Renault vrea creșterea primelor pentru mașinile electrice la 8.000 de euro

Sursǎ foto: Shutterstock

Renault vrea creșterea primelor pentru mașinile electrice la 8.000 de euro

Cuprins Articol:

Prima de la stat pentru cei care își cumpără mașini electrice a fost redusă anul trecut, iar asta s-a văzut și în vânzări, iar directorul Renault pentru România cere o creștere a subvențiilor pentru acest an, mai ales că vânzările de mașini de la noi au fost afectate și de tăierile de buget pentru programele Rabla.

Cecilia Tudor, Managing Director Renault South Eastern Europe, spune că 2024 a fost un an bun pentru Renault, comercializând pe piața din România peste 15.400 de vehicule, păstrându-și pentru al doilea an poziția de lider pe segmentul constructorilor străini, cu o cotă de piață de 9%.

Totuși, mai spune ea, modificările privind programele Rabla și reducerea de anul trecut a primei pentru vehicule electrice au afectat piața locală.

Anul 2024 a fost complicat din mai multe motive. Discuțiile politice și, cel mai important, programul Rabla. Eram obișnuiți cu anumite premise care nu s-au continuat. Bugetul pentru Rabla Clasic a fost tăiat și s-a consumat în câteva ore, iar ajutorul prin Rabla Plus a fost tăiat la jumătate, cu efecte văzute în piață”, a declarat, în cadrul unei întâlniri cu presa Cecilia Tudor, Managing Director Renault South Eastern Europe.

Potrivit ei, compania se va concentra pe programul Rabla, pentru că acesta a susținut enorm piața de retail din România.

Așteptăm să vedem ce se întâmplă cu Rabla. Am avut întâlniri cu AFM și Ministerul Mediului și sperăm că ce am exprimat noi să se concretizeze. Programul Rabla este foarte util și este funcțional de 14 ani de zile, s-au retras multe mașini vechi prin acest program. Și este important ca acest program să înceapă cât mai repede, adică din luna martie”, a mai spus directorul Renault pentru Europa de Sud Est.

Cecilia Tudor a mai spus că strategia construită pentru 2025 este orientată către creșterea cotei de piață pentru mașini electrice și hibride, iar pentru asta cere o creștere a subvenției pentru aceste tipuri de vehicule.

Anul trecut prima a fost scăzută, iar cota mașinilor electrice s-a redus foarte mult anul trecut față de 2023.

Vrem o primă mai mare decât anul trecut, undeva între 7.000-8.000 euro. Dacă prima va rămâne la 5.000 de euro va fi o mare problemă. S-a văzut și în alte țări în care primele au fost tăiate sau scăzute. Scăderea de 36% a fost enormă în 2024”, a subliniat oficialul Renault.

Potrivit ei, volumele de vânzări de mașini electrice sunt susținute în continuare foarte mult de primele oferite de guverne, iar România nu face excepție.

APIA a cerut majorarea primei pentru EV-uri la 8.500 de euro

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) susține majorarea subvenției acordate prin programul Rabla pentru autoturismele electrice la un nivel de 8.500 de euro în 2025 și de 7.500 de euro în 2026. Începând cu 2027, subvenția ar urma să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet, se arată într-un comunicat.

Creșterea subvenției în primii doi ani este esențială pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenției la 5.100 euro / autoturism în 2024 – o decizie care a avut un impact devastator asupra pieței auto din România. Conform datelor ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a poziționat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluției pieței de vehicule electrice, cu o reducere de 32,2% a înmatriculărilor.

România, în spatele Letoniei sau Finlandei la vânzarea de mașini electrice

România a fost depășită de țări precum Letonia, care a înregistrat o scădere de 28,9%, Slovenia (27,3%) și Finlanda (26%). În schimb, alte state membre au demonstrat că subvenția bine calibrată poate genera rezultate pozitive semnificative. Belgia a înregistrat o creștere a vânzărilor de 36,9%, Cipru de 51,4%, Cehia de 63,5%, iar Ungaria de 47,7%. Chiar și Malta, o piață mult mai mică, a raportat o creștere impresionantă de 90,5%, subliniind încă o dată importanța unor politici eficiente pentru vehiculele electrice.

În paralel, Comisia Europeană explorează introducerea unui program pan-european de subvenții pentru a sprijini industria auto europeană și pentru a încuraja cererea de vehicule electrice (EV). Teresa Ribera, vicepreședinte al Comisiei Europene, a subliniat importanța unei abordări coordonate, care să prevină fragmentarea subvențiilor la nivel național și competiția neloială între statele membre.

În ceea ce privește țintele de vânzări pentru vehiculele electrice și reglementările asociate, Ribera a declarat că termenul de 2035 pentru eliminarea motoarelor cu combustie internă rămâne ferm, dar a evidențiat deschiderea pentru ajustarea țintelor anuale și a amenzilor pentru neconformitate. Producătorii europeni consideră că amenzile actuale descurajează investițiile în vehicule electrice și favorizează concurența din afara Uniunii.

APIA, de acord cu propunerea Ministerului Mediului de a elimina subvenția pentru mașinile diesel

APIA salută decizia Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor de a elimina subvenția pentru autoturismele cu motoare diesel din programul Rabla, o inițiativă pe care asociația o susține de mai bine de un an și jumătate. Această măsură reprezintă un pas important pentru reducerea emisiilor poluante și pentru alinierea la tendințele globale în sectorul auto, dar este important de menționat că această decizie nu înseamnă că autoturismele cu motoare diesel vor dispărea complet din piață.

Consumatorii care doresc astfel de vehicule le vor putea achiziționa, însă fără subvenție din partea statului român în cadrul programului Rabla. În plus, marii producători auto au început deja să elimine treptat motorizările diesel din ofertele lor, ceea ce le face din ce în ce mai greu de găsit.

„Eliminarea subvenției pentru mașinile cu motoare diesel este o măsură curajoasă și necesară. Este o direcție pe care APIA a susținut-o activ de mai bine de un an si jumătate, iar acest pas contribuie la accelerarea tranziției către motorizările electrice și hibride, mai prietenoase cu mediul”, a declarat Dan Vardie, Președintele APIA.

Personalizate pentru tine