Renault a participat, în 2007, la un concurs organizat de Michelin menit să atragă diverse soluții tehnice ingenioase pentru reducerea poluării și a consumului. Modelul Logan Eco² al francezilor nu a fost primul din seria Eco² de modele „verzi”, dar a ieșit în evidență prin consumul redus și prin faptul că emitea doar 71 de grame CO2/100 kilometri, mai puțin decât o Toyota Prius de la acea vreme. Loganul, care a fost prezentat și cu sigla Dacia, dar și cu cea a Renault, nu a fost punctul de pornire pentru un model de serie, în ciuda informațiilor din presă din urmă cu un deceniu.

Ambițiile ecologiste ale marilor constructori n-au apărut peste noapte, producători precum Renault lucrând la tehnologii menite să scadă consumul, dar și emisiile de CO2 și noxe poluante încă de acum mai bine de două decenii. Primele modele hibride de serie au venit din Japonia (Honda Insight și Toyota Prius) la finele aniilor '90, ultima decadă a secolului trecut fiind cea care a fost martora lansării primului model electric produs în serie: General Motors EV1.

În acest context, anunțul venit în 2007 conform căruia Renault va lansa un brand propriu sub care va grupa modelele sale prietenoase cu mediul nu a surprins prea multă lume. Denumit Renault Eco², acesta a fost folosit doar pe mașini care emiteau mai puțin de 140 g/km de CO2 prin utilizarea bioetanolului (E85) sau biodieselului B30. Cam 40% din modelele produse de Renault în anul 2006 erau, deja, în rând cu țintele trasate de Renault Eco² la care se adăugau și unele legate de uzinele unde se făceau mașinile, acestea fiind obligatoriu certiifcate ISO 14001 (ceea ce se aplica deja la 90% din uzinele și centrele tehnologice ale Renault, în acel moment).

Sursă foto: Group Renault

În toamna lui 2007, la scurt timp după lansarea acestei inițiative, inginerii Renault au prezentat lumii modelul Logan Eco² care a fost construit pentru a participa la „Challenge Bibendum”, un concurs demarat de Michelin pentru a testa mașini eficiente și eco-friendly. Conform datelor prezente la lansare, Loganul bifa toate criteriile impuse prin Renault Eco² căci avea în componență un procent de 95% materiale reciclate, dintre care 8,3% din plasticele folosite erau din materie primă reciclată (Renault cerea un minim de 5%). De asemenea uzina de la Mioveni avea ceritificare ISO 14001 valabilă, iar motorul de 1,5 litri diesel fusese omologat cu emisii de 97 g/km de CO2.

Cum a „curățat” Renault motorul diesel de pe Dacia Logan

Deși a purtat, inițial, sigla Renault, pentru a putea fi prezentat în China, acolo unde a avut loc „Challenge Bibendum”, între 14 și 17 noiembrie 2007, conceptul Logan Eco² a fost făcut în România. Pentru a atinge țintele de eficiență menționate - impuse intern de Renault prin noua sa inițiativă, dar și de Michelin - inginerii francezi și români au lucrat la mai multe elemente importante ale modelului.

Sursă foto: Group Renault

În primul rând, pistoanele și sistemul de injecție au fost modificate pentru o mai bună aprindere. De asemenea, s-a utilizat un alt ulei cu vâscozitate redusă pentru o ungere mai eficientă, iar etajarea cutiei a fost regândită pentru un plus de economie (raportul final a fost mărit cu 8%). Un alternator nou a fost montat pentru a controla mai bine fluxul de curent către baterie, iar șoferul se putea folosi de un sistem care-i arăta care este momentul perfect pentru a schimba treptele de viteză în ideea reducerii consumului de combustibil. În mod evident, cauciucurile folosite au fost de la Michelin, iar acestea reușeau și ele să reducă puțin rezistența în mers.

Trecând de nivelul tehnic, cei de la Renault s-au ocupat și de aerodinamica Loganului, modificând în unele locuri mașina pentru a-i scădea coeficientul de aerodinamicitate (Cx). Astfel au fost montate elemente verticale pe plafon (așa-numitele generatoare de vortex) menite să reducă rezistența la înaintare, iar acestea au venit la pachet cu un nou spoiler sub bara față, apărătoare noi la roți și un eleron mai mare încastrat în capota portbagajului.

Sursă foto Group Renault

Rezultatul final a fost, pe drept vorbind, neașteptat: Cx-ul berlinei compacte a scăzut de la 0,36 la doar 0,29. Prin comparație, un Lamborghini Murcielago avea un Cx de 0,33. Per total, Renault a calculat că mașina va reuși un consum de 3,8 litri/100 km - asta în condițiile în care un Logan diesel standard consuma cam 7,3 litri/100 km în regim mixt.

Cum s-a descurcat Loganul la concursul organizat de Michelin

Prototipul special a fost îmbrăcat în niște culori evocative, alb cu verde, și trimis în China pentru a-și arăta abilitățile într-ale economiei de motorină. Trebuie spus că agregatul, care dezvolta tot 85 de cai putere ca și în cazul oricărui alt motor commonrail oferit pe Logan în acei ani, fusese pregătit să ruleze pe biodiesel B30, un combustibil care nu era disponibil în România la acel moment. Această variantă de combustibil alternativ conține un procent de 30% de metil derivat din ulei vegetal.

Sursă foto: Group Renault

Concursul a fost organizat de-a lungul a 172 de kilometri care au cuprins diverse probe de îndemânare și care au arătat cum se comportă autovehiculele înscrise în situații similare cu cele pe care le întâlnește un șofer obișnuit în trafic, dar și unele ceva mai deosebite. A existat o probă de slalom, o probă de accelerare, dar și o porțiune în care s-a rulat în regim de regularitate, pe lângă o probă în timpul căreia s-au măsurat nivelele de zgomot ale motorului sub diferite sarcini. Proba de regularitate a fost cea mai dificilă, deoarece aceasta constă în parcurgerea unor sectoare de drum cu atenție sporită asupra mediei de viteză. Aceasta trebuie să fie cât mai apropiată de niște limite impuse, diferența dintre participanți făcându-se la zecimi de kilometri pe oră pe distanțe de zeci de kilometri.

În cele din urmă, Loganul a încheiat competiția pe locul secund din 74 de participanți. Calculele au arătat că mașina consumase doar 4,69 litri de motorină pe durata întregului concurs, ceea ce înseamnă un consum real de combustibil de doar 2,72 litri/100 km, respectiv emisii de CO2 de numai 71 g/km. Cu alte cuvinte, mașina consuma cu un litru de biodiesel la 100 km mai puțin decât se previziona, iar emisiile de CO2 erau cu peste 20 de grame mai mici la fiecare kilometru parcurs.

Ce s-a întâmplat cu Dacia Logan Eco² și unde a dispărut hibridul

La un an după această performanță, Logan Eco² a fost prezentat lumii cu masca frontală specifică mărcii Dacia, dar apoi s-a lăsat liniștea. Deși jurnaliștii au apreciat că modificările efectuate pentru a reduce drastic consumul Loganului pe motorină nu erau costisitoare, fiind posibilă aplicarea lor în producția de serie, Eco² nu a fost vândut niciodată publicului larg. Dacă etanolul, de pildă, este foarte răspândit în Statele Unite, unde practic fiecare sortiment de benzină conține și un procent de bioetanol, combustibilii alternativi de acest tip sunt mai puțin căutați și, deci, mai greu de găsit în Europa. În plus, odată cu tranziția către EV-uri, întreaga idee cu combustibilii din surse biodegradabile a devenit mult mai puțin atractivă.

Sursă foto: Group Renault

Tocmai de aceea, la trei ani după ce am văzut Dacia Logan Eco², presa vuia și anunța apariția primului model Dacia cu propulsie hibridă. Era vorba, în fapt, de aplicarea în producția de serie a tehnologiei „start-stop”, des întâlnită pe mașinile de astăzi, dar și din anii 2010. Informația apăruse în timpul unei conferințe de presă a producătorului de baterii Rombat Bistrița, furnizor de baterii auto pentru Dacia.

Aceștia au spus că urmează să înceapă producția de baterii care să funcționeze cu această tehnologie începând cu anul 2013. Modelele Dacia cu start-stop nu aveau și alte sisteme de economie de combustibil, fiind categorisite ca „Micro-Hibrid 1”. Tehnologia start-stop permite motorului să se oprească automat când mașina stă pe loc la semafor sau în aglomerație, acesta repornind automat când soferul intenționează să demareze, prin apăsarea pedalei de ambreiaj la mașinile manuale.

Sursă foto: Group Renault

Cei de la Rombat spuneau că urmează investiții de 16 milioane de euro pentru a putea produce baterii pentru Daciile cu tehnologie „Mico-Hibrid 1”. Exista încă de atunci și tehnologia „Micro-Hibrid 2” care includea, pe lângă start-stop, și tehnologie de recuperare a energiei degajate la frânare. Se spunea la acel moment și că noua linie de producție pentru baterii urma să fie gata în 2012.

În cele din urmă, prima Dacie hibridă autentică a fost lansată anul acesta și a fost vorba de un model full-hibrid. Dacia Jogger Hybrid 140 începe de la 16.690 de euro, iar Dacia are în portofoliu și un EV: Dacia Spring. În plus, noile Bigster și Duster vor avea și variante hibride, iar viitorul Sandero ar trebui să fie oferit și cu propulsie 100% electrică.

Sursă foto: Group Renault

Sursa foto: Groupe Renault / Dacia

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri