Comisia și Parlamentul European s-au pus de acord să interzică vânzarea mașini noi cu combustie internă începând cu 2035, dar ecourile de pe piața vest-europeană se văd deja. Cota de piață a mașinilor cu motoare cu ardere internă a scăzut cu aproape 50% în ultimii trei ani pe cele mai mari cinci piețe de pe bătrânul continent.

În urmă cu doar câteva zile scriam despre dominația mașinilor Tesla pe piața Europeană. Modelele electrice construite de Elon Musk au fost în topul preferințelor consumatorilor de pe bătrânul continent în luna septembrie, Tesla Model Y învingând Volkswagen Golf chiar și în Germania. Acest trend nu a apărut de nicăieri și mașinile electrice sau hibride devin tot mai populare și în țara noastră unde se va ajunge la borna de 25.000 de mașini electrice înmatriculate până la finele anului.

Schimbările de pe piața UE sunt accelerate și de deciziile de la Bruxelles, parlamentarii și comisarii europeni punându-se de acord asupra unei date de la care nu vor mai putea fi comercializate mașinile pe benzină sau diesel. Această dată este aproape, primul pas venind în 2030 când se dorește ca emisiile de gaze poluante ale mașinilor noi să scadă cu 55%. Mai apoi, anul 2035 marchează sfârșitul comercializării mașinilor clasice, fie că vorbim de modele produse de marile nume din industrie sau de cele asamblate manual de micii manufacturieri de lux. Directiva, parte a pachetului „Fit for 55”, se referă la comercializarea de automobile noi (sau înmatriculări noi) și lasă o portiță pentru dezvoltarea de mașini cu motoare termice care funcționează cu combustibili ce nu emit gaze cu efect de seră.

Deșii unii producători cunoscuți din industria auto critică acest deadline, inclusiv BMW, care consideră periculoasă această decizie, vântul schimbării bate tot mai tare. Astfel, Reuters a arătat într-un studiu recent că investițiile în zona electrificării va totaliza, în întreaga industrie, la 1,2 trilioane în următorii opt ani. Mișcarea către mașini electrice vine și pe fondul apropierii datei de la care vor intra în vigoare normele de poluare Euro 7, inițial criticate de constructori.

Treaba unui mecanic auto se va schimba radical în urma electrificării parcului auto

Un raport recent al strategy&, departamentul global de strategie al PwC, arată că nouă din zece (93%) mașini vândute în 2035 vor fi electrice (Battery Electric Vehicle - BEV). Piața autohtonă are, însă, de făcut pași destul de mulți pentru a prinde din urmă piețele din vest, subliniază Daniel Anghel, Partener și Lider pentru industria auto, PwC România . Vânzările de mașini verzi (electrice, hibride și plug-in) din România au ajuns la o cotă de doar 20% din piața totală, față de nivelul de 46% din statele vest-europene. Pe cele mai mari cinci piețe europene, clienții vor să evite eventualele probleme pe care le-ar putea întâlni posesorii de mașini tradiționale în anii următori, după 2035, și fac deja trecerea către modele eco.

Citeste si:
ACEA: Una din opt mașini vândute în Europa anul trecut a fost...
ACEA: Una din opt mașini...

Citește și: Una din cinci mașini vândute în România anul acesta este electrică sau hibridă

Europa de vest va scăpa prima de mașinile care ne umplu de CO2

Astfel, cota de piață a înmatriculărilor de mașini noi cu combustie internă (ICE- Internal combustion engine) a scăzut pe primele cinci piețe europene (Germania, Franța, Italia, Spania, Marea Britanie) la 58,2% în 2021 de la 92% în 2019, potrivit datelor strategy&. A continuat coborârea până la 54% la finele primul semestru din 2022, rata de scădere fiind însă încetinită din cauza problemele producătorilor cu lipsa componentelor auto şi implicit cu întârzierile la livrare. Spre exemplu, în 2021, în Regatul Unit, înmatriculările de mașini cu combustie internă a scăzut de la 91% la 55%, iar în Germania, de la 92% la 58%.

Campioana Europei este însă Norvegia, unde cota de piață a mașinilor cu combustie internă a fost în 2021 de doar 8%, cea mai mică din lume. De asemenea, în Suedia și în Țările de Jos, cota de piață ICE (Internal Combustion Engine - motoare cu combustie internă) a fost depășită pentru prima dată în 2021, situându-se la 49% și, respectiv, 47%. Pentru a se susține o schimbare rapidă a parcului auto este, însă, nevoie și de puncte de reîncărcare cât mai multe, deși mulți șoferi aleg să-și încarce mașinile acasă.

Citeste si:
Un camion electric de gunoi poate fi începutul revoluției din lumea...
Un camion electric de gunoi...

Având în vedere estimările privind creșterea parcului de mașini electrice pe termen mediu și lung, masterplanul Uniunii Europene privind infrastructura de încărcare arată un necesar de 6,8 milioane stații publice de încărcare în 2030, față de peste 300.000 în prezent. România deține, în prezent, puțin peste 1.500 de puncte publice de încărcare, dar tot mai multe sunt construite - inclusiv Tesla Supercharger-e cu capacități de încărcare rapidă care există și în România în orașele importante.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:

Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri