Romanii isi evalueaza propria calitate a vietii la locul de munca cu nota 7,5, pe o scala de la 1 la 10, unde 1 inseamna "foarte proasta" si 10 inseamna "foarte buna", potrivit studiu IRES, realizat la cererea companiei Up Romania, specializata in emiterea de cecuri si carduri. Desi cei mai multi romani se simt stresati la locul de munca, ei recunosc faptul ca au conditii adecvate de lucru, conform NEws.ro

Angajatii romani se declara mai degraba preocupati de pastrarea locului de munca, conform studiului citat. In timp ce 62% dintre angajatii romani sunt satisfacuti si foarte satisfacuti de actualul loc de munca, 57% declarandu-se optimisti si foarte optimisti cu privire la viitorul lor la actuala slujba, doar 33% apreciaza ca le-ar fi usor sa gaseasca un nou loc de munca.

In schimb, 42% considera ca acest lucru ar fi greu si foarte greu de realizat, releva studiul IRES.

Increderea in gasirea cu usurinta a unui nou loc de munca creste odata cu nivelul de educatie (41.5% dintre cei cu studii superioare) si valoarea salariului actual (44.1% dintre cei cu salarii nete peste 2000 lei), iar barbatii (38.5%).

Angajatii pana in 35 de ani (48.3%), cei din mediul urban (37%) si cei care lucreaza in mediul privat (39.2%) declara ca le-ar fi usor si foarte usor sa isi gaseasca o noua slujba in comparatie cu femeile (24.8%) sau cu celelalte categorii de varsta – 36-50 de ani (29,5%), 51-65 de ani (22,8%) –, angajatii din mediul rural (28.1%) si cei care lucreaza in sectorul public (25.6%).

„Un angajat care isi percepe locul de munca ca multumitor si satisfacator, va fi mai implicat si mai productiv. Pe de alta parte, scepticismul mare legat de gasirea unui nou loc de munca ne arata ca acest optimism fata de actualul loc de munca este un optimism constrans, urmare a perceptiei ca piata muncii sufera de lipsa oportunitatilor”, a declarat directorul general Up Romania, Elena Pap.

Ce regreta angajatii romani cand isi parasesc locul de munca

Acelasi studiu arata ca angajatii romani regreta mai mult colegii (35%) decat activitatea (26%) in sine sau salariul (19%) atunci cand parasesc un loc de munca.

Persoanele cu salarii mari, cele cu nivel ridicat de educatie, tinerii si angajatii care locuiesc in mediul urban declara in proportii mai mari decat celelalte categorii ca ar regreta activitatea desfasurata si ca activitatea pe care o realizeaza este interesanta/provocatoare/motivanta.
Tot aceste categorii dau si cele mai mari proportii de respondenti care declara ca le-ar fi usor sa-si gaseasca un nou loc de munca.

De asemenea, cei mai multi dintre angajatii intervievati isi percep nivelul de salarizare drept bun si foarte bun (44%) si doar 26% il considera slab si foarte slab. Mai bine de jumatate dintre respondenti (54%) considera si ca promovarile in cadrul organizatiei din care fac parte se realizeaza corect, in timp ce 19% declara contrariul.

Participantii la studiu, din firmele cu mai putin de 50 de angajati, tind sa considere in proportie mai mare decat ceilalti ca promovarile se realizeaza echitabil in organizatiile lor.

Ce beneficii prefera angajatii romani

Printre beneficiile cele mai dorite de catre participantii la aceasta cercetare, se regasesc, in ordinea preferintelor: asigurarile medicale (88%), primele de sarbatori (88%), tichetele de masa (79%) si tichetele cadou (77%).

Printre beneficiile extra salariale inca inexistente la noi, dar pe care angajatii romani intervievati si le doresc la actualul loc de munca, se afla pe primele locuri: tichetele culturale (61%), pentru achizitionarea de carti, bilete la evenimente culturale etc. , tichetele sport (57%), pentru achizitionarea de echipament sportiv sau desfasurarea de activitati sportive, dar si tichetele de servicii (55%) – pentru remunerarea prestatiilor casnice (bone, ingrijirea persoanelor varstnice etc.).

