10 imagini
Vânzările de mașini electrice au scăzut puternic la noi în țară în 2024, dar numărul de autovehicule electrice înmatriculate în România a crescut cu 27% față de anul precedent. La fel ca și în 2023, Dacia, Tesla, Volkswagen au dat cele mai populare modele, conform unui studiu LEKTRI.CO.
Piața auto din România a crescut cu 4,5% în 2024, înmatriculările de mașini noi atingând valoarea de 151.105 unități. Cu toate acestea, pe fondul înjumătățirii valorii ecotichetelor oferite prin programul Rabla Plus, doar 9.765 de autoturisme noi înmatriculate au avut propulsie 100% electrică. Asta se traduce printr-o scădere cu 32 de procente față de 2023. În acest context, românii s-au îndreptat preponderent către electricele care au prețuri accesibile.
Care sunt cele mai populare modele de mașini electrice în România
Sursă: Analiză LEKTRI.CO pe cifrele DRPCIV
10. Volkswagen ID.4 - 857 de unități - 1,67% cotă de piață
Volkswagen ID.4 este un crossover compact, al doilea cel mai mic model pe baterii din gama mărcii din Wolfsburg. Cu prețuri care încep de la 42.402 euro în România, modelul este disponibil cu mai multe trepte de putere, respectiv cu baterii de mai multe dimensiuni. În funcție de nivelul de echipare, puterea variază între 146 cai putere și 335 cai putere, în timp ce bateriile au între 55 kWh șu 82 kWh (capacitate brută). Autonomia lui ID.4 poate atinge 572 kilometri (WLTP), dar versiunea de bază are o autonomie de 363 kilometri.
9. Nissan Leaf - 950 de unități - 1,85% cotă de piață
Nissan Leaf este unul dintre „veteranii” de pe piața mașinilor electrice. Modelul nipon s-a ieftinit față de 2023, când avea un preț de bază de 35.700 de euro. Acum, cel mai ieftin Leaf este 32.700 de euro, dar, indiferent de versiune, Nissan oferă în România doar motorul de 150 de cai putere combinat cu o baterie de 50 kWh. Cu această combinație, autonomia oficială în ciclul WLTP este de 270 de kilometri, sub așteptările clienților de mașini electrice din prezent.
8. Renault Megane E-Tech - 1.259 de unități - 2,46% cotă de piață
Lansat în 2021, Renault Megane E-Tech este al doilea cel mai popular model al francezillor în preferințele românilor. Modelul începe de la 34.000 de euro pe piața autohtonă. Versiunea de bază vine cu motorul de 130 cai putere și 250 Nm, în timp ce producătorul oferă două baterii: cea de bază, de 40 kWh (autonomie WLTP în regim mixt de 314 kilometri), respectiv cea de 60 kWh (autonomie WLTP în regim mixt de 469 kilometri).
7. Volkswagen ID.3 - 1.399 de unități - 2,73% cotă de piață
Mezinul familiei ID începe de la 36.340 de euro în România și este înrudit cu Cupra Born. Versiunea de bază are o putere maximă de 170 de cai putere, motorul fiind plasat pe puntea spate. Există și versiuni cu motoare de 231 cai putere, respectiv 286 cai putere. Autonomia se încadrează între 388 de kilometri și 605 kilometri în funcție de nivelul de echipare, Volkswagen oferind baterii cu capacități cuprinse între 55 kWh și 84 kWh (brut).
6. Volkswagen Up! - 1.725 de unități - 3,37% cotă de piață
Modelul de oraș Up! (cunoscut în trecut ca e-Up!) nu mai figurează în configuratorul oficial al mărcii Volkswagen pe România, deci anul 2024 a fost ultimul în care mașina a fost disponibilă la noi în țară. Există, totuși posibilitatea ca unii dealeri să mai aibă câteva unități rămase în stoc, mașina fiind una dintre cele mai ieftine de piața EV-urilor cu un preț de listă de 27.558 euro în 2023. A doua generație a lui Up! electric a oferit o baterie micuță, de 32,3 kWh.
5. Hyundai Kona - 1.951 de unități - 3,81% cotă de piață
Versiunea 100% electrică a crossover-ului compact de oraș produs de Hyundai rămâne popular și intră în top 5-ul celor mai cumpărate modele pe baterii în România. Aproape 2.000 de unități s-au comercializat anul trecut, prețul de pornire fiind de 29.000 de euro pentru versiunea Highway cu bateria de 48,6 kWh și 135 cai putere. Modelele superioare, însă, au o baterie de 64,8 kWh și 204 cai putere, prețul sărind de 40.000 de euro pentru nivelul de echipare Luxury. Autonomia este de 380 de kilometri (WLTP) pentru modelul cu bateria mică, dar poate ajunge la 508 kilometri cu bateria mare.
4. Renault Zoe - 2.077 de unități - 4,05% cotă de piață
La fel ca și Nissan Leaf, Zoe se numără printre primele EV-uri de masă care au intrat pe piața europeană. De asemenea, la fel ca și Up!, modelul nu mai figurează în gama Renault România. Totuși, în 2023, micuțul automobil citadin avea un preț de bază de 32.020 de euro, o sumă în schimbul căreia primeai doar 108 cai putere și o autonomie de 313 kilometri. În locul lui Zoe, Renault propune alte EV-uri ieftine, respectiv R5 E-Tech electric și R4 E-Tech electric, primul dintre ele venind cu un preț la versiunea de bază în jurul a 25.000 de euro. Această versiune va fi disponibilă din 2025.
3. Tesla Model Y - 3.311 de unități - 6,46% cotă de piață
Cea mai populară mașină din lume (și din Europa) în 2023 rămâne printre cele mai căutate mașini electrice în România. Recent, producătorul american a prezentat facelift-ul, care a adus un plus și pe partea de tehnologie și software. Acesta este disponibil doar în versiunea de lansare cu autonomie extinsă și costă 60.990 euro. Alternativ, versiunea originală începe de la 48.990 de euro cu autonomie extinsă (565 de kilometri). În prezent, nu mai este disponibilă și varianta cu un singur motor și autonomie redusă, care anterior costa 44.990 de euro.
2. Tesla Model 3 - 4.385 de unități - 8,56% cotă de piață
Tesla Model 3 este cea mai ieftină și, totodată, cea mai populară Tesla pe piața din România. Berlina compactă americană a primit la rândul său un facelift, iar prețurile încep de la 39.990 de euro pentru versiunea cu tracțiune spate ți autonomie mai redusă (513 kilometri față de 702 kilometri pentru varianta Long Range). În 2025, Tesla a anunțat că va lansa și alte modele ieftine, inclusiv presupusul Model Q, care ar putea costa doar 36.000 de euro.
1. Dacia Spring - 17.939 de unități - 35,02% cotă de piață
Dacia Spring rămâne cel mai popular EV în România, în ciuda faptului că Dacia a trecut la versiunea facelift, care a dus la o scădere a vânzărilor în trimestrele 2 și 3, pe lângă reducerea interesului motivată de diminuarea Rabla Plus. Cu toate acestea, Dacia a transmis că, din Q4, când noul model a devenit disponibil în România, comenzile s-au înmulțit. Conform cifrelor oficiale, vânzările lui Spring au scăzut cu 65% în 2024 față de 2023. Mașina are, în 2025, un preț de pornire de 16.900 de euro.
Parcul auto de electrice din România, în creștere cu 27%
Deși piața de EV-uri s-a prăbușit pe fondul înjumătățirii valorii ecotichetelor oferite în programul Rabla Plus, parcul național de automobile pe baterii a crescut anul trecut. Datele LEKTRI.CO arată că numărul de autovehicule electrice înmatriculate în România a crescut cu 27% față de anul precedent, de la 40.286 de unități, până la 51.230 de autovehicule.
Datele oficiale publicate de DRPCIV arată că, până la 31 decembrie 2024, erau înmatriculate în România următoarele vehicule electrice:
- 49.594 autoturisme,
- 1.681 autovehicule de transport mărfuri,
- 1.503 autobuze si microbuze,
- 1.652 motociclete,
- 20 de autotractoare,
- 13 vehicule pentru scopuri speciale
- 8 mopede
Pe întregul an 2024, înmatriculările de autoturisme noi au atins valoarea de 151.105 unități, o creștere de 4,49% față de 2023, respectiv 144.611 unități. De asemenea, vehiculele hibride au crescut în popularitate, 58.470 unități vândute anul trecut având propulsie hibridă - în creștere cu 35% față de 2023.
Care sunt cele mai populare mărci de mașini electrice în România
Sursă: Analiză LEKTRI.CO pe cifrele DRPCIV
Dacia Spring conduce detașat clasamentul, cu 17.947 vehicule înmatriculate, fiind urmată la mare distanță de Tesla, care are 8.457 de înmatriculări. Podiumul este completat de Volkswagen, cu 4.895 de automobile electrice înmatriculate în România. Cele trei mărci auto reprezintă 61% din întregul parc auto electric din România.
În top au mai intrat și mărci ca Volkswagen, Renault, Hyundai și BMW. În țara noastră, producătorul bavarez a performat bine și pe segmentul de mașini electrice, dar și pe cel de vehicule de lux.
Producătorii și asociațiile de profil susțin creșterea subvențiilor din programul Rabla Plus
Pentru 2025, autoritățile, dar și producătorii și asociațiile de profil susține creșterea valorii ecotichetelor oferite prin programul Rabla Plus. Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) susține că valoarea ecotichetelor trebuie adusă la 8.500 de euro de la 5.100 de euro anul trecut. În anii următori, APIA este de acord ca subvenția să fie scăzută treptat cu câte 1.000 de euro pe an.
În mod similar, cei de la Renault au transmis, într-o întrevedere cu presa, că și-ar dori să vadă o subvenție de 7.000 - 8.000 de euro în 2025, la fel de importantă fiind și demararea rapidă a programului (adică din luna martie). Autoritățile par a fi de acord cu o creștere a valorii subvenției, ministrul Mediului Mircea Fechet spunând că se ia în calcul acest lucru.
„În ceea ce privește programul Rabla 2025, ne dorim să începem cât mai repede acest program. Ne dorim să simplificăm procedura, întrucât în acest moment există mai multe ecobonificații, voi veni cu o propunere pentru programul multianual 2025-2030,” a spus Fechet.
„De asemenea, îmi doresc ca valoarea ecotichetului la autoturismele electrice să crească, reamintesc că aceasta a scăzut anul trecut de la 10.000 la 5.000 de euro, ceea ce a descurajat, cel mai probabil, mulți români să achiziționeze un autoturism electric,” a adăugat ministrul.
În plus, Ministerul mediului vrea să nu mai subvenționeze achiziția de mașini noi cu motorizări pe motorină. În prezent, prin programul Rabla Clasic, se subvenționează achiziția oricărui tip de mașină nouă, indiferent de combustibilul folosit.