Producătorii chinezi de automobile ar putea să-și dubleze producția de automobile în uzinele din afara Chinei până în 2026, conform unei analize Bloomberg citate de Automotive News. Astfel, dacă în 2023, fabricile auto deținute de chinezi înafara țării produceau cam 1,2 milioane de unități anual, acest volum ar putea atinge 2,7 milioane de bucăți într-o perioadă extrem de scurtă.
În 2024, Uniunea Europeană a anunțat taxe vamale suplimentare ce pot trece de 35% și care se aplică vehiculelor electrice, dar și unor hibride importate din China. Lovite de noile măsuri ale Comisiei nu sunt doar constructorii chinezi, ci și cei europeni cu fabrici în China, dar mărcile locale au fost cel mai aspru pedepsite pentru că nu ar fi colaborat îndeajuns de mult cu anchetatorii europeni.
În acest context, dublat și de decizia administrației Biden din SUA de a crește la 100% taxele vamale pe EV-urile chinezești, producătorii de pe emergenta piață din statul comunist sunt gata să ia măsuri radicale pentru a-și păstra creșterea. Cum statele membre din UE au votat în favoarea aplicării, din noiembrie, la aceste taxe vamale într-o formă finală, iar măsuri similare cu cele din State s-au văzut și în Canada, singura șansă a chinezilor este să-și mute producția într-o proporție tot mai mare înafara țării.
Până acum, mașinile chinezești au fost asamblate în fabrici din alte colțuri ale lumii din kituri semi-asamblate (CKD), iar aceeași este strategia și în parteneriatul dintre Leapmotor și Stellantis. Totuși, nu este încă 100% clar ce procent dintr-o mașină trebuie să fie asamblat în Europa (dacă este să ne referim strict la UE) pentru ca acea mașină să fie considerată europeană.
De aceea, BYD, care va avea două uzine autonome în Europa, dar și alte mărci vizează investiții serioase în nouă țări din lume. Bloomberg punctează că această expansiune este motivată și de suprasaturarea pieței chinezești, plină de diverși constructori. Astfel, până în 2026, fabrici chinezești localizate în până la 12 țări străine vor asambla anual aproape trei milioane de mașini.
Printre țările preferate de chinezi sunt Brazilia (membră BRICS), dar și Thailanda (care vrea să intre în BRICS) și Indonezia (care a fost anunțată astăzi ca țară parteneră BRICS). Alți constructori care vor construi fabrici (celelalte 10 vizate de analiza Bloomberg) sunt Chery, Changan, GAC și grupul SAIC.