietatea nu ar trebui să fie o problemă. Naveta medie în România este de aproximativ 20-30 de km, așa că orice vehicul electric este mai mult decât capabil să acopere călătoria până la serviciu și înapoi fără a fi nevoie să fie încărcat de mai multe ori pe zi.

  • Prețul de achiziție

Mașinile electrice sunt încă relativ scumpe, chiar dacă beneficiază de vouchere de 10.000 de euro. Multe modele, în afară de Dacia Spring, au prețuri de 40-60.000 de euro. Există și constructorii premium, unde prețurile sar de 100.000 de euro.

Deprecierea a fost o problemă și în trecut, multe modele de vehicule electrice pierzând o parte semnificativă din valoare atunci când a sosit timpul pentru second hand. Aceasta este o problemă mai mică astăzi, cu oferta limitată de unele modele de mașini electrice de dorit, care ajută la susținerea prețurilor folosite.

Plăcerea de a conduce

Bateriile grele, poziționate jos, conferă un comportament dinamic multor modele. În plus, lipsa zgomotului motorului îndepărtează o parte din plăcerile clasice ale condusului pentru oamenii cărora le place să se implice în ceea ce conduc. În plus, și lipsa cutiei de viteze diminuează, de asemenea, distracția, tot clasică, de a conduce, astfel încât pasionații s-ar putea simți „amorțiți” la volanul unei mașini electrice.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri