Pachetul legislativ privind serviciile digitale în UE (”Digital Services Act”) tocmai a intrat în vigoare, viața online a utilizatorilor urmând să se schimbe dacă rețelele sociale se vor conforma noilor norme UE. Cea mai importantă schimbare este reprezentantă de faptul că locuitorii din Uniunea Europeană vor putea alege ceea ce le apare în feed-urile rețelelor sociale.

Pachetul legislativ are ca scop protejarea utilizatorilor europeni în ceea ce privește confidențialitatea, transparența și eliminarea conținutului dăunător sau ilegal.

Iată patru lucruri majore care se vor schimba:

Utilizatorii pot dezactiva sistemele de recomandare automată ale rețelelor sociale

Reprezentanții Meta, compania care deține Facebook și Instagram, au declarat că utilizatorii vor putea dezactiva sistemele sale de clasificare și recomandare, bazate pe inteligența artificială, notează France24. Serviciile afectate de această opțiune sunt Instagram Reels, Facebook Stories și rezultate pe care utilizatorul le primește atunci când caută ceva. Oamenii vor putea alege să vadă conținut doar de la persoanele pe care le urmăresc, începând cu cele mai noi postări.

Rezultatele căutărilor se vor baza doar pe cuvintele pe care le tastează, nu vor fi personalizate pe baza activității și intereselor anterioare ale unui utilizator, a declarat Nick Clegg, președintele Meta pentru afaceri globale, într-o postare pe blog.

Pe TikTok, în loc să fie afișate videoclipuri în funcție de ceea ce utilizatorii au vizionat anterior, fluxul "For You" va servi videoclipuri populare din zona lor și din întreaga lume.

Dezactivarea sistemelor de recomandare înseamnă, de asemenea, că fluxurile "Following" și "Friends" ale platformei de partajare video vor afișa postările din conturile pe care utilizatorii le urmăresc în ordine cronologică.

Cei de pe Snapchat "pot renunța la o experiență de conținut personalizat".

Sistemele algoritmice de recomandare bazate pe profilurile utilizatorilor au fost acuzate că au creat așa-numitele "bule" și au împins utilizatorii de social media către postări din ce în ce mai extreme. Comisia Europeană dorește ca utilizatorii să aibă cel puțin o altă opțiune pentru recomandări de conținut care să nu se bazeze pe profilare.

Vor putea fi raportate mai ușor postările și comentariile care încalcă legea

Legislația UE prevede ca utilizatorii să poată raporta mai ușor o postare, un videoclip sau un comentariu care încalcă legea sau care încalcă regulile unei platforme, astfel încât acestea să poată fi revizuite și șterse, dacă este cazul.

TikTok a început să le ofere utilizatorilor o "opțiune suplimentară de raportare" pentru conținutul, inclusiv publicitatea, pe care aceștia îl consideră ilegal.

Aplicația a adăugat o nouă echipă de moderatori și specialiști în domeniul juridic pentru a examina videoclipurile semnalate de utilizatori, alături de sistemele automate și echipele de moderare existente care lucrează deja pentru a identifica astfel de materiale.

Instrumentele existente ale Facebook și Instagram pentru raportarea conținutului sunt "mai ușor de accesat de către oameni", a declarat Clegg de la Meta, fără a oferi mai multe detalii.

UE dorește ca platformele să fie mai transparente în ceea ce privește modul în care funcționează

Astfel, TikTok spune că utilizatorii europeni vor primi mai multe informații "despre o gamă mai largă de decizii de moderare a conținutului".

"De exemplu, dacă decidem că un videoclip nu este eligibil pentru recomandare deoarece conține afirmații neverificate despre niște alegeri care încă se desfășoară, vom anunța utilizatorii", a precizat TikTok. "De asemenea, vom împărtăși mai multe detalii despre aceste decizii, inclusiv dacă acțiunea a fost luată de o tehnologie automată, și vom explica modul în care atât creatorii de conținut, cât și cei care raportează un video pot face apel la o decizie."

Google a declarat că "extinde domeniul de aplicare" al rapoartelor sale de transparență, oferind mai multe informații despre modul în care gestionează moderarea conținutului pentru mai multe dintre serviciile sale, inclusiv Search, Maps, Shopping și Play Store, fără a oferi mai multe detalii.

Bruxelles-ul vrea să ia măsuri drastice împotriva reclamelor digitale destinate copiilor

Oficialii de la Bruxelles vor să ia măsuri drastice împotriva reclamelor digitale destinate copiilor, din cauza preocupărilor legate de confidențialitate și manipulare. Unele platforme au început deja să înăsprească condițiile înainte de termenul limită de vineri, chiar și în afara Europei.

TikTok a declarat în iulie că restricționează tipurile de date utilizate pentru a afișa reclame pentru adolescenți. Utilizatorii care au între 13 și 17 ani în UE, plus Marea Britanie, Elveția, Islanda, Norvegia și Liechtenstein nu mai văd reclame "bazate pe activitățile lor pe sau în afara TikTok".

Același lucru se face și în SUA pentru tinerii cu vârste cuprinse între 13 și 15 ani.

Snapchat restricționează publicitatea personalizată și direcționată pentru utilizatorii sub 18 ani.

Meta a încetat în februarie să mai afișeze utilizatorilor Facebook și Instagram, care au între 13 și 17 ani, reclame bazate pe activitatea lor, cum ar fi urmărirea anumitor postări pe Instagram sau pagini de Facebook. Acum, vârsta și locația sunt singurele date pe care agenții de publicitate le pot folosi pentru a le arăta reclame adolescenților.

Sursa foto: Shutterstock / Easy Camera

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri