Diana Buzoianu, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, a estimat, la TVR Info, că programul Rabla pentru persoane fizice va începe înainte de 1 septembrie, precizând că valoarea subvențiilor pentru mașinile 100% electrice va fi scăzută ca urmare a bugetului micșorat la o treime.
Voucherele pentru mașini termice și hibride nu vor fi modificate
Programul Rabla, așteptat de toată suflarea auto din România, a avut un start ratat anul acesta. Ca urmare a incertitudinilor guvernamentale, acesta a fost suspendat cu doar o zi înainte ca persoanele fizice să se poată înscrie în platforma electronică a Administrației Fondului de Mediu (AFM). Odată cu această decizie, a fost înghețată finanțarea și pentru ramurile programului destinate pentru UAT-uri și pentru persoane juridice de drept privat, unde înscrierea începuse deja.
În urma acestui anunț, care a șocat piața, premierul Ilie Bolojan a dat asigurări că programele derulate de AFM nu sunt anulate, dar vor trece printr-o analiză atentă, deoarece anvelopa de finanțare va fi mult redusă pe fondul deficitului bugetar crescut. Astfel, deși AFM-ul avea un buget aprobat de fostul Guvern, banii pentru Rabla au rămas în aer, Bolojan subliniind că „nu ne permitem” să susținem toate programele anunțate anterior.
De aceea, au fost voci din industria auto care au sugerat că programul va fi suspendat până în 2026, dar ministra Mediului, Diana Buzoianu, a transmis recent că programul „a fost salvat”, găsindu-se 200 de milioane de lei pentru susținerea ramurii pentru persoane fizice. Săptămâna trecută, Buzoianu nu a putut oferi o dată de reîncepere a Rabla și nu a oferit nici clarificări despre Rabla pentru UAT-uri sau pentru firme, programe ce pare că au rămas fără bani.
Acum, ministra a oferit o previziune, în cadrul unui interviu televizat. De asemenea, ea a punctat că, în timp ce voucherele pentru mașinile termice (ICE pur) și hibride (mild-hybrid și full-hybrid) nu vor fi modificate, subvențiile pentru EV-uri și mașini pe hidrogen vor scădea.
Rabla ar trebui să înceapă înainte de 1 septembrie
Ministra Mediului a spus că, deși este în această funcție „de mai puțin de o lună, nu cred că au fost zile în care să nu vorbim despre programul Rabla, să vedem cum găsim o soluție pentru a ajuta și producătorii care au făcut o investiție anul acesta și oamenii care au făcut credit și au dat avans pentru mașinile pe care sperau să le cumpere cu programul Rabla”.
Totodată, ea a menționat că „programul va fi lansat imediat după ce va fi finalizat pachetul 2 de măsuri care va stabili concret și noul buget al programului Rabla. Cel de 200 de milioane de lei. Vom face o modificare simplă, prin Ordin, la ghidul pentru programul Rabla, cea cu modificarea valorii (n.r. – voucherelor pentru electrice). O modificare relativ ușor de pus în practică. Nu se va modifica nimic tehnic în platformă. Exact așa cum a fost inițial anunțat, și oamenii știau că pot aplica exact în acea formulă, așa vor aplica și în programul care urmează să fie lansat”, a spus Buzoianu.
Răspunzând la o întrebare din platou, ea a adăugat că „nu vede de ce” programul ar întârzia mai mult de 1 septembrie. Vorbind despre sumele de bani oferite prin program, ministra a explicat că „pentru electrice suntem încă în discuții să vedem exact care va fi valoarea. Cert este că nu va mai putea fi 37.000 de lei. De altfel, inclusiv în alte state acest voucher ar fi fost considerat unul substanțial. Pur și simplu nu mai există anul acesta banii necesari pentru a susține peste 7.000 de euro pentru achiziția unei mașini electrice,” a spus ea.
Wall-Street.ro a realizat o analiză detaliată despre impactul acestei noi variante, mult diminuate din punct de vedere financiar, a programului Rabla. În principiu, fără subvenții substanțiale, s-a văzut deja și în 2024 că românii vor rămâne departe de mașinile electrice.
Astfel, pe un calcul simplu, dacă bugetul a fost redus la o treime, o reducere la o treime a subvenției pentru electrice ar însemna că voucherul nu va face o diferență notabilă la achiziție - majoritatea clienților de mașini pe baterii putând să mai scoată din buzunar 2-3.000 de euro, dacă deja au contractat achiziția.