Lumea comerțului cu automobile rulate rămâne una tenebroasă, așa cum reconfirmă o investigație a Direcției generale antifraudă fiscală (DGAF) din cadrul ANAF. Inspectorii au descoperit o firmă de pe raza județului Ilfov care a „uitat” să-și plătească dările către stat aferente operațiunilor de vânzare-cumpărare a mașinilor rulate, „gaura” la bugetul statului fiind de peste 1 milion de lei.
Cum acționau samsarii auto
„Operatorul economic verificat a omis înregistrarea în contabilitate a livrărilor de bunuri, respectiv mașini second-hand, care au făcut obiectul unor achiziții intracomunitare”, se arată într-un comunicat. „Verificările au vizat activitatea societății în perioada 23.10.2024-28.02.2025, iar prejudiciul estimat adus bugetului general consolidat al statului este de peste 1 milion lei.”
„Totodată a facturat către diverse persoane juridice și încasat sume reprezentând prestări servicii și mărfuri pentru care nu a evidențiat, declarat și plătit obligațiile fiscale aferente”, arată autoritățile.
„Au fost calculate astfel sume suplimentare în sarcina agentului economic, de peste 1 milion de lei, reprezentând TVA de plată și impozit pe profit. În vederea recuperării prejudiciului cauzat bugetului de stat au fost instituite măsuri asigurătorii și urmează a fi sesizate organele de urmărire penală, în conformitate cu prevederile Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale.”
Cum te ferești de înșelăciuni dacă vrei o mașină la mâna a doua
Atunci când cumperi o mașină rulată, trebuie să ai în vedere mai multe aspecte pentu a nu fi victima unei fraude și să nu te trezești cu un automobil mult mai problematic decât te-ai fi așteptat. În primul rând, trebuie să discuți cu vânzătorul, dacă vorbim de o persoană privată. Numai vorbind cu vânzătorul poți afla dacă acesta este o persoană care are grijă de mașină sau nu. În plus, astfel poți să încerci să decelezi dacă persoana este onestă sau nu.
Potrivit datelor carVertical, 6,5% dintre toate mașinile din România care au fost verificate pe platformă în prima jumătate a anului 2024 au avut kilometrajul manipulat, ceea ce indică faptul că nu există încă suficientă transparență pe piața vehiculelor rulate.
Piesele uzate semnificativ sunt și ele posibile indicii ale unui kilometraj ridicat. Frâne care scârțâie, o volantă care zdrăngăne sau un ambreiaj greu de apăsat pot fi semne clare că vehiculul a fost condus pe distanțe mult mai mari decât se pretinde în reclamă. Desigur, totul depinde de obiceiurile de condus ale proprietarului și de modul în care a întreținut vehiculul.
Atunci când alegeți să vă cumpărați o mașină rulată, se recomandă să fiți atenți la modul în care a fost folosită. Dacă vehiculul a fost condus în mare parte în zone muntoase, atunci ambreiajul, frânele și motorul acestuia vor fi uzate semnificativ. De asemenea, în mod poate neașteptat, fraudele cu kilometrajul pot lovi chiar și mașinile electrice - deci nu este o problemă pentru samsari dacă mașina are un instrumentar de bord digital, de pildă.
Datorită popularității serviciilor de verificare a istoricului vehiculelor, atât cumpărătorii cât și vânzătorii pot verifica cu ușurință istoricul oricărei mașini. Nu sunt puține cazurile în care, după ce au analizat înregistrările istorice ale vehiculelor pe care le dețin, unii proprietari sunt surprinși să afle că mașinile lor au fost importate din străinătate, au fost avariate semnificativ sau au kilometrajul modificat.