Scădere de 35% a vânzărilor de mașini electrice în februarie. Care sunt cauzele

Sursǎ foto: buffaloboy / Shutterstock

Scădere de 35% a vânzărilor de mașini electrice în februarie. Care sunt cauzele

Cuprins Articol:

Românii au cumpărat mai multe mașini noi în a doua lună a acestui an față de aceeași perioadă a anului trecut, conform cifrelor Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) furnizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA). Cu toate acestea, segmentul vehiculelor pe baterii se află, în continuare, în cădere liberă.

Câte mașini noi s-au vândut în februarie 2025

Piața de mașini noi din România a crescut în februarie raportat la aceeași perioadă a anului trecut. Asta deși, dacă este să comparăm volumele totale, performanța din februarie este sub cea din luna ianuarie. Concret, in ianuarie s-au vândut 11.920 de unități față de doar 11.779 de mașini în februarie, adică vorbim de o scădere cu 1,19%.

Această scădere este consemnată deși, comparat cu 2024, în ianuarie s-au vândut cu 6,38% mai puține automobile noi, în timp ce februarie este pe un trend ascendent, cu o creștere de 5,4% year-on-year.

APIA transmite că în primele două luni din 2025, înmatriculările de autoturisme noi au atins 23.602 unități, cu o scădere de doar 0,6% față de perioada similară a anului 2024. Dacă este să privim în urmă către prognoza Asociației pe acest an, piața auto din România ar trebui să crească cu doar 0,7% față de volumul anului 2024 până la 150.000 de unități.

În topul mărcilor, așa cum era de așteptat, Dacia ocupă primul loc cu 3.532 de bucăți vândute în februarie. Prin comparație, ocupantul poziției secunde, Toyota, a fost singurul producător ce a trecut de borna celor 1.000 de unități și a atins 1.005 bucăți, în timp ce Skoda de pe locul 3 a vândut 878 de mașini.

Mașinile electrice, neinteresante pentru Români în lipsa programului Rabla

În ianuarie, vânzările de mașini electrice noi au scăzut în țara noastră cu 28,4%, iar acest trend s-a acutizat în februarie. Conform primelor date ale DGPCI citate de APIA, scăderea din februarie a fost de 35% față de a doua lună a anului trecut.

Ca urmare a acestei lipse de interes, cota de piață a EV-urilor în februarie a fost de 6,1%. Asta în condițiile în care, conform experților din lumea auto și a executivilor celor mai mari producători, producătorii ar trebui să aibă o cotă de piață de 20-25% pentru electrice pentru a reuși să evite amenzile aferente noilor norme de emisii de CO2 la nivel de flote care au intrat în vigoare de la începutul acestui an.

Această reducere a volumelor de vânzări pe segmentul electricelor ține de lipsa programului Rabla, mulți clienți așteptând să vadă la cât se va ridica valoarea subvențiilor oferite de stat pentru cumpărarea de mașini „verzi”. În 2024, ecotichetul oferit în cadrul programului Rabla Plus a fost de doar 5.100 de euro, în scădere cu 50% față de 2023.

Scăderea valorii subvențiilor a dus la prăbușirea vânzărilor de electrice la noi în țară, motiv pentru care APIA, dar și ACAROM și producătorii pe cale individuală au cerut creșterea ajutorului de stat pentru a susține acest segment. Deși nu se știe nici când va începe Rabla în 2025 și nici cât de mari vor fi subvențiile, semnalele date de ministrul Mediului, Mircea Fechet, este că ecotichetul va crește.

Conform datelor existente, Rabla va fi un singur program anul acesta, guvernanții luând decizia să elimine defalcarea bugetului în programele separate Rabla Clasic și Rabla Plus. Totodată, mașinile noi pe motorină nu vor mai fi subvenționate deloc, iar APIA se așteaptă ca bugetul total al programului să rămână neafectat, în condițiile în care bugetul pentru Rabla Plus nu s-a consumat complet în 2024.

Personalizate pentru tine