Stellantis are probleme: Pierderile au ajuns la 2,3 miliarde de euro în primele 6 luni ale anului

Sursǎ foto: Stellantis

Stellantis are probleme: Pierderile au ajuns la 2,3 miliarde de euro în primele 6 luni ale anului

Cuprins Articol:

Stellantis se așteaptă ca impactul asupra afacerilor sale a taxelor vamale impus de administrația Trump pentru mașinile și componentele auto exportate în Statele Unite să crească în a doua jumătate a acestui an. Asta după ce grupul, care face parte din „Big Three”-ul american, a publicat pierderi de 2,3 miliarde de euro în primele șase luni din 2025, conform Automotive News, care citează Reuters.

Taxele vamale au avut un cost de 300 de milioane de euro pentru Stellantis în primul semestru

Doug Ostermann, CFO-ul Stellantis, a explicat într-un apel cu analiștii că se așteaptă la cheltuieli și mai mari cu taxele vamale de 25% impuse de Trump pe exporturi în a doua jumătate a anului acesta. Asta pentru că povara financiară de 300 de milioane de euro plătită de grup în contul noilor tarife vamale nu este reprezentativă pentru primul semestru, taxele intrând în vigoare aproape de jumătatea perioadei.

„Dacă lucrurile nu se schimbă, ne așteptăm la o cifră mult mai mare pentru a doua jumătate a anului, probabil de două ori mai mare sau mai rău”, a spus acesta. Cu alte cuvinte, Stellantis se așteaptă să piardă, la nivelul întregului an, undeva între 1 și 1,5 miliarde de euro doar din cauza noilor taxe vamale cu Statele Unite.

În acest context, rezultatele publicate pentru primul semestru, care vin peste cele din aceeași perioadă a anului trecut, când Stellantis a înregistrat un profit net de 5,6 miliarde de euro, arată provocările cu care se confruntă noul CEO Antonio Filosa. Într-o scrisoare internă, acesta s-a exprimat despre primul semestru pe care l-a descris drept „dificil, cu provocări crescânde de pe piețele externe, inclusiv tarife vamale și rate de schimb neavantajoase”.

Sub bagheta lui Tavares, Stellantis a performat dezastruos în Statele Unite, unde experții susțin că grupul a oferit o gamă neatractivă de modele din punctul de vedere al prețurilor. Asta a rezultat în loturi foarte mari de modele nevândute pentru dealeri, care au pus apoi presiune pe Tavares și întreaga conducere să rezolve problema, lipsa unor facelift-uri și îmbunătățiri aduse modelelor populare încetinind și mai tare vânzările.

În 2024, 40% din mașinile vândute de Stellantis în SUA au venit din alte țări

Anul trecut, aproximativ 4 din 10 mașini vândute de Stellantis peste Ocean erau produse în alte părți, iar asta este o valoare mare dacă ne gândim că vorbim de un volum total de peste 1,2 milioane de unități. Majoritatea acestor mașini au venit din Mexic și Canada, pe care administrația Trump a pus „tunurile” în ultima perioadă.

Ca răspuns, importurile Stellantis din aceste două țări către Statele Unite au scăzut drastic în trimestrul secund, respectiv cu circa 25% față de aceeași perioadă a anului trecut. La nivel global, livrările au scăzut cu 6% totalizând 1,4 milioane de unități în Q2.

Stellantis a transmis că a înregistrat cheltuieli de 3,3 miliarde de euro în primele șase luni după ce a trebuit să „înghită” mai multe probleme, cum ar fi oprirea unui program de dezvoltare a tehnologiei pe bază de pilă de hidrogen. Totodată, grupul a pompat mai mulți bani în mașini hibride în Europa, respectiv în mașini mari cu motoare ICE peste Ocean.

De asemenea, noile reglementări CAFE din țara lui Trump au avut și ele impactul lor asupra afacerii Stellantis, din moment ce grupul se aliniase pentru reglementările cunoscute deja, mai stricte decât ceea ce vizează Trump pe latura de mediu. În acest context, Stellantis a suspendat încă din aprilie previziunile în legătură cu profitul pentru anul în curs, dar grupul a publicat totuși o serie de date financiare neauditate pentru a alinia previziunile analiștilor la performanța reală a grupului.

Astfel a ieșit la lumină un venit total în H1 de 74,3 miliarde de euro, în scădere de la 85 de miliarde de euro anul trecut, dar mai mare decât în a doua jumătate a anului trecut, când a fost de 71,8 miliarde de euro. De asemenea, Stellantis a transmis că a „spart” 2,,3 miliarde de euro în această perioadă, aceste pierderi fiind văzute ca fiind „mai rele decât ne așteptam, dar nimeni nu spera la cifre bune”, conform analistului Jefferies Philippe Houchois. Rezultatele financiare finale pentru perioada aferentă ianuarie - iunie vor fi publicate pe 29 iulie.

Personalizate pentru tine