„ Sunt absolut convinsa ca tichetele culturale sau cele de servicii ar schimba in bine viata angajatilor romani si ar contribui consistent la motivarea, loializarea si recunoasterea acestora. Aceste beneficii si-au dovedit eficienta in foarte multe tari ale Uniunii Europene si este evident ca piata din Romania este pregatita pentru acceptarea lor”, a mai spus Elena Pap.

Cum prezinta angajatii romani calitatea vietii la locul de munca

Cand vine vorba despre calitatea vietii la locul de munca, angajatii romani o evalueaza cu nota 7,5.
Conditiile (fizice) de munca adecvate (24%), nivelul mic de stres si existenta activitatilor si spatiilor pentru relaxare (10%), plus o buna comunicare/colaborare intre colegi (7%) constituie pentru respondenti principalele elemente definitorii ale unei bune calitati a vietii la locul de munca.

In opinia celor mai multi angajati chestionati (41%), calitatea vietii la locul de munca s-a imbunatatit in ultimul an fata de momentul intrarii lor pe piata muncii. Acestia identifica cresterile salariale (27%), ameliorarea conditiilor fizice de munca (18%) si modernizarea tehnologica (12%) drept principalii factori care au contribuit la cresterea calitatii vietii la locul de munca.

Totodata, peste jumatate (55%) dintre salariatii romani care au participat la studio spun ca munca lor este stresanta intotdeauna, frecvent sau uneori, iar cei din mediul urban au tendinta de a-si percepe jobul drept stresant intr-o proportie mai mare decat cei din mediul rural.

Nivelul mic de stres figureaza pe locul doi in topul elementelor prin care angajatii romani intervievati in aceasta cercetare definesc calitatea vietii la locul de munca.

Aceleasi date arata si ca aproape jumatate dintre angajatii romani (43%) lucreaza ore suplimentare, in timp ce doar 34% nu lucreaza in plus fata de programul stabilit contractual. Cei cu studii superioare si salariu mai mare sunt si cei care afirma in proportii mai mari ca lucreaza suplimentar.

Programul flexibil si respectarea orelor de lucru, elementele definitorii pentru calitatea vietii

De altfel, programul flexibil si respectarea orelor de lucru se regasesc printre elementele mentionate de angajati ca definitorii pentru calitatea vietii la locul de munca.

Cei mai multi dintre angajatii participanti la cercetare afirma ca dorm zilnic intre 6 si 7 ore (34%), un procent important de angajati dormind mai mult de 7 ore (32%), precum si mai putin de 6 ore (30%).

Dupa o zi de munca, 21% dintre respondenti declara ca petrec cel putin o ora navigand pe internet. 63% dintre intervievati spun ca fac miscare, 48% ca practica un hobby, iar 81% ca se uita la televizor, 40% dintre acestia alocand insa mai putin de o ora pentru aceasta activitate.

Cei mai multi dintre angajatii care au fost chestionati (48%) aloca zilnic responsabilitatilor familiale intre 1 si 3 ore, iar peste un sfert aloca intre 4 si 6 ore, conform propriilor declaratii.

Jumatate dintre persoanele chestionate estimeaza ca mentin in echilibru fara probleme viata personala si viata profesionala la actualul loc de munca, in timp ce 14% mentin acest echilibru cu dificultati, iar 8% abia reusesc sa le mentina.

Studiul „Calitatea vietii la locul de munca – perceptii ale angajatilor” a fost derulat in perioada 1-8 aprilie 2016 pe un esantion reprezentativ la nivel national de 1264 angajati care lucreaza cu contract individual de munca intr-o organizatie cu un numar mai mare de 10 de angajati.
Studiul a fost realizat prin metoda CATI (Computer Assisted Telephone Interviewing) si are o marja de eroare teoretica de +/-2,8%.

Sursa foto: ANNa Jurkovska / Shutterstock Antonio Guillem / Shutterstock gppointstudio / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri