2001 Nissan Skyline GT-R Concept

2001 Nissan Skyline GT-R Concept

Totul a începput aici, în fatidicul an 2001, adică 22 de ani în urmă. La acel moment, Nissan-ul Skyline GT-R34 (a cincea generație Skyline care să poarte badge-ul sportiv GT-R) se apropia de finele producției sale, iar Nissan a vrut să-și asigure fanii că numele GT-R va continua să existe și în secolul 21. Ediția a 35-a a Salonului Auto de la Tokyo a fost aleasă pentru ca japonezii să dezvelească un concept futurist care părăsea arborele genealogic Skyline. Denumit, simplu, Nissan GT-R, modelul argintiu nu avea motor, fiind doar un studiu de design. Cu toate acestea, gamerii l-au putut pilota la scurt timp, în Gran Turismo 4.

Cei care, însă, își doreau să-l conducă în realitate aveau să mai aștepte șase ani. Privind în urmă, conceptul original este împânzit de detalii care și-au făcut loc pe modelul de serie. De la farurile alungite, care urcă pe aripi și până la grila pătrățoasă cu gură de aer dublă, GT-R R35 își extrage seva din acest concept. Chiar și stopurile, unite două-câte-două, au venit de pe acest concept, cât și forma de picătură a plafonului și jantele. Singura diferență cu adevărat mare este lipsa unui eleron în spate, dar aceasta a fost „remediată” când Nissan a prezentat următorul concept, în 2005.

2005 Nissan GT-R Proto

2005 Nissan GT-R Proto

Carlos Ghosn a fost prezent și la lansarea lui GT-R Proto, în urmă cu 18 ani. În ciuda apariției fostului șef al alianței Renault-Nissan, iubitorii GT-R-ului își amintesc în continuare cu plăcere de acest concept deoarece a prezentat, cu diferențe minime, cum va arăta modelul de serie care avea să ajungă în showroom-uri peste încă doi ani. La momentul în care GT-R Proto era acoperit de blițurile presei, Nissan deja anunțase, din 2003, că un nou GT-R va veni, iar singurele diferențe observabile din exterior sunt accentele negre de sub faruri, care ascund niște guri de aer. Acestea nu au mai ajuns nici ele în producție.

Nissan nu a dat prea multe detalii cu privire la partea tehnică, dar presa vuia cu privire la posibilitatea utilizării unui V6 twin-turbo de 3.700 cmc capabil de 450 de cai putere. Toată puterea se ducea către roți printr-o cutie cu șapte rapoarte sau, cel puțin, asta anunțau jurnaliștii, căci oficialii mărcii au anunțat doar că „80-90%” din ce se vede pe acest concept va ajunge pe modelul de serie. Printre elementele noi s-a numărat eleronul spate, spatele sculptat, dar și suprafețele ceva mai curbate față de cele ale prototipului din 2001.

2007 Nissan GT-R R35

2007 Nissan GT-R R35

La patru ani de la anunțul că un nou Nissan GT-R a primit undă verde, în toamna lui 2007, la Salonul Auto de la Tokyo, Ghosn a prezentat GT-R-ul R35, primul exemplar intrând în posesia sa. Acesta, în fond, își dorise încă de când preluase șefia Nissan să ducă la bun sfârșit dezvoltarea unui nou GT-R. În ciuda perioadei lungi de dezvoltare, cauzată de dorința Nissan de a se lupta de la egal la egal cu Porsche, comenzile pentru R35 au curs instant, Nissan spunând în noiembrie 2007 că există deja 3.000 de comenzi pentru mașină, la o lună înainte ca aceasta să ajungă pe piața niponă.

Trebuie spus și că, inițial, Kazutoshi Mizuno, „părintele GT-R-ului”, l-a refuzata pe Ghosn când i s-au oferit frâiele proiectului, deoarece Ghosn insista ca mașina să fie făcută pe platforma Nissan FM. Până la urmă, această platformă a fost modificată rezultând într-o variantă denumită Nissam PM (Premium Midship) pe care au fost construite și primele prototipuri funcționale. Acestea erau motorizate de un agregat de 3,8 litri twin-turbo V6 (VR38DETT), dezvoltat de inginerul șef de motoare al Nissan Naoki Nakada.

Yoshi Suzuka a fost printre cei care a dezvoltat pachetul aerodinamic al GT-R-ul R35, acesta fiind fost inginer aerodinamic în cadrul mai mult proiecte de motorsport ale Nissan în anii '80-'90. În momentul lansării, Nissan a prezentat publicului un tur de 7:38 pe Nuerburgring-Nordschleife al noului R35, care reușise să bată Porsche-le 911 Turbo de la acea vreme. În urma lansării nipone a urmat America de Nord, unde GT-R-ul a ajuns în iulie 2008. În Europa, însă, primele GT-R-uri au fost vândute abia în martie 2009. Toate modelele din primii ani de producție erau propulsate de motorul VR38DETT care dezvolta 480 de cai putere la 6.400 rpm și 583 Nm între 3.200 și 5.200 rpm. Puterea a crescut la 485 de cai puere și 588 Nm în 2010, cu doi ani înaintea primului facelift.

2011 Nissan GT-R R35 Facelift

2011 Nissan GT-R R35 Facelift

Prima împrospătare vizuală a fost efectuată în 2010 pentru modelul anului 2011, ea incluzând și performanțe crescute: 530 de cai putere și 607 Nm. Printre modificări s-a numărat o mapare nouă și o evacuare îmbunătățită. În plus, a fost crescută rigiditatea torsională pe puntea față, iar mașinile noi veneau cu alte anvelope Dunlop. Intern, acest model a fost cunoscut ca "DBA–R35" și a înlocuit "CBA–R35".

La capitolul vizual, primul facelift a adus LED-uri într-o bară față ușor modificată. Jante noi au intrat în ofertă, iar difuzorul din spate a fost redesant, adăugându-se noi guri de aer. În interior, modificările au fost mai multe, iar un nou sistem de navigație GPS și conectivitatea cu iPod-uri a devenit posibilă. În 2012, pentru anul 2013, puterea a crescut din nou (la 544 de cai putere și 628 Nm). Au urmat, apoi, mici modificări ale stopurilor și farurilor, în 2014, înaintea celui de-al doilea facelift.

2017 Nissan GT-R R35 Facelift II

2017 Nissan GT-R R35 Facelift II

În 2016, un al doilea facelift a fost gata, iar modificările n-au fost nici de această dată prea mari. GT-R-ul a primit, din nou, mai multă putere (565 de cai putere la 6.400 rpm și 633 Nm între 3.200 și 5.800 rpm). În plus, motorul (același V6) se tura până la 7.100 rpm acum. Kit-ul vizual a fost modificat și el, aceste modificări vizuale ajungând și pe versiunea Nismo. Suspensia a fost modificată, evacuarea de titan a devenit disponibilă, iar frânele au primit și ele un upgrade.

Au mai urmat câteva update-uri (în 2019, o nouă setare a cutiei a permis schimbări mai rapide cu 0,15 secunde), dar mai interesant este faptul că, în 2021, modelul pe anul 2022 (2022 MY) nu a fost vândut în Statele Unite. Pe alte piețe, însă, GT-R-ul a fost disponibil neîntrerupt. Supercar-ul nipon a revenit în America de Nord în toamna lui 2022 pentru anul 2023, dar, înainte de asta, au apărut știri cum că R35-ul ar fi fost scos din producție.

2024 Nissan GT-R R35 Facelift III

2024 Nissan GT-R R35 Facelift III

Realitatea este, însă, alta. Nissan-ul GT-R R35 continuă să existe, iar ediția din 2023 a Salonului Auto de la Tokyo a fost ales pentru a se prezenta al treilea facelift al venerabilului model. Aceste modificări sunt, cu siguranță, cele mai multe, modificând forma barei față în mod vizibil. Paralel cu GT-R-ul standard a fost prezentată și varianta extremă Nismo, care abundă de elemente aerodinamice din carbon, inclusiv un eleron imens și jante de dimensiuni generoase.

Nivelele de echipare T-Spec și Premium au 565 de cai putere și 633 Nm, iar GT-R Nismo aduce 600 de cai putere și 660 Nm. Tracțiunea integrală rămâne parte a echipării standard prin ATTESA ET-S, sistemul special dezvoltat de către Nissan pentru GT-R. Puterea ajunge la roți prin transmisia cu dublu ambreiaj în șase rapoarte care este montată în spate. Nissan a anunțat că modificările vizuale ajută răcirea, reduc rezistența la înaintare, dar, cumva, apăsarea este și ea mai ridicată. Cu toate acestea, Cx-ul rămâne la 0.26. În SUA, GT-R-ul începe de la 110.000 de euro, dar GT-R Nismo sare de 200.000 de euro.

Sursa foto: Nissan, ShunyaIshiwatari / Wikipedia.com