Într-un an în care piața auto din Europa a stagnat, Dacia Sandero a devenit cel mai popular model nou indiferent de canalele de comercializare. Această performanță a fost construită pe umerii unor rezultate solide pe piețe ca cea spaniolă, care a crescut neașteptat în 2024. Cifrele relevate de Motor1 arată unde s-a vândut Sandero cel mai bine.
Sandero, popular nu doar în România, ci și în țări cu mari comunități românești
În 2024, Dacia Sandero s-a vândut în 270.111 de unități în Uniunea Europeană, Marea Britanie și țările EFTA. Grație acestei performanțe, hatchback-ul produs în România și Maroc a rupt șirul anilor în care s-a clasat pe poziția secundă în topul vânzărilor, fiind prima de ani buni pentru clienții retail (persoane fizice).
Cu o creștere de 14,3% față de 2023, Sandero a luat fața lui Renault Clio (216.569 de unități), modelul francez fiind pe poziția a doua la o diferență minimă de doar 20 de mașini înaintea lui Volkswagen Golf. Reușita lui Sandero, care a ajuns la cea de-a treia generație, este cu atât mai notabilă cu cât piața europeană a fost în creștere cu doar 0,9% anul trecut. Volumul total de mașini înmatriculate pe Bătrânul Continent a fost de 12.963.614 de bucăți.
După cum era de așteptat, Sandero a fost una dintre cele mai bine vândute mașini noi în România anul trecut, în condițiile în care piața autohtonă a crescut cu 4,5%, peste nivelul european. În total, Dacia a comercializat 44.430 de unități la noi în țară, Logan fiind cea mai populară mașină cu 14.974 de bucăți comercializate, în timp ce Sandero a fost pe poziția a doua.
Modelul compact s-a aflat, însă, pe primul loc în Peninsula Iberică. Conform celor mai recente cifre, în Spania locuiesc peste 1 milion de români, dar nu doar asta explică popularitatea lui Sandero acolo, deși trebuie spus că și în Marea Britanie, un alt pol important al diasporei românești, tot un model asamblat în România a fost vedeta vânzărilor în 2023-2024. Este vorba de Ford Puma, crossover compact asamblat de Ford Otosan Craiova.
Spania a absorbit în 2024 32.994 de Dacia Sandero, care s-a clasat astfel pe primul loc în topul vânzărilor, ceea ce s-a întâmplat și în Portugalia vecină. Acolo, Sandero s-a comercializat în 7.760 de uniăți pe o piață auto mult mai mică. Ceea ce este interesant este că, în Spania, Sandero a bătut la diferență de 10.000 de bucăți nu doar Toyota Corolla (locul 2), ci și Seat Ibiza (locul 3), asamblat local.
Totuși, pe lângă aceste victorii, Sandero a fost pe podiumul vânzărilor în multe alte țări europene.
Dacia Sandero, în top pe cele mai mari piețe auto din Europa
În Franța, era aproape inevitabilă victoria unui automobil franțuzesc, dar Hexagonul este și iubitor de Dacia - marcă ce face parte din Grupul Renault. Astfel, Renault Clio a fost, ca și în 2023, bestseller-ul (91.438 de unități), în timp ce Dacia Sandero s-a clasat pe trei, în spatele lui Peugeot 208 (88.920 de unități), cu 75.983 de bucăți vândute.
Franța, însă, a fost pe un trend descendent în 2024. Dintre țările vest-europene, piața franceză a fost printre cele mai fragile, cu o scădere de 3,2%. Prin comparație, piața spaniolă a crescut cu 7,1% în 2024 față de 2023, iar cea britanică a fost pe plus cu 2,6 procente. În Germania, însă, vânzările au scăzut cu un procent, respectiv cu 0,5% în Italia.
Deși piața italiană practic că a stagnat, Sandero a fost în creștere și s-a clasat pe poziția secundă. Cum Fiat Panda, care este cea mai populară mașină în Italia de vreo 20 de ani, nu poate fi urnit de pe primul loc, reușita lui Sandero de „best of the rest” este importantă, hatchback-ul românesc vânzându-se în peste 60.000 de exemplare față de aproape 100.000 de bucăți vândute pentru Panda, care este asamblat local în regiunea Napoli.
Germania rămâne, în continuare, un pod prea îndepărtat pentru Dacia, deși cota sa de piață crește pe cea mai mare piață auto europeană. Până acum, brandul de buget al Grupului Renault nu a reușit să urce în top 3, iar datele din 2024 arată că Volkswagen monopolizează în continuare podiumul. Golf a fost pe primul loc cu peste 100.000 de unități vândute, cu T-Roc și Tiguan pe locurile 2 și 3.
Cele mai vândute mașini în fiecare țară europeană în 2024
| Țară | Model | Vânzări (2024) |
|---|---|---|
| Germania | Volkswagen Golf | 100.183 |
| Austria | Volkswagen Golf | 8.670 |
| Belgia | BMW X1 | 15.328 |
| Bulgaria | Skoda Octavia | 1.956 |
| Cipru | Kia Stonic | NC |
| Danemarca | Tesla Model Y | 10.473 |
| Spania | Dacia Sandero | 32.994 |
| Estonia | Skoda Octavia | NC |
| Finlanda | Toyota Corolla | NC |
| Franța | Renault Clio | 91.438 |
| Grecia | Toyota Yaris Cross | NC |
| Ungaria | Suzuki Vitara | 7.000 |
| Irlanda | Hyundai Tucson | 4.679 |
| Italia | Fiat Panda | 99.871 |
| Olanda | Tesla Model Y | 19.058 |
| Polonia | Toyota Corolla | 20.000 |
| Portugalia | Dacia Sandero | 7.760 |
| Cehia | Skoda Octavia | NC |
| România | Dacia Logan | 14.974 |
| Regatul Unit | Ford Puma | 48.340 |
| Slovacia | Skoda Octavia | NC |
| Slovenia | Renault Clio | NC |
| Suedia | Tesla Model Y | 14.992 